Kié a pálya?

Az elmúlt hét egyik legnagyobb port kavart eseménye aBudaörsi úti buszsáv körüli vita volt, amelyben nemcsak az autósok és buszozók tábora feszült egymásnak, hanem több antagonisztikus ellentét került felszínre.

kiskep

 

A buszsávok felfestése viszonylag költséghatékony módja a közösségi közlekedés fejlesztésének, hiszen általában érezhetően nő a buszok sebessége, nem kénytelenek tovább a dugóban ácsorogni, így az utasok is szívesebben választják majd a tömegközlekedést. Különösen, mivel gyakran a maradék sávokban felgyülemlő forgalom még nagyobb torlódásokat eredményezhet.

Az elmúlt évek során a főváros szívesen élt is a lehetőséggel, Budapest legfontosabb és buszok által leginkább használt útjain sorra jelentek meg az egybefüggő fehér csíkkal és BUSZ feliratokkal védett dedikált sávok. Így mára már a hetesek vonalán, de a Szent István körúton, a Szilágyi Erzsébet fasorban, az Alkotás utcán vagy épp az Árpád fejedelem útján sem kell torlódástól félniük a buszokon utazóknak. Ezeket, az autóval közlekedők számára korlátozásként megélt intézkedéseket eddig kisebb morgolódások, zsémbeskedések után elfogadta az autós társadalom, beletörődött.

D__HB20110602008

Rendőrök terelik az autósokat a buszsávra. Már nem csak a fekete autócsodák tulajai merhetnek ott suhanni
(fotó: (c) MTI)

Most azonban – úgy érzik – a főváros túlment minden határon. A buszsáv ugyanis ügy lett, amelyben a magyar társadalmat feszítő törésvonalak közül is több megjelenik: egyéni vagy közösségi közlekedés, város vagy vidék, fejlesztés vagy status quo.

A közösségi közlekedés fejlesztéséért elkötelezettek – például civil szervezetük, a VEKE – azzal érvelnek, hogy az intézkedés által a sok embert szállító buszok előnybe kerülnek az általában egy-egy fő által használt személygépjárművekkel szemben, ezért jogos a változtatás, s ők továbbra is támogatnak minden forgalomcsillapító intézkedést, minden buszsávfelfestést. A tények pontos ismerete kedvéért el kell mondani, a buszsáv a Budaörsi úton, a befelé vezető sávon a Nagyszőlős utcától a Fehérló utca vonaláig tart. A Nagyszőlős utcáig korábban is volt buszsáv, ám idáig kétszer négysávos az út, ebből a két szélén egy-egy sáv volt a buszoké, a Nagyszőlős utcától befelé azonban kétszer két sávossá szűkül a fővárosba nyugatról érkező forgalmat szolgáló Budaörsi út. Itt viszont tehát az útpálya fele „veszett el” az autósok számára, amely – tagadhatatlanul – óriási torlódásokat eredményezett, egészen Budaörs központjáig állt a sor. Épp ez, a hatalmas dugó állt a támadások középpontjára, amelyre válaszként elhangzott egy szerencsétlen érv is a BKK részéről: cél volt, hogy ne a Hegyalja úton álljanak az autók, hanem kijjebb. Ezzel felmerült a szándékoltság is, s itt szabadultak el az indulatok – olyannyira, hogy legfelsőbb politikai körökben is ügy lett a buszsávból.

D__MI20110602003

Hétvégén helyezték ki, csütörtökön már érvénytelenítik. Nem vált be
(fotó: (c) MTI)

Szokatlan hangvételű levélre ragadtatta magát Cser-Palkovics András is, Székesfehérvár fiatal polgármestere is, aki párttársának, Tarlós Istvánnak címezte csípős megjegyzéseit, amelyben az EU-s támogatást nyert beruházás tervezőit „elszabadult hajóágyúkként”, „szent őrültekként” aposztrofálja. Az ő leveléből már érződik a „főváros-sovén” szemlélet elleni felkelés is, mi szerint a buszsáv a vidékiek ellen is szól, akiknek a közlekedését a főváros nem akarja megoldani. Az agglomeráció problémájára világított rá a szomszédos Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás is, aki szintén ellenezte a változtatást.

Többen mindezek ellenére is úgy vélték, hamarosan, pár nap alatt magától normalizálódik a helyzet, többen ülnek át a buszokra, másfelé mennek az autósok, találnak maguknak menekülőutakat – amint ez a nagy horderejű lezárások idején történni szokott, legutóbb például a Margit híd kapcsán. Ezzel szemben az örök konzervatív, változtatásra fittyet hányó szemlélet áll, amely minden újban a rosszat, a rosszabbat látja és láttatja.

Tarlós István azonban nem várta meg, hogy kinek lesz igaza, merre haladna tovább az ügy, lépett és ideiglenesen megnyitotta a sávot mindenki előtt. Csütörtök délre már rendőri irányítás mellett zajlott a forgalom. Az MSZP vizsgálóbizottság felállítását sürgette, az LMP csak a bevezetés körülményeivel volt elégedetlen és további közlekedési javaslatokkal állt elő, míg Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója bevallotta, nem modellezték a pontos hatásokat. Tarlóssal közösen bejelentették, felülvizsgálják és szükség szerint kiegészítik a projektet, s ezzel együtt javaslatot nyújtanak be, hogy már személyautók három fővel is használhassák a buszsávokat. Erre a megkérdezett Völner Pál államtitkár kijelentette, megvizsgálják a lehetőséget, ám hatástanulmányokat és körültekintő elemzéseket kell végezni a témában, mielőtt a végső döntés megszületik. Végezetül az sem mellékes, hogy a projekt teljes visszavonása esetén az elnyert EU-támogatást is vissza kellene fizetni. Az ügy valószínűleg tovább gördül, hogy egy alig ötszáz méternyi fehér csík tartsa továbbra is lázban Budapest és az agglomeráció majd’ hárommillió lakóját.

D__HB20110602001

X-et kap a BUSZ. Egyelőre az autóké maradt a terep
(fotó: (c) MTI)

Mózes Krisztián

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes