Környezetbarát logisztika…

Környezetbarát logisztika, avagy hogyan lehet vasúti szállítással biztosítani McDonalds éttermek teljes körű ellátását!

 

Svájc nem csak a világ pénzügyi központja, hanem nyugodtan kijelenthetjük, hogy a környezetvédelem és környezettudatosság világszínvonalú központja is. Intézkedéseik évekkel előzik meg a kor történésit, elvárásait, A környezetbarát logisztika címszó alatt, Svájcban nagyon sok témát be lehetne mutatni, mi most a McDonald’s éttermek logisztikáját és vasúti kiszolgálás alkalmazását értékeljük 3 jó barát – és persze logisztikai szakember – közös látogatásának tapasztalatai alapján.
Az európai McDonlad’s éttermek logisztikai kiszolgálását Franciaország, Anglia és Írország kivételével, igen magas színvonalon a HAVI Global Logistics cégcsoport leányvállalatai végzik, természetesen az adott ország jogszabályi környezete erősen behatárolja, a logisztikai hatékonyság terén elérhető eredményeket.
Svájcban 147 McDonald’s étterem található, több mint 40 ezer tonna élelmiszer, csomagoló- és üzemelési segédanyag mozgatását jelenti évente. A fuvarozás mintegy 55 %-a történik közúti szállítás formájában, 5 térségbe (Renens/Lausanne, Genf, St. Triphon, Sion, Lugano és Landquart) viszont vasúton, térségenként 2 db 30 lábas csereszekrénnyel heti 6 naprendszerességgel.
A rendszer érdekessége, hogy a szabvány 30 lábas csereszekrényt külön daru nélkül, a szállító gépjármű platójába épített hidraulikus emelőrendszer segítségével rakják át vasúti kocsira. Egy „csere” – rakott csereszekrény vasútra, üres vissza a teherautóra –, gyakorlott gépkocsivezetővel kb. 15 percig tart, mely a jármű letalpalására fordított időt is tartalmazza. Ezzel a módszerrel meg lehet spórolni a drága termináli darut kezelőjével együtt, a nagy vastagságú bazaltbeton burkolatot. Egy szabvány betonburkolattal borított vízszintes, egyenes szakaszra kell csupán ahhoz, hogy a tehergépkocsi a rakodás elvégzése érdekében a vasúti kocsi mellé tudjon állni. A rakodáshoz nincs volt szükség vasúti személyzetre sem, a terminál egy mindenki által megközelíthető területen található. Ezt a rakodási rendszert alkalmazni lehet villamos felsővezetékkel ellátott állomásokon is, mivel az emelési magassága 8-10 cm.
Az Oensingen-i központból a hét minden munkanapján indul vonat az 5 területi elosztó központba. A vonatokat alapesetben 16.00-18.00 óra között kell megrakni, a célállomásra hajnali 3.00-5.00 óra körül érkezik egy vasúti kocsi, két 30 lábas csereszekrénnyel. Ez a svájci vasút számára éves viszonylatban mintegy 2600 csereszekrényes forgalmat jelent. Az árak! Kezdetben a vasúti fuvarozás 15-20%-al volt olcsóbb a közútnál, ez mára már csak 5%-ra csökkent, azonban ez még mindig jelentős megtakarítást biztosít. A svájci kormány adókedvezménnyel is támogatja ezt a szállítási rendszert, továbbá Svájcban éjszakai „tényleges kamionstop” van, a hét minden napján, ez is jelentősen segíti a kombináltszállítás ezen módját. A HLS Logistik GmbH elkötelezett tudatos környezetpolitikát folytat, ezt mutatja a 2006/2007-s évek környezetvédelmi audit eredménye is, amely jól szemlélteti az elvárt és a tényleges értékek közötti kedvező tendenciát. Minden mutató tekintetében a csökkenés volt a jellemző, annak ellenére, hogy a futásteljesítmény mind a két közlekedési ágazat esetében 40-50 %-al nőtt.

Bíró Koppány Ajtony
Hír József Gyula
Szalma Botond-

További részletek ->
- mlszksz.hu -

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes