Indul a záhonyi uniós megaprojekt

Csaknem 26,3 milliárd forintos európai uniós beruházással 2011 év végéig komplex gazdaság- és infrastruktúrafejlesztési program valósul meg Záhonyban.

A fejlesztésről szóló támogatási szerződést ünnepélyes keretek között szerdán Záhonyban írta alá a Csikós Bálint, a támogató szervezet KIKSz Közlekedésfejlesztési Zrt. igazgatója és Benyó Balázs, a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. ügyvezető igazgatója.
Az eseményen Hónig Péter, közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter az MTI-nek elmondta: az aláírt szerződés közel 27 milliárd forintról szól, de a térség komplex, 2012 végéig tartó gazdaságfejlesztési programja a 32.5 milliárd forintot is meghaladja; az első munkagépek várhatóan júliusban jelennek meg a térségben.
Kálnoki Kis Sándor, a beruházások koordinálásáért felelős miniszterelnöki megbízott az aláírást követő gazdasági fórumon elmondta: a vasúti infrastruktúra fejlesztésének keretében a térségben lévő mintegy 150 kilométer hosszú vágányhálózatból 43 vágánykilométert újítanak fel és erősítenek meg. A vasúti munkálatok értéke a kivitelezéssel együtt közel 20 milliárd forint, melyhez az Európai Unió 16.5 milliárd forintot biztosít.
Az első ütemben a Záhony és Tuzsér, a Tuzsér és Eperjeske rendező pályaudvar, valamint az Eperjeske rendező pályaudvar és Tornyospálca átrakóállomás közötti vonalszakaszt korszerűsítik. A beruházás második részében a magyar-ukrán határ és Záhony, valamint az Eperjeske rendező pályaudvar közötti pályaszakaszokat, továbbá a Tuzsér és Komoró, illetve a Záhony és Eperjeske közötti vonalszakaszt újítják fel. Emellett Komoró állomás vasúti biztosító berendezéseit is modernizálják. A közútfejlesztési projekt – a mai napon aláírt szerződésének köszönhetően – 5,8 milliárd forintos uniós és több mint egymilliárd forintos hazai támogatással válik lehetővé.
Záhony földrajzi helyzete és infrastrukturális adottságai európai uniós viszonylatban is egyedülállóak. A térség kiépített vasúti kapcsolattal rendelkezik Ukrajna és Oroszország irányába, és adott az alap-infrastruktúra ahhoz, hogy a magyarországinál – és természetesen az európai uniós szabványnál – szélesebb nyomtávú ukrán és orosz vasúthálózatból érkező szállítmányokat áttegyék a keskenyebb európai nyomtávú vasúthálózatra. A térségben meglévő vasúti infrastruktúra műszaki színvonala azonban mára leromlott, sebesség- és tengelyterhelés-korlátozások hátráltatják ma az áruforgalmat.
Mivel Záhony az egyik fő európai közlekedési folyosó, az úgynevezett V. korridor része, az EU egészének is kiemelten fontosak az itteni fejlesztések. A szakemberek szerint a záhonyi térségben meglévő, az ukrán hálózathoz csatlakozó vasúti infrastruktúra felújításával éves szinten a jelenlegi 5,3 millió tonnáról 8,5 millió tonnára nőhet a térség teljes áruforgalma, a vasúti áruforgalom pedig a jelenlegi 11 ezer kocsirakományról 215 ezerre nőhet. Ennek az árumennyiségnek a kezelése, a vasútról vasútra, illetve a vasútról közútra és a közútról vasútra rakodása, és persze lehetőleg mind nagyobb mértékben a feldolgozása számottevő feladatot jelent a térségben már megtelepült és az eztán megtelepülő logisztikai vállalkozásoknak. A felújítási munkálatok teljes költsége 19,4 milliárd forint. A fejlesztés 2010 végére valósul meg.

A cikk részletei –>

 

- mavcargo.hu -

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes