Játszd újra, Zöld Nyíl!

Harmadszorra is kiírta járműbeszerzési tenderét a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. A győztesnek nem kevesebb, mint harmincegy villamost kell szállítania a megújuló két vonalból álló hálózatra. A feladat elvégzésére valamivel több, mint ezer napja van.

title

Vidéki városaink, úgy néz ki, sorra pórul járnak a köttötpályás közlekedés fejlesztését célzó tervekkel. Problémák merülnek fel már a tervezett nyomvonalak kijelölésénél, egyesek pedig a jövőbeli utasszámokra hivatkozva még a villamosok létjogosultságát is megkérdőjelezik, sőt olyan is előfordul, hogy a XXI. század elején is az autóközlekedés előnyére tervezik egy település közlekedését. Azonban Debrecenben és Miskolcon is a legnagyobb problémák a járműbeszerzés körül adódtak.

A borsodi megyeszékhelyen 2009-ben indult meg a villamoshálózat fejlesztési nagyprojektje, avagy a Zöld Nyíl. Könnyű megérteni, miért kapta ezt a nevet: előremutató elképzeléseket tartalmaz, a zöld szín pedig a jövő, a környezettudatosság színe. Ezt a fogalmat előtérbe helyezve dolgozták ki a megújulás terveit, amelyek leglátványosabb eleme az egyes villamosvonal (jelenleg Tiszai pályaudvar és Diósgyőr végállomásokkal) felújítása és meghosszabbítása Felső-Majláth városrész felé. A megépülő új, másfél kilométeres szakaszon két közbeeső megállót és egy végállomást alakítanak ki, ezzel ötezer ember kap villamoskapcsolatot, és átszállás nélkül lehet majd eljutni a belvárosból a zöldterületre. Megújulnak a vágányok a belső szakaszon is, de felújítják a villamosközlekedés egyéb tereptárgyait is (így például a peronokat és a világítási rendszert).

Mindezt harmincnyolcmilliárd forintból, jelentős EU-s támogatással. A pályafelújítási munkálatok – melyek 2010 áprilisában kezdődtek egy új kocsiszín építésével és bontási munkákkal, majd májusban kettévágott villamosvonalakkal és buszpótlással, érdekes típuscserével és járatszámokkal folytatódtak – már csak 2011 végéig zavarják kisebb-nagyobb mértékben a forgalmat. Az azonban, hogy mi fog járni az újjáépített pályán, máig is kérdéses.

 

A Tatra KT8D5-jei bizonyára maradnak még: természetesen alapos ráncfelvarrás után
(Óvári Péter felvétele)

A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. először tavaly nyáron írt ki közbeszerzési pályázatot 31 darab új, alacsonypadlós, gazdaságosan üzemeltethető villamos gyártására. Három pályázó adott árajánlatot: a CAF – akiket elsődlegesen vasúti kocsijaikról ismerhetünk Magyarországon –, a szintén a nagyvasút világából (is) ismerhető Stadler, és az AnsaldoBreda. Hamar kiderült azonban, hogy mindhárman nagyobb árat kérnek a villamosokért, mint amekkora összeget a projekt erre előirányzott (18,6 milliárd), ráadásul a szállítási határidőt (2013 elejét) sem tudták volna tartani. A pályázatot tehát eredménytelennek kellett nyilvánítani.

A következő fordulóra idén februárban került sor. Ekkor már négyen jelentkeztek: a CAF és az AnsaldoBreda már másodjára szállt ringbe, új versenyzőként bukkant fel a csehországi Skoda és a német Siemens. Utóbbit pályázatának formai hiányosságai miatt kizárták, a három bent maradóból pedig az AnsaldoBredát hirdették ki győztesnek. Az olasz gyártó Sirio típusú villamosaival pályázott – az első két szerelvény 2012-re, a sorozatjárművek pedig további egy év alatt érkeztek volna Miskolcra. A világban több helyen közlekedő széles kocsiszekrényű, csendes és környezetbarát, számítógép-vezérelt alacsonypadlós villamosokat egyhangúlag dicsőítette a városvezetés és a lakosság.

Azaz majdnem egyhangúlag: a Közlekedéstudományi Egyesület szenior mérnökei elhibázott lépésnek vélték az egész villamosfejlesztést, és inkább trolibuszvonalat létesítettek volna gazdasági megfontolásokból, meg azért, hogy az útpálya ezáltal bővíthető legyen, s több autó tudjon járni rajta.
Ekkor azonban a pályázaton vesztes gyártók felemelték szavukat. Kifogásolták, hogy az AnsaldoBreda csak hónapokkal később tudná befejezni a szállítást, nem tetszett nekik, hogy csak külön-külön érkeznének meg a prototípusok a városba (pedig a kiírásban az szerepelt, hogy egyszerre kell), de hiányosságokat találtak a referenciákban is, továbbá hiányolták a győztes éves beszámolóját. Hiába adta áldását a miskolci közgyűlés is, a Közbeszerzési Döntőbizottság megsemmisítette a végeredményt, s megbírságolta az önkormányzatot. Egyben kikötötte, hogy július előtt nem lehet újabb fordulót kiírni.

A harmadik körre szóló felhívás végül augusztus 11-én jelent meg a Közbeszerzési Értesítőben. A pályázók ajánlatait az árak és a gazdaságos üzemeltethetőség szerint rangsorolják majd. Feltételül szabták a minőségbiztosítási tanúsítvány meglétét, egyéves karbantartási referenciát, továbbá azt, hogy a győztes fel tudjon mutatni egy, az elmúlt három évben megvalósult szállítást. Az ajánlatokat a város szeptember 20-ig várja, s ha valóban igaz, hogy „három a magyar igazság”, novemberben aláírhatják a szerződést.

Forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes