Korszerűbb lehet a közlekedés

Miközben Magyarországon már évek óta várat magára a tömegközlekedés modernizálása, és az elektronikus jegykezelési rendszerek bevezetése helyett a fővárosi illetékesek igyekezete legfeljebb a jegyellenőrök számának szervezetlen felduzzasztásában merül ki, a világ lassan elhalad mellettünk. Pedig hazai ötletek és vállalkozások is lennének. A közelmúltban több ilyen projekt is nyilvánosságra került.
Közel harminc százalékkal nagyobb bevétel, kényelmesebb utazás – ez a mérlege a Citizen közreműködésével Szófia metróhálózatában bevezetett vonalkódrendszernek. A Citizen becslése szerint hasonló nagyságrendű eredményeket lehetne elérni egyes hazai tömegközlekedési vállalatoknál is a jegynyomtatások területén.

A Szófiában viszonylag későn, az 1990-es években kiépített metróhálózatot eleve a mai ember igényeihez alakították ki. Az ottani metrórendszer nemcsak a gyorsaságával igazodik a mai élet kihívásaihoz, de újabban vonalkódos jegykezelési rendszere is megkönnyíti a közlekedést az utasok számára. A rendszer központi elemei a metróállomások területén található jegykiadó automatákba szerelt fejlett vonalkódnyomtatók. Ezek a kiadott jegyekre egyedi vonalkód-azonosítót helyeznek, és mivel a speciális jegykiadó automaták nem előre kinyomtatott jegyeket tartalmaznak, azok mindig az aktuális igényekre szabhatók. Ezzel a módszerrel nélkülözhetővé válnak a már előre elkészített jegyek nyomtatási, tárolási, szállítási költségei, így akár csökkenhet a metrójegyek aktuális eladási ára is.

A rendszer további előnye, hogy a metróba jutást minden esetben a vonalkód azonosítása előzi meg, mely a jegyen található egyedi jel segítségével lehetetlenné teszi az esetleges blicceléseket. A szófiai metrónál ennek a százszázalékosan elektronikus kontrollnak köszönhetően közvetlenül a rendszer bevezetése után 32 százalékos forgalomnövekedést tapasztaltak a jegyeladásokban. A nagyobb forgalom természetesen nagyobb bevételt is jelent, ebből további fejlesztések valósíthatók meg.
A szófiai metró kiváló példája annak, hogy miként tud egy vonalkódrendszer akár már rövid távon is hatékonyságot javítani – mondta Mészöly Imre, a vonalkód-nyomtatási rendszert szállító Citizen Systems régiós vezetője. Újabban elsősorban ezen tulajdonsága miatt keresik leginkább a versenyszektorban is a szélsőséges körülmények között is megbízhatóan üzemelő nyomtatókat.

A bolgár fővárosban a vonalkódos beléptető rendszer kiépítése gyorsan megtérülő beruházásnak minősült, az infrastruktúra és a nyomtatókioszkok kiépítése már rövid távon meghozta a hasznot a város számára. A szó-fiai projekt a bevezetést követő három éven belül a jegyeladások költségeit tekintve is jelentős megtakarítást eredményez, ez tovább javítja a tömegközlekedési vállalat eredményét.

Az évi félmilliós látogatószámmal büszkélkedő bolgár Balcsik Botanikus kert is vonalkódos azonosítással működő automatikus beléptető rendszerre cserélte le hagyományos jegyrendszerét – tudtuk meg Mészöly Imrétől. A belépőjegyre nyomtatott egyedi vonalkódos azonosító segítségével egyszerre oldódott meg a tömegek esetében is kényelmes beléptetés a működési költségek csökkentése mellett, mivel az új jegykezelési eljárás takarékosabb jegynyomtatást és rugalmasabb beléptetési környezetet teremt akár a csoportos, napi és heti többszöri belépés esetén is. A rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy egyszeri beruházással jelentős összegek takaríthatók meg, hiszen a vonalkódalapú azonosító jel nyomtatása amellett, hogy hatékonyabb jegykezelést tesz lehetővé, nem kerül többe, mint a festékszalag és a papír költsége, amit a nyomtatáshoz használnak fel.

Brazíliában már javában tesztelik a világ első olyan korszerű közlekedési rendszerét, amely széles sávú mobilhálózatba köti Curitiba város buszait. A projektet, amely a vezeték nélküli megoldással nemcsak a flottamenedzsmentet, hanem az elektronikus jegykiadást is lehetővé teszi, a svéd Ericsson és a brazil Dataprom cég közösen valósította meg. A rendszer segítségével percre készen nyomon követhetők a járművek, illetve az általuk megtett távolság. Az Ericsson várakozásai szerint a következő években folyamatosan növekszik a kereslet az efféle megoldások iránt, szakértői úgy látják, hogy 2020-ra világméretekben már 50 milliárd különféle eszköz lesz mobilhálózatokba kötve.

 

Magyarországi fejlesztések

A napokban egy ma még szokatlan minőségű utastájékoztató rendszerrel felszerelt járművet mutattak be Magyarországon. Az IQSYS Informatikai Zrt. és partnerei, a HC Linear, Systrans, T-Systems és Vultron komplex, GPS-alapú megoldása révén a diszpécserek műholdon keresztül tudják folyamatosan nyomon követni a járművek mozgását.
Az utasok jegyet és bérletet tudnak vásárolni a fedélzeti jegykiadó gép segítségével, és folyamatosan tájékozódni tudnak a busz útvonaláról vagy a következő megállóról. A buszok felszerelésének ilyen irányú fejlesztése a fejlesztők szerint túlmutat annak technológiai jelentőségén. Az utazás minőségének, kiszámíthatóságának javítása a közösségi közlekedés előtérbe kerülését eredményezheti.
Vonzóbb alternatívát kínálhat a buszos személyszállításban, mivel pontosabbak lehetnek a járatok, az információellátást pedig teljes körűvé lehet tenni, beleértve a fogyatékkal élő utasokat is.

Forrás: vg.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes