Jöhetnek a trolik?

Amint arról már korábban is beszámoltunk, a BKV-nál használttroli-beszerzésen gondolkoznak, hogy helyettesítsék a múzeumi daraboknak beillő, ám még napjainkig is szolgáló hírhedt szovjet ZiU-kat. A hír igaz volt, már ki is írták a pályázatot.

kiskep

A TED-en (Tenders Electronic Daily – napi elektronikus pályázatok, az Európai Unió hivatalos honlapja) is olvasható a kiírás, amely szerint a BKV 12+6 használt trolibuszt kíván vásárolni. A tendert tárgyalásos módon kívánják lebonyolítani, ahol a legalacsonyabb árat kínáló versenyző nyer. A pályázatok benyújtásának határideje 2010. november 5., 10 óra 30 perc, a teljesítés határideje pedig 2012. szeptember 30.

01

A kiszemelt utód? Óvári Péter felvétele egy eberswaldei trolit ábrázol, látható, hogy jó karban vannak tartva (a kép érdekessége az EW-s, azaz eberswaldei rendszám, amelyet csak 1993-ig, azaz épp a trolik érkezésének évéig adtak ki, ma már BAR-ral kezdődnek az itteni rendszámok, a járási székhelyre, Barnimra utalva)

Eddig a száraz tények, nézzük azonban a kontextust is! A Budapestre 1975 és 1982 között érkezett szovjet ZiU trolik kiváltása már hosszú évek óta cél és vita tárgya: az elavult járművek forgalomból való végleges kivonása legutóbb a Solarisok vételekor is felmerült, ám ekkor sem került rá sor: ez a járműsorozat is hazánk örök darabjának tűnik (az ismét elbúcsúztatott MDmotokkal együtt). Legalábbis egyelőre. A közlekedési vállalat ugyanis egy újabb „támadással” tör a trolik életére, amelyek 172 darabos flottájából mára már csupán 31 maradt. A legjobb esetben is másféltucatos beszerzés nem váltja ki mindet, ám egy fontos mérföldkő lehet a sorozat leállításának krónikájában.

02

A belső tér: látszik, hogy 2004-ben újították fel a trolibuszok belső terét
(Müller Péter felvétele)

A pályázat eredményét természetesen nem tudjuk megmondani (hiszen a héten lehet ajánlatot tenni), ám lehet erős összefüggést gyanítani a Brandenburg állambeli Eberswaldéban felszabaduló tizenöt csuklós jármű és a hazai kiírás közt. Bár a szóban forgó járművek a tizenhetedik életévükben járnak, ez is óriási fejlődés a helyettesítendők életkorához és műszaki, kényelmi színvonalához képest, s akik esetleg fanyalognának, hogy fővárosunkba „nyugaton levedlett holmik” érkeznek, gondoljanak csak a hannoveri villamosokra, amelyek olyannyira beváltak, hogy újabb darabokat vásárolnak napjainkban – pedig azok a Ganz ICS-kkel egykorú járművek, technológiailag mégis egy másik osztályt képviselnek. Nem szégyen tehát viszonylag olcsón szinte minden szempontból nézve előrelépést jelentő járművekhez jutni, de erről végső soron majd az utazóközönség mond véleményt, hogy 17 éves német, alacsonypadlós, vagy 32 éves szovjet, hagyományos trolikkal kellemesebb utazni (a szerző mindazonáltal nem tudja magában tartani szubjektív megjegyzését, miszerint az ülések párnázottsága terén aligha lehet kihívója régi szovjet barátainknak).

03

Kemsei Zoltán felvétele viszont már a mai magyar állapotokat mutatja: egy garázsmeneti ZiU-9. Megéri a csere

Mózes Krisztián

Forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes