Kilencmilliárdos fékper a vasútnál

Bíróságnak kell eldöntenie, ki fizesse a Bombardier-motorvonatok javítását

Egymás torkának ugrott a MÁV és a Bombardier a Talent motorvonatok típushibája miatt. Hogy a szerelvényekkel gondok vannak, azt az állami vasút és a járműgyártó is elismeri, de abban nem tudtak megállapodni, ki fizesse a javítások költségét. Ebben a bíróság dönthet majd: a számla alkalmanként több százmillió forint, a végösszeg pedig kilencmilliárd forintra rúg.

Karbantartásra viszik az...

Olcsó húsnak híg a leve – tartja a népi bölcselet, de a Bombardier tíz Talent motorvonatának megvásárlásával a MÁV-nak azt is sikerült bebizonyítania, hogy rosszat főzni drága alapanyagokból is lehet. Az egyenként 4,3 millió euróért négy éve beszerzett szerelvények ugyanis a magyar közlekedési hatóság vizsgáin csak a sokadik nekifutásra mentek át. Ráadásul a pótvizsgák óta is rosszul szerepelnek, berendezéseik a tervezettnél gyorsabban használódnak el. A Talent motorvonatok hibáit hoszszasan lehet sorolni. Gombás Vilmos, a MÁV járműprojektközpontjának igazgatója több mint egy éve megírta a szerelvények sorozatos meghibásodásait felsoroló levelét a Bombardier- nek.

A Paul Krott projektigazgatónak címzett küldeményben kitért arra is, hogy a kanadai–német járműgyártó adós a korábban feltárt műszaki problémák orvoslásával is. Az utasoknak is érdemes tehát tudniuk,milyen szerelvényeken utaznak. A konstrukciós módosításokat kérő állami vasúttársaságnak a legtöbb gondot a Talentek féktárcsáinak és fékbetéteinek „rendellenes gyors kopása” okozta. A vonatok megállítására használt fékek a várt 600-700 ezer megtett kilométer helyett már 350-400 ezer kilométer után cserére szorulnak. A Bombardier járműveinek balesetveszélyessé válását a vasút a karbantartások gyakoriságának növelésével el tudja kerülni, ez azonban alaposan megdrágítja a szerelvények üzemeltetését. Az eredeti karbantartási tervben nem szereplő – tavaly végrehajtott – első fékjavítás önmagában mintegy 250 millió forintos pluszköltséget okozott. Arra egyelőre nincs válasz, hogy ki fizeti a révészt. A MÁV és a Bombardier ugyanis egymásra mutogat. Mindkét cégnél úgy gondolják: a javításokat elvégző Bombardier-MÁV Kft. költségeit a másiknak kell kifizetnie.

A parttalan vitában a MÁV-nál szakadt el előbb a cérna, a társaság bírósághoz fordult. Egyelőre legfeljebb találgatni lehet, hogy a Talentek szállítási szerződésében megjelölt választott bíróság végül kinek ad igazat. A tét mindenesetre nem csekély. A számítások szerint évenként esedékes, eredetileg nem tervezett javítások, féktárcsa- és betétcserék költsége alkalmanként mintegy 300 millió forint. Vagyis a járművek élettartamának első harminc évében a javításokra fordított kiadások elérhetik a kilencmilliárd forintot.

A MÁV-nál összeállított hibalistán ráadásul az üzemi fékek elhasználódásának váratlan tempója csak az első pont. A vasút szakértői kifogásolják azt is, hogy a fékbetétek ferdén kopnak, ami újabb műszaki problémára utal. Ennél nagyobb gond azonban, hogy a Talentek vészfékezésére szolgáló sínfékek is hibásak. Ezek a berendezések esetenként zárlatosak, és levegős,mechanikus rendszerük sem megfelelően működik. Ami azzal járhat, hogy a tetszetős motorvonatok éppen akkor nem tudnak gyorsan megállni, amikor erre egyegy kritikus helyzetben szükség lenne. Márpedig a csak üzemi fékeivel lassító vonat biztosan nagyobb sebességgel ütközik össze a vasúti átjáróban esetlegesen szabálytalanul áthaladó iskolabusszal, mint a vészfékező szerelvény.

A Talenteknek nem csak a megállással lehetnek gondjaik – a MÁV szakértői szerint. Esőben, ónos esőben előfordulhat, hogy már a szerelvények elindulása is nehézkessé válhat. A vonatkerekek és a sín közötti súrlódás fokozására használt anyagot szóró „homokolóberendezések” fűtése ugyanis nem működik megfelelően. A tartályokban lévő homok akár a levegő magas páratartalma miatt is összetapadhat, megfagyhat. Így kiszórása éppenúgy lehetetlenné válhat, mint a vonat mozgásba hozása.

A Talent-flotta üzemeltetésének nehézkességét jelzi, hogy miközben üzemeltetőjük és gyártójuk egymással vitázik, elérkezett az ideje a motorvonatok immár második, rendkívüli fékjavításának. Az újabb 250-300 millió forintra rúgó beavatkozást azonban a peres felek egyike sem akarta kezdeményezni – nehogy a munkák árát állni kelljen. Végül a vonatok üzemeltetésének folyamatosságában érdekelt MÁV jelezte: megrendeli a javításokat, ám ezzel a lépéssel párhuzamosan lehívja a Bombardier jó teljesítési garanciáját is a társaságot finanszírozó pénzintézetektől.

A kanadai–német vasúti járműgyártónál láthatólag nem sokat adnak arra, hogy a nemzetközi mércével mérve aprónak számító magyar piacon egyre-másra érik a kritikák a Bombardier termékeit. A garancialehívás azonban már más tészta – egy ilyen lépés még a legnagyobb járműgyártók hitelét is megingathatja. Talán ezzel magyarázható, hogy a MÁV állásfoglalását követően a Bombardier-nél azonnal reagáltak, és megrendelték a magyarországi vasútvonalakon futó Talentek aktuális javítását. Igaz, fenntartották, hogy ha a MÁV által kezdeményezett perben a választott bíróság a javukra dönt, ezt a javítási számlát is áthárítják a magyar vasútra.

A vasutat felügyelő fejlesztési tárcánál a hírek szerint egyértelműnek tartják, hogy fizetnie a Bombardier-nek kell, de a MÁV feladata lesz ezért megharcolni. Az olyan korábbi gyengeségeknek nincs többé helyük, mint a motorvonatok késedelmes szállításáért járó összesen 3,2 millió euró kötbér felének vasúti körökben emlegetett elengedése. De kétséges az is, hogy a Bombardier köthet-e még egyszer olyan üzletet az állami vasúttal, ami megengedi az 1,6 millió euróra lealkudott kötbér összegének ellenőrizetlenül beárazott alkatrészek szállításával történő törlesztését.

A Bombardier-nél úgy vélik: a MÁV a saját maga által generált problémákkal küzd. Ilyen a fékek gyors elhasználódása is. A Talent szerelvények esetében ugyanis a fékberendezések kopása erősen függ a használattól. A szakszerűtlen, durva fékezések valóban idő előtt tönkretehetik a féktárcsákat és a fékbetéteket. Megfelelő használat mellett viszont élettartamuk megfelel az elvárásoknak. A vasúti járműgyártó illetékesei szerint álláspontjukat igazolja, hogy miután a motorvonatokat használó MÁV-Start megváltoztatta a fékezésre vonatkozó előírásait, a fékek elhasználódása is lelassult.

Akárhogy is lesz, a Talentek fedélzetén az utasoknak nincs mitől tartaniuk. A szerelvények a megfelelő karbantartás és javítások nélkül aligha állhatnak forgalomba. A peronoknál azonban egy ideig újabb Bombardier-motorvonatok felbukkanására nem kell számítani. A műszaki problémák mellett legalábbis meglepő lenne, ha a vasút megvalósítaná korábbi tervét, és húsz egységgel megerősítené Talent-flottáját.

Bíróságra citálná saját járműjavítója a vasutat

Beperelné a MÁV-ot a Talent motorvonatok karbantartását végző Bombardier-MÁV Kft. A kanadai–német járműgyártó többségi és az állami vasút kisebbségi tulajdonában lévő cég régóta hiába várja a motorvonatok 2009-es javítása után neki járó mintegy 250 millió forintot. Úgy tudjuk: a társaság soron következő taggyűlésén tárgyalja a bírósági kereset beadásának lehetőségét. Bármilyen döntés is születik itt, annyi biztos: a Dunakeszin működő kft. kinnlevőségei behajtása nélkül komoly nehézségek elé néz.

A cég ugyanis a Talentek javítására tavaly tekintélyes, a hírek szerint 300 millió forintos céltartalékot képzett.

Így a MÁV tíz vonatának javítása egyetlen év alatt félmilliárd forintjába került.

Forrás: nol.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes