Jó néhányan nem fogják túlélni

Az elmúlt években megugrott a felszámolások száma a fuvarozás, logisztika iparágban. Idén már a tíz-húsz éve működő, eddig rendben fizető vállalkozások is megrendülhetnek, közülük jó páran nem fogják túlélni az esztendőt.

Jó néhányan nem fogják túlélni

A gazdasági válság érzékenyen érintette a szállítás, fuvarozás üzletágat is, 2009-ben 45 százalékkal, 2010-ben 23 százalékkal nőtt a szektor cégeit érintő felszámolások száma az előző évhez képest – derül ki a gazdasag.hu oldalon közzétett Opten-adatokból. 2010-re felhalmozódtak a kinnlevőségek, a tartozások és kialakult e szektorban is a körbetartozás – mondta lapunknak Kocsis Rita, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnökségi tagja, közlekedési szakjogász. A Dun & Bradstreet (D&B) Hungary Kft.
legkockázatosabb iparágakat felsoroló tízes listáira is felkerült az elmúlt években a szállítás, raktározás üzletág, a korábbi tizenötödik helyről 2009-ben a hatodik, 2010-ben pedig a negyedik helyre, 3,65 százalékos, illetve 4,45 százalékos bedőlési aránnyal. Ez azt jelenti, hogy a szektor vállalkozásainak tavalyelőtt 3,65, tavaly pedig már 4,45 százaléka nem tudta fizetni hitelezőit és fizetésképtelenségi eljárás (felszámolás, csődeljárás) indult ellene. Az arány 2009-ben és 2010-ben is meghaladta az országos átlagot, a 2,84, illetve a 3,2 százalékot.

Kezdenek megrendülni a nagyok is
Tavaly az első háromnegyed évben sok olyan cég fejezte be a tevékenységét vagy szüntették meg, amely nem volt tőkeerős vagy nem voltak fix megrendelői. Az utolsó negyedévtől azonban már kezdtek megrendülni a tíz-húsz éve működő, eddig rendben fizető vállalkozások is. Közülük jó páran bizonyosan nem fogják túlélni az idei esztendőt.
A nagy cégek is megérzik a válságot, ők azonban a stabil tevékenységekre (például a raktározásra) támaszkodva kompenzálni tudják a szállításból eredő veszteségeiket – véli Kocsis Rita. Tavaly 16 366 cég foglalkozott – az Opten adatai szerint – szállítással, fuvarozással és 846 fejezte be a tevékenységét, míg egy évvel korábban 15 515 működött és 676 cég szűnt meg. Felszámolási eljárás 711 indult tavaly, míg 2009-ben 579. Végelszámolással 2010-ben 339, 2009-ben pedig 311 cég szűnt meg.
Komoly problémákkal küszködnek a fuvarozók, ezek kialakulásának vannak külső és belső okai – véli az MKFE elnökségi tagja. Egyrészt a svájci frank erősödése és a gázolaj árának drasztikus emelkedése sújtja a vállalkozókat, akik szinte alig tudták megnövekedett költségeiket a megrendelők felé érvényesíteni. Másrészt a cégek is felelősek a kialakult helyzetért, ugyanis a korábbi években, amikor még könnyebben lehetett hitelhez jutni és kedvező konstrukciókat ajánlottak a pénzintézetek, többen is túlvállalták magukat, nem gondoltak arra, hogy tudják-e majd fizetni törlesztéseiket az árfolyam változása vagy a megrendelések visszaesése esetén – tette hozzá Kocsis Rita.

A felszámolással is hoppon maradhat a hitelező

A körbetartozás is veszteséget okoz a cégeknek, az elmúlt hónapokban ugyanakkor változás tapasztalható a fizetési hajlandóságban. A szakjogász tapasztalatai szerint a cégek komolyabban veszik a fizetési felszólítást, ha ügyvéd küldi, és a tavaly június óta bevezetett, közjegyzők által lebonyolított elektronikus fizetési meghagyásos eljárás is segíti az eddig szándékosan nem fizető adósokkal szembeni követelések eredményes érvényesítését. Az eljárás, ha az adós nem él ellentmondással, lényegesen gyorsabban lefolytatható, mint korábban.

A végrehajtás továbbra is elhúzódó folyamat, de Kocsis Rita szerint az is segíthet a behajtásban, hogy a cégjegyzékbe bekerül, ha egy társasággal szemben végrehajtást kezdeményeztek. Így az ingyenes céginformációkból bárki számára kiderülhet, hogy az adott vállalkozással gondok vannak.
A fizetés alól kibújni akaró, de fizetni egyébként tudó adósokkal szemben bizonyos esetekben a felszámolási kérelem benyújtása is hatékony eszköz lehet a követelés érvényesítésében. A felszámolás azonban korántsem jelenti azt, hogy a pénzéhez jut a hitelező, hiszen az eljárás során a felszámoló a béreket, a köztartozásokat, a biztosított hitelezői követeléseket rendezi előbb, már ha marad rá elegendő céges vagyon, és csak ezt követően a szállítói tartozásokat.

Az elmúlt években gyakoribbá vált, akár kisebb összegű tartozásoknál is, hogy a hitelező csalás gyanújával feljelentést tesz az adós ellen, feltételezve, hogy az a hitelezőket kijátszva nem akar fizetni, pedig tudna. A tapasztalatok szerint ezek gyakran rosszindulatú kezdeményezések, és az esetek többségében bűncselekmény hiányában megszüntetik a nyomozást – mondta Kocsis Rita.

forrás: raktaram.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes