Kifelé menekülni a válságból – élen a logisztika

Múlt héten indult cikksorozatunk 2. számával jelentkezünk: 2008 ősze óta egymást követve, sorra álltak le a projektek. Az egyik legnagyobb visszaesést az építőipar szenvedte el.

Kifelé menekülni a válságból – élen a logisztika

Először az állami és a vállalati megrendelések száma zuhant nagyot, és közben a folyamatban lévő építkezések lelassultak. Később a lakosság is szorosabbra húzta a nadrágszíjat: aki már belefogott, az vagy gyorsan befejezte a lakását (ha volt hozzá elég pénze), vagy meghatározatlan időre kitolta a befejezés idejét. Aki pedig a terveknél tartott, az vagy bele sem kezdett, vagy egyszerűen kényszerpihenőt jelentett be. Most azonban ismét mozgolódás van a piacon.
Fogynak a szabad helyek. Hiány persze nem lesz, de az árakban jöhet változás. A válság beköszönte után tömegével szabadultak fel kapacitások, ám a nehézségekből kifelé haladva már csökken a számuk. Miután mára eltűntek a kalandorok a logisztikai fejlesztések piacáról, így ma már többnyire csak olyan cégekkel találkozhatnak a bérlők, amelyek az ügyfeleik mellett a tisztességes haszonhoz is ragaszkodnak.

Egy beruházás akkor van a helyén, ha a finanszírozó, a fejlesztő és a bérlő is elégedett. Az elmúlt évek piactisztulása azt is megmutatta, hogy a megtérülési igények teljesülése nélkül senki sem fog jól járni. Ahogy a bérlő ragaszkodik a rugalmas árhoz, úgy a fejlesztő és a finanszírozó is ragaszkodik a hasznához. Ellenkező esetben nem indít új projektet.

Sosincs elkésve, mert egy logisztikai projekt fejlesztése mindössze 6-8 hónapig tart, szemben az irodai fejlesztések egy, másfél éves időszakával – mondják a szakértők. Ez az időelőny neki dolgozik, legyen az egy hibernált projekt felélesztése vagy egy új elindítása. Azonban csak akkor van értelme, ha teljesülnek a megtérülési igények. Ellenkező esetben egyik félnek sem érdeke, hogy időt és pénzt fektessen bele.

Jól átgondolt helyen, jól átgondolt termékkel tudnak csak működni a logisztikai parkok, különben kihullanak a piacról a fejlesztők. Fájó következménye lesz annak, ha valaki az – egyébként igen kemény – árversenyben kevés energiát fordít a minőségre. Az alacsony kategória ugyanis nem túl piacképes, nem is igazán keresik a bérlők. Az átgondolt stratégiákhoz a kifejezetten „A” kategóriájú létesítmények illenek.

Jó példa erre az Europolis Park M1 Budapest nyugati kapujában, vagy az Europolis Park Aerozone, Vecsésen, a reptér mellett. Viszonylag kevés a hasonló feltételekkel bíró létesítmény a régióban. A verseny viszont megvan. Azt pedig csak a minőségi szolgáltatások biztosításával lehet állni – vallja Széll Csaba, az Europolis Park M1 és az Aerozone ügyvezető igazgatója. Ugyanakkor arra is figyelmeztet: azok a bérlők járnak jól, akik nem halogatják sokáig a döntésüket. Ugyanis a kedvező változásokkal együtt rövidesen elindulhatnak felfelé a most még alaposan lefaragott árak. Márpedig hosszú távon nem mindegy, hogy milyen feltételek és tarifák mellett kötik meg a keretszerződéseket.

Forrás: raktaram.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes