Koncesszióban épülhet a ferihegyi gyorsvasút

A jegyárakból, állami pénz nélkül kellene megtérülnie a kínaiak által a Liszt Ferenc repülőtérre építendő vonalnak.

Fellegi Tamás azóta lemondott fejlesztési miniszter novemberi kínai útjának kevés konkrét eredménye lehet a budapesti nemzetközi repülőtér és a belváros között megépítendő gyorsvasút, már persze akkor, ha tényleg lesz belőle valami.

Akkor sok konkrétum nem derült ki a majdani reptéri gyorsvasút finanszírozási és közlekedési kérdéseiről (nyomvonal, technológia). A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól kimerítő kérdéseinkre csupán az egész Fellegi-útról szóló, a részleteket egyáltalán nem tartalmazó választ kaptunk, a MÁV-tól még ennyit se. Szerencsére Szarvas Ferenc, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója egy év végi sajtóbeszélgetésen megosztotta az újságírókkal, amit ma tudni lehet.

Az ismert volt korábban is, hogy egy egymilliárd eurós hitelkeretből épülne a reptéri vasút. A kontingenst a Kínai Fejlesztési Bank (China Development Bank) biztosítja, az itthoni kihelyezést a Magyar Fejlesztési Bank intézné, éppen a ferihegyi vonal lehet az első így finanszírozott projekt.

Fellegi már nyáron aláírt egy elvi stratégiai megállapodást Pekingben a China Railway Construction Corporation (CRCC) vasútépítő cég vezetőivel. Akkor az MTI tudósítása szerint arról beszélt, hogy tőke mellett a „legmodernebb technológia” behozását várjuk az ázsiai nagyhatalomtól. Szarvas most némileg másképp beszélt, szerinte fontos szem előtt tartani, hogy Kína eddig olyan országokban vállalt hasonló konstrukcióban vasútépítést, ahol technológiai exportőrként is fellépett. Magyarországon viszont teljes mértékben rendelkezésre áll egy ilyen projekthez szükséges tudás. Fellegi kapott is bírálatot a kormányhoz amúgy közel álló Magyar Nemzettől, hogy miért kellene külföldiekkel építtetnünk vasutat, miközben mi is tudunk. Ezután hangsúlyt kapott, hogy a kínaiak majd sok magyar beszállítót fognak alkalmazni.

FedEx

Elvileg semmi nem dőlt még el, számos elképzelés létezik a szakmai felelősnek kijelölt MÁV-nál, igaz, csak térképre húzott tusvonalak formájában, mondta Szarvas. Időtlen idők óta szó van ugyanis a repülőtér kötött pályás bekötéséről.

Az egyik elképzelés a 3-as metró déli meghosszabbítása, építésekor a földalatti gyorsvasút Határ úti megállójánál elő is készítették az elágazást, ezen át egy ág folytathatná útját az Üllői út küső része alatt Ferihegy felé. Egyesek szerint ha itt hagyományos metró épül a szokásos megállótávolsággal, akkor a sok megállás miatt túl hosszú lesz az eljutási idő a reptér és a belváros között. De persze álmodozni bármiről lehet, akár olyan megoldásokról is, ahol a szerelvények (vagy csak egy részük) kevés megállással teszik meg a Határ út és a Liszt Ferenc közötti távot.

Elvileg sokfajta kötött pályás eszközt elképzelhetünk, akár valamilyen gyorsvillamos, könnyű regionális vasút is szóba jöhet, mondjuk azt aligha álmodja bárki is, hogy Maglev épül Budapesten.

Persze nem véletlen, hogy a MÁV kapta feladatul a gyorsvasutat, a mostani elképzelések a nagyvasúti megoldást és a meglévő vasúti pályák minél nagyobb arányú felhasználását célozzák. Ez utóbbi momentum valószínűleg mérsékelné a persze így is tetemes, de még ki nem számolt költségeket. A kínaiak képbe kerülésére tekintettel a MÁV elnök-vezérigazgatója most fontosnak tartotta hangsúlyozni, hogy mindenképpen a meglévő vasúti technológiába és az európai szabványokhoz (űrszelvény, vontatási áramnem, biztosítóberendezés) illeszkedő megoldásokat kell alkalmazni.

A repülőtér két vasútvonal között helyezkedik el, bár azoktól nem egyenlő távolságra. Ennek megfelelően a korábbi években felmerült már a közelebbi ceglédi (100a) és a távolabbi újszászi (120a) vasút igénybevétele is. Az utóbbiból kiágazó ágat valószínűleg a reptér kettes pályája (le- és felszállópályája) alatt kellene elvezetni a 2-es terminálhoz.

További részletek >

Forrás: IHO.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes