KTI: a „Kátyúkészítés tudománya" a Kutatók éjszakáján

Kiválóan érezhette magát az, aki ellátogatott a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Út- és hídügyi Tagozatának laboratóriumaiba szeptember 24-én éjjel a Kutatók éjszakáján – tájékoztatott a KTI.

Az időjárás is támogatta a rendezvénysorozatot, mert a késő nyári időben kellemesen lehetett a KTI udvarán, próbatáblákon gyakorolni Berszán Miklós kollégánk instrukciói alapján, hogyan is kellene hidegaszfaltos kátyúzást végezni szakszerűen, hogy ne csak egy-két napig, hanem a tél végéig – de legalább pár hétig – kitartson egy ilyen munkálat, amíg meleg aszfalttal ki nem lehet javítani az utat.

Az elmaradhatatlan munkavédelmi oktatás után a rendezvényt Bencze Zsolt tudományos munkatárs elméleti előadása vezette be, ahonnan a résztvevők megismerhették az útépítés történetét, a burkolt utak kialakításának ökölszabályait, rétegrendjét, anyagait, és azt, hogy burkolt útjaink legnagyobb ellensége a víz, ezért igen fontos az utak vízelvezetésének kialakítása, no meg a jó alapozás.

Aki még nem fáradt el a hidegaszfalt döngölésben, az lapátolhatott friss betont is, hogy megmérje annak légpórusait és terülési hajlandóságát Koczka Zsolt (tud. smts.) vezetésével. Látványos méréssorozatnak voltak tanúi azok is, akik végigkövették a négy betongerenda próbatest törését. Megfigyelhették milyen módon lehet javítani a beton húzószilárdságát, műanyagháló apríték hozzáadásával, vasbetonszál, illetve karbonszál erősítéssel. Sokan elcsodálkoztak, amikor megtudták Rajcsányi Ferenc (tud. smts.) kollégánktól, hogy a beton közveszélyes, és igen „robbanékonyan" tud viselkedni nagy hő hatására.

Megfelelő útépítéshez megfelelő szakértelem szükséges, és mindennek az alapja az út. Ennek megismertetésére és bizonyítására a kedves látogatók útépítő gyakornokokként maguk tapasztalhatták meg, hogy:
•ha nem tömörítenek jól,
•ha nem megfelelő anyagokat használnak,
•ha nem a megfelelő rézsűt alkalmazzák, és
•nem vezetik el a vizet rendesen, akkor még Bencze Zsolt kollégánk kísérleti üvegakváriumaiban sem sikerülhet jó utat építeni.

A „Kátyúkészítés tudománya" éjjelén aktívan részt vettek a fenti témaelőadókon kívül a KTI Út- és Hídügyi Tagozatának további munkatársai is, így Bors Tibor (tagozatvezető-helyettes) a csúszásellenállás fontosságát, Gyulai László kollégánk az acélok húzószilárdságát mutatták be, míg Malzseniczki József munkatársunk a frissbeton méréseknél segédkezett. A sok további érdekes információ és tapasztalás mellett végezetül a látogatók elvihettek egy-egy apró szeletet az M0-ás körgyűrű új szakaszának ún. mosott betonfelületéből, amely még legalább 40 évig emlékeztetheti őket erre a rendezvényre, hiszen azt is megtudhatták, hogy a beton utak élettartama ennyi évre tervezhető.

forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes