HungaroControl: kiemelt fejlesztések

Amikor a magyar légiforgalmi irányításunk 100 éves történetéről néhány év múlva megemlékezünk, a mai technikai, technológiai fejlesztések, a HungaroControl Zrt.-nél megvalósított komplex szakmai programok minden bizonnyal kiemelten jelennek meg az eredmények felsorolásában. Mindemellett úgy tűnik, hogy a magyar légiforgalmi irányítás vezetői és szakemberei a biztonságot kulcskérdésként kezelik, akik ezzel együtt a fejlesztések mérnökileg megtervezett dinamizálásával komoly kihívásokkal kerültek szembe. Schváb Zoltán írása.

 

A HungaroControl Zrt. nemzetstratégiai szempontból kiemelt vállalat, tevékenysége a hétköznapokban nem igazán látványos, jobbára műszaki fejlesztései, beruházásai vagy például koszovói szerepvállalása kapcsán foglalkozik vele a sajtó; mondhatjuk, a cég „szélárnyékban” tevékenykedik. A légiforgalmi irányítás az a terület, ahol az „esemény” szónak inkább negatív a jelentéstartalma. Huszonnégy órás, nonstop szolgáltatást kell nyújtania, s elemi érdeke, hogy ez a tevékenység minél kevésbé váljon hírré. E tekintetben más a természete, mint az üzleti vagy szolgáltatószféra egyéb szereplőinek. Ugyanakkor a nyugodt munkalégkör megteremtéséhez, az „eseménytelenség” eléréséhez folyamatos technológiai és emberi kihívásoknak kell megfelelnie. A koncentrált erőfeszítések vezethetnek olyan szakmai bravúrokhoz is, mint a koszovói magas légtér irányításának tervezett átvétele, amely nemcsak hazánk NATO-kötelezettségei miatt kiemelt jelentőségű, hanem azért is, mert példa nélkül álló, hogy egy ilyen missziót nem szomszédos országban valósítanak meg. De azon sem lehet csodálkozni, ha a mai gazdasági környezetben hírré válik egy sokmilliárdos, új irányítóközpont átadása.
De miért volt szükség új légiforgalmi irányítóközpontra a HungaroControl Zrt.-nél? Az Európát is sújtó gazdasági válság, illetve a magyar nemzeti légitársaság kiesése azt a benyomást kelthetné, hogy a Magyarországot érintő légi forgalom a jövőben drasztikusan csökken – ám ez még rövidtávon sincs így. A statisztikák azt mutatják, hogy átrendeződik ugyan a forgalmi struktúra, például átmenetileg szükségképpen szerényebb lesz a korábbinál a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szerepe, a légiforgalmi irányítás során azonban hazánkban hagyományosan az átrepülőforgalom dominál, ezért a szakmai kihívások lényegében változatlanok. E misszió szempontjából valójában közömbös az is, ha a polgári légi forgalom a fapados szolgáltatások felé mozdul el. Ugyanakkor a jelenlegi krízis ellenére továbbra is fenntartandó az a jövőkép, hogy az európai légi forgalom középtávon akár meg is duplázódhat. Mivel Magyarország fölött fontos és forgalmas légiforgalmi útvonalak vezetnek, a hazai légiforgalmi irányításnak is meg kell felelnie e jövőbeli fokozott igénybevételnek is. Ezt szolgálja az ANS III irányítóközpont is.
Vizsgáljuk meg, közvetlenül voltaképpen mit tartalmaz az új beruházás! Egy komplex fejlesztési program keretében a HungaroControl Zrt. világviszonylatban is versenyképes csúcstechnológiával felszerelt légiforgalmi irányítóközpontot létesít budapesti központjának bővítésével, miközben szakmailag a meglévő épületrészeket is hasznosítja. Lényeges szempont a versenyképesség megőrzése mellett a kapacitásbővítés, a technológiai előny fenntartása is a regionális versenytársakkal szemben.
Impozáns méretű és színvonalú szolgáltatócentrumról van szó: a közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromszintes légi navigációs központ 13 milliárd forintból valósul meg, és a kivitelezéséhez az Európai Unió is hozzájárult 6 millió eurós támogatással a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv keretében. Korántsem mellékes viszont, hogy a szükséges források több mint 85 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő, jól gazdálkodó HungaroControl Zrt. önerőből volt képes finanszírozni. Az új irányítóközpont fizikai értelemben zöldmezős fejlesztés, ám a gyakorlatban – mind építészeti, mind vállalatszervezési szempontból – szervesen kapcsolódik a meglévő épületrészekhez.
A tetszetős burok ugyanakkor valóságos technikai forradalmat is rejt magában. A HungaroControl Zrt. nemcsak világszínvonalú irányító- és tájékoztatószoftverét, a MATIAS-t fejleszti úgy, hogy megfeleljen az új kihívásoknak, hanem a légiforgalmi irányítást kiszolgáló – önmagában is redundáns – adat- és hangkommunikációs rendszereit, valamint a légiforgalmi irányítást támogató információs rendszereket is. A légiforgalmi irányítás folyamatos, huszonnégy órás szolgáltatásának biztosítása érdekében a főrendszerek mellett tartalékrendszereket is telepítenek az ANS III-ban, mint például tartalék hangkommunikációs rendszereket és tartalék légtérállapot-megjelenítő rendszert.
Az új szisztémának úgy kell felállnia, hogy az átterhelés közben zökkenőmentes legyen a szolgáltatás, a légtérfelhasználók és partnereink semmit ne érezzenek meg az átállásból. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi éles üzemmóddal párhuzamosan az új rendszer tesztüzemmódja is zajlik. Eközben folynak a rendszerek bevezetéséhez szükséges adminisztratív tevékenységek, mint a repülésbiztonsági tanulmányok elkészítése és a légügyi hatósági engedélyeztetési eljárások is. 2013 februárjától a HungaroControl Zrt. szakemberei már az új légi navigációs központból irányítják majd a repülőgépeket.
A cég a jelenleg használt ANS I épületet is felújítja, és csúcstechnológiával szereli fel. E fejlesztésnek kettős lesz a célja. Egyrészt bármikor a légiforgalmi irányítók rendelkezésére állhat majd tartalékközpontként; másrészt a beruházás lehetővé teszi azt is, hogy a HungaroControl Zrt. égisze alatt létrejöjjön Közép-Európa egyetlen olyan képzési és szimulációs centruma, ahol a munkateremmel azonos műszaki környezetben, valós időben és valós adatok alapján bármilyen légtérbeli szituáció modellezhető. Ennek a jelentőségét a regionális szerepvállalásunk szemszögéből sem lehet eléggé hangsúlyozni.
A felújított épületrészben kap helyet a 2011-ben létrehozott CRDS, az Entry Point Central légi navigációs akadémia, valamint a HungaroControl Zrt. 360 fokos látványszögűre bővített háromdimenziós toronyszimulátora is. A szakembereken kívül viszonylag kevesen ismerik, mit is fed a CRDS betűszó. Innovációs projektről van szó: kutatási, fejlesztési és légtér-szimulációs központ, az angol Centre of Research, Development and Simulation rövidítése. A 2011 májusában megnyitott központban a legmodernebb technológiák segítségével végezhetők el azok a szimulációk, amelyek nélkülözhetetlenek a légtérstruktúra és a légiforgalmi irányítás fejlesztéséhez, a „papíron” kidolgozott és elméletileg biztonságos navigációs eljárások, légtér-módosítások teszteléséhez, új eszközök kidolgozásához, valamint a légiforgalmi irányítók folyamatos továbbképzéséhez. Az a tény, hogy „egy tető alá” kerül a főmisszióval, az összhatást erősíti.
Hasonlóan nagy kapacitású és fejlettségű szimulációs központ csupán az EUROCONTROL égisze alatt, Párizs mellett működik. A HungaroControl Zrt. beruházása Közép-Európa valamennyi légiforgalmi szolgálata, szakmai és tudományos szervezete, kutatója számára biztosítja a világszínvonalú technológiai hátteret, a nemzetközi tudásbázist és a bőséges szabad kapacitást, valamint a közös munka lehetőségét. Az első nagyszabású nemzetközi együttműködésre már 2012 tavaszán sor került: mégpedig a horvát szolgáltató számára végzett légtér-módosítási szimuláció keretében. Budapest számukra is közelebb van, mint Párizs.
Az Entry Point Central elnevezésű légi navigációs akadémiát 2011-ben közösen nyitotta meg Budapesten a HungaroControl Zrt., valamint a svéd, dán és norvég légiforgalmi szolgálat oktatóközpontja, az Entry Point North. Hogy miért épp velük társult a magyar cég? Mert a skandináv képzés szakmai tartalmát és pedagógiai módszerét tekintve egyaránt világszínvonalú minőséget képvisel. Az Entry Point Central ugyanezt a versenyképes tudást, jól működő oktatási formát és magas nemzetközi presztízsű végzettséget biztosítja a magyar légiforgalmi irányítók következő generációinak. A korábbi képzési rendszerhez képest újdonság, hogy a hallgatók már az oktatás korai szakaszától gyakorlati ismereteket szerezhetnek, hiszen a képzés ötödik hetétől használják a központ szimulátorát. Azon kívül a Wizz Airrel folytatott együttműködés keretében a légitársaság gyakorlórepülésre viszi az akadémia hallgatóit, ahol élesben figyelhetik meg a pilótakabinban zajló eseményeket. A légiforgalmi irányítás „anyanyelve” az angol. Ez a képzés is angolul folyik, hiszen így teljes mértékben megfelel az EUROCONTROL előírásainak. A budapesti akadémia első végzős évfolyama 2012 júliusában már át is vehette diplomáját.
A légiforgalmi akadémia 2013-tól más országok előtt is megnyitja kapuit. Az első ilyen előzetes nemzetközi együttműködés keretében 2012 októberében a szlovák légi navigációs szolgáltató munkatársai ötnapos kurzuson vettek részt a budapesti akadémián.
Egy ilyen „csúcstechnológiára ítéltetett” tevékenység nyilván nem lehet meg tudományos és felsőoktatási kapcsolatok nélkül. A HungaroControl Zrt.-nek több hazai felsőoktatási intézmény mellett évek óta a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem a fő szakmai partnere. A kiváló együttműködésnek köszönhető egy, a radarok üzem közbeni folyamatos ellenőrzését végző berendezés, valamint egy speciális elemzőszoftver kidolgozása is. A RadarTeszter feladata, hogy előre jelezze különböző elsődleges radarberendezések műszaki meghibásodását. A Repülési Profilalkotó Célprogram pedig a radarrendszerek működési elvéből adódó pontatlanságokat kiküszöbölve a lehető legprecízebben határozza meg a légi járművek által megtett útvonalat, majd a korrigált adatokat mozgóanimációként jeleníti meg. A szoftver valós konfliktushelyzetek, megtörtént események szakszerű elemzése révén segíti a repülésbiztonság fejlesztését és a légiforgalmi irányítók képzését. A többéves fejlesztőmunka eredményeit 2011 márciusában mutatta be a HungaroControl Zrt. az amszterdami légiforgalmi világkiállításon, ahol több európai és tengerentúli szervezet is élénken érdeklődött az új magyar termékek iránt. A HungaroControl Zrt. emellett műszaki berendezések adományozásával, valamint szakmai oktatók biztosításával is támogatja az egyetemen folyó tudományos munkát.
A már említett MATIAS-szoftver, illetve a radarrendszerek korszerűsítése ellenben kifejezetten saját innovációnak számít. A HungaroControl Zrt. nem engedheti meg magának, hogy ne a legfejlettebb műszaki eszközök és technológiák segítségével lássa el feladatát. Ennek megfelelően a magyar irányítók Európa piacvezető navigációs szoftveréből a HungaroControl Zrt. által továbbfejlesztett, világszínvonalú irányító- és tájékoztatórendszer, a MATIAS segítségével szervezik hazánk légi közlekedését. A rendszer számos olyan funkciót tartalmaz, amely világviszonylatban is úttörő jellegűnek mondható, ilyen például az úgynevezett Enhanced Mode S adatok feldolgozása és megjelenítése az irányítók számára. Ennek segítségével olyan többletinformációhoz jutnak, mint például a légi jármű sebessége, iránya, emelkedési és süllyedési sebessége és a pilóta által kiválasztott repülési magasság. A légtér ellenőrzéséért és a légi járművek helyzetének pontos meghatározásáért Budapesten, Kőrishegyen és Püspökladányban telepített, komplex radarrendszerek felelnek, amelyeket 2006 és 2008 között korszerűsítettek az Európai Unió társfinanszírozásával.
Lehet azt mondani, hogy a HungaroControl Zrt. feladatai alapján belülről zárt, jól működő rendszer, hiszen a maximális biztonságra törekszik. Azonban ha a kérdést úgy vizsgáljuk, hogy teljes mértékben ki lehet-e küszöbölni a gazdasági klíma negatív külső hatásait, akkor az lehet a válasz: a magyar légiforgalmi irányítás mindent megtesz, hogy megteremtse a kiegyensúlyozott szolgáltatás feltételeit. Erre a szellemi-technikai kapacitások és az üzleti stratégia folytán minden lehetősége meg is van: a feladat az, hogy ezt az esélyt messzemenően kihasználja. A szolgáltatás, a fejlesztés, az oktatás és a szimuláció szoros összekapcsolása nagyvonalú és sikerrel kecsegtető irányelv – s hogy mindez ne legyen öncélú, arra a száz százalékos állami tulajdonú vállalat szoros felügyelete a garancia. A HungaroControl Zrt. szinte teljes szabadságot élvez a szakmai innovációban, de nem állam az államban. Missziójának teljesítésében a nyugalom éppolyan létfeltétel, mint ahogy az emberéletekért felelős légi irányítónak is minden körülmények között meg kell őriznie a hidegvérét. Dinamikus célok, szakszerű biztonság – ilyen a mai magyar légiforgalmi irányítás.
(A szerző a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára.)

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes