Hungrail vasúti áruszállítási körkép

Ugyan az elmúlt évek jellemzően a hazai vasúti áruszállítási piac 2006 óta zajló liberalizálódásának a jegyében teltek, mégis elmondható, hogy még 2008 folyamán is a MÁV Cargo Zrt. birtokolta a legnagyobb piaci részesedést. A megjelenő új szereplők elsősorban kisebb fuvarfeladatokat láttak el, egyedül a GYSEV Zrt. töltött be meghatározó szerepet a MÁV csoport vállalata mellett.

A hazai vasúti áruszállítási szektor mégis egyre színesebbé válik az idő haladtával, amit az a tény bizonyít leginkább, hogy az országos árutovábbítási működési engedéllyel rendelkező vasúttársaságok száma már 2008-ban 21-re emelkedett. Meg kell említeni továbbá a saját belső vasútüzemeket működtető termelőegységeket is (pl. Dunaferr), amelyek maguk bonyolítják le termékeik kötött pályás szállítását a közforgalmú vasúthálózatig. Mindezek mellett lezárult a MÁV Cargo Zrt. privatizációja is.

A legfőbb nehézségek, amelyekkel a szektornak meg kellett birkóznia, a vasúti infrastruktúra-hálózat műszaki állapota és hiányosságai, illetve a közút folyamatos térhódítása, amelyet pl. 2008-ban az akkori csökkenő üzemanyag-árak még tovább fokoztak. Miután hazánkban nem került bevezetésre az úthasználati díj, így a vasútnak nem adatott meg a környezeti terhelés mértékéből adódó versenyelőnye. 2004 és 2008 között a hazai áruszállítási részarányok sorában a vasút 17,38%-ról 15%-ra esett. 2008-ban az vasúti árutonna kilométer 5%-kal esett vissza Európában – a FÁK nélkül -, Magyarországon pedig valamivel mérsékeltebb, 3,2%-os csökkenés következett be.

A cikk részletei –>

- integratorforum.hu -

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes