Új szelek a közlekedésben?

Az Európai Mobilitási Hét zárónapján ismét konferenciára hívták a közösségi közlekedés szakértőit: ezúttal a városi és elővárosi tömegközlekedés volt terítéken. A konferencia végén Tarlós István, a másfél hét múlva esedékes főpolgármester-választás egyik esélyese beszélt terveiről, például a BKK-ról is.

Éppen egy héttel ezelőtt adtunk számot az újonnan beiktatott MÁV elnök-vezérigazgató, Szarvas Ferenc által kezdeményezett Nyílt Pályán vasúti kerekasztal-beszélgetésről, amely során – mielőtt az érdemi munkába belekezdene – kikérte a szakértők és a civilek véleményét. A beszélgetés alatt számtalan értékes gondolat jutott el a döntéshozókhoz, amelyek fordulatot jelenthetnek a magyar vasút jövőjére nézve. Bizonyos tekintetben hasonló – ahogy a korábbival kapcsolatban egy médium fogalmazott – „tabudöntögető” konferenciára került sor ma is, a Fidesz szervezésében, a civilek részvételével.

Az előadók közt jelen volt a Levegő Munkacsoport képviselője, két biciklis szervezet vezetője, a Magyar Közlekedési Klub egyik elnökségi tagja, a budapesti mobilitási hét főszervezője, természetesen a VEKE és a New York-i metróvállalattól a magyar származású Andrew Bata (Bata András), aki New York példáján át szemléltette, hogy hogyan lehet egy metropoliszt élhetővé tenni és az Egyesült Államokban is kiépíteni és megszerettetni a tömegközlekedést. A szemléletváltást sürgető előadások közös pontja többek közt az autós-gyalogos-biciklista-tömegközlekedő szembeállítás elvetése volt, hiszen egy ember különböző élethelyzetekben bármelyik lehet, nincsenek állandó szekértáborok.

01

A főpolgármester-jelölt ismerteti programját az Európai Mobilitási Hét rendezvényének keretében
(a szerző felvételei)

A legnagyobb médiaérdeklődésre azonban – s ez a közeledő választások tekintetében érthető is – Tarlós István főpolgármester-jelölt előadása tartott számot, amely során a helyzetelemzés után a konkrét terveit, közlekedést illető intézkedéseit mutatta be. Ezeknek központi gondolata a jelenlegi intézményrendszer gyökeres átalakítása és egy Városüzemeltetési Központ Zrt. és egy Budapesti Közlekedési Központ Zrt. létrehozása, amely – a londoni modell TfL-hez hasonlóan – az összes közlekedési ágat összefogná, koordinálná, hogy megszűnjön a korábban is sokat kritizált szétszabdaltság, s az az állapot, amelyben a „jobb kéz nem tudja, mit csinál a bal”. Így ennek a vállalatnak a kezében összpontosulna a közútfejlesztés, a kerékpáros közlekedés, a gyalogutak és a tömegközlekedés is egyaránt, a fontosabb intézkedéseket is ez a szerv hagyja majd jóvá, s a BKV, a MÁV és a Volán menetrendjeit is itt hangolják majd össze. Az átalakítások során egy holding jön majd létre (hasonlóan Szarvas Ferenc MÁV-terveihez), amelyben kiemelt szerepet kap a kontrolling és a monitoring. Ez a struktúra mind a városüzemeltetés, mind pedig a közlekedés esetében a tervek szerint 2011. július 1-jével léphet életbe – természetesen csak Tarlós István megválasztása esetén.

02

A hallgatóság soraiban civilek, politikusok, korábbi és jelenlegi döntéshozók, a sajtó és több közlekedési vállalat – köztük nagy számban a BKV – képviselői ültek

Tarlós kiemelte még a BKV és a főváros közti szerződés áttekintésének fontosságát, hiszen az jelenleg tarifaemeléshez köti a hét milliárdos állami támogatás folyósítását – amellyel viszont csak újabb utasok pártolnak el a már most sem olcsó tömegközlekedéstől. 2015-ig tekintve pedig egy működő tömegközlekedést vizionált, s több EU-s pénz lehívását, lehetőleg a keret teljes kimerítését célozta meg, ezen felül lándzsát tört az olcsóbb, átláthatóbb intézményrendszer (ennek egyik állomása a Városüzemeltető és a BKK Zrt. létrehozása), a Belváros autómentesítésének előkészítése és ezáltal a városi levegőminőség javítása mellett. Fontos volna kihasználni a Dunában rejlő turisztikai mellett a közlekedési lehetőségeket is, valamint egységes hálózattá szervezni a jelenleg széttagolt metróhálózatot és az elővárosi vasutakat (HÉV-eket) is, sőt, a hiányzó közutakat is meg kell építeni (aquincumi híd, M0 északnyugati szektora). Szó esett a forgalomcsillapított és a gyalogosoknak visszaadott Belvárosról, s a kerékpáros közlekedés propagálásáról is – megjegyezve, hogy a kerékpárosoknak is be kell tartaniuk a rájuk vonatkozó szabályokat. Lehetőséget látott arra is, hogy eleinte kisebb anyagi vonzattal járó, ám érezhető, „hangulatjavító” intézkedésekkel könnyítse a városlakók mindennapjait.

Összegzésként elmondta, hogy új struktúrát, új szellemiséget, új kommunikációt ígér, amelyben helyt kapnak majd a szakemberek is a civil és szakmai szervezetekkel együtt.

03

A konferencia után egy próbajáratú új Ikarusszal szállították a résztvevőket a Szent István körútra, ahol a magyar buszgyártók termékei mutatkoztak be – köztük a képen látható Ikarus E 134-es is (a bemutatóról holnap délelőtt mi is beszámolunk)

Forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes