Melyiket válasszák? A július elején újranyitott mellékvonalak mellett a kormány a jövő évtől további vonalakon tervezi a személyszállítás újraindítását. A hírek szerint így további települések közlekedési lehetőségei javulnának. Arról azonban, hogy pontosan mely vonalakat nyitnák újra, egyelőre még folynak a találgatások.
Jelenleg a már megnyitott mellékvonalak „tesztüzemben” vannak, azaz a kormány a mostani utasszámok alapján fogja eldönteni, hogy a napi három-öt vonatpár elegendőnek bizonyul-e majd az adott térség kiszolgálására. Az év végi menetrendváltáshoz kapcsolódó döntés pedig ősszel várható.
A hírek szerint a kormány az év végén további öt vasútvonal újranyitását tervezi. A kép a mátészalkai állomáson készült, a 114-es vasútvonal bezárása előtt
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület már a július 4-ei újranyitásokat megelőzően jelezte, hogy további vasútvonalakon is újra kell indítani a személyszállítást. A civilek így többek között a Komló-Godisa vasútvonal megnyitását is szorgalmazták. Az egykor szénszállításra létrejött vasútvonalnál pedig már a tavalyi bezárásakor is sántított a csekély utasszámról szóló érvelés. A 47-es vasútvonal kihasználtsága ugyanis jóval hatvan százalék felett volt, ám az egykori bányászvonatot mégis leállították. A 2009/2010-es menetrendváltástól kezdve így csak tehervonatok pöföghetnek a csaknem húsz kilométernyi hosszú vasútvonalon.
Esély Komlónak? A 47-es vasútvonal újranyitásával ismét megjelenhetnének a kis pirosok az észak-baranyai település vasútállomásán
(fotó: Mózes Krisztián)
Komló városában ugyanakkor a település lobbija is megindult a vasútvonal újranyitásáért. A terület nemrégiben megválasztott országgyűlési képviselője Polics József – a civilekhez hasonlóan – így szintén levélben fordult dr. Fellegi Tamás, nemzeti fejlesztési miniszterhez a mellékvonal újraindításáért. A képviselő ugyanakkor a decemberben esedékes menetrendváltás kapcsán is levelet küldött, hiszen az előzetes tervek szerint 2011-től már nem állnának meg az intercity vonatok a 47-es vasútvonal egyik fontos átszállási pontján, Sásdon. A vasúti mellékvonal mentén élőknek így az IC-csatlakozásig egészen Dombóvárig kellene utazniuk a vicinálissal, amely változtatás feltehetően nem használna a térség vasúti közlekedésének.
Az összefogás után talán új esélyt kaphat a Mátészalka–Csenger vonal
(fotó: Farkas János)
A bezárt vasútvonalakon található települések lobbija ugyanakkor az ország másik szegletében is megfigyelhető. A 114-es vasútvonal újraindításáért például csaknem négyezer aláírás gyűlt össze a vonal egyik végpontján, Mátészalkán. A város polgármestere, Komlódy Miklós pedig a csengeri vasútvonal forgalmának újraindítása mellett a vonal meghosszabbítását is szorgalmazza. Pusztán tíz kilométernyi vasútvonal építésével ugyanis a határ túloldalán fekvő Szatmárnémeti városával is vasúti kapcsolatot lehetne teremteni.
Bár ezeket az elképzeléseket a hírek szerint a román fél is támogatja, a 102 éves vasútvonal eddigi sorsát nézve a Mátészalka–Szatmárnémeti kapcsolat még utópisztikus tervnek tűnhet.
A jelenlegi vasútvonalon a közlekedés visszaállítása ugyanakkor már az év végére megvalósulhat. A térségben lakók pedig mindenképpen bíznak benne, hogy nemsokára a buszok helyett már ismét vonattal utazhatnak Mátészalka és Csenger között.
E két példa nyomán is látható, hogy a kötöttpályás közlekedés újbóli esélyét keleten és nyugaton is meg akarják kapni. Kérdés hogy a döntéshozóknál mely települések kérései fognak majd valóban meghallgatásra találni.
Forrás: iho.hu