Húszmilliárdos viharkár vasúton és közúton

Mindent vitt a víz és a szél a közlekedésben – Beomlott sztrádák, elmosott padkák, sárlavinák

Megtépázta az időjárás a közlekedést: a viharok és az esőzések vasúton és közúton több tízmilliárd forint kárt okoztak. Nyomaikkal az utazók még sokáig találkozhatnak, felszámolásuk jövőre is munkát ad majd az infrastruktúra kezelőknek.

Miskolci árvíz 2.

Letépett háztetők, elöntött lakások, pincék, kidőlt fák, és összetört autók – az elmúlt hónapok viharaiból az ország egész területén szinte mindenkinek kijutott. Az elmosott vasútvonalakon veszteglő vonatok buszra ültetett utasai és a lezárt útszakaszokat kerülgető autósok azonban megérezték azt is: az orkán erejű szél, a felhőszakadások formájában érkező eső, vagy a jégverés nem csak a „háztájiban" pusztított. A közlekedési infrastruktúrában összességében több mint húszmilliárd forint kár keletkezett. Utánajártunk, hogy a forgalomterelések milyen rombolást „rejtettek el" az utazók elől vasúton és közúton.

Sínjavítás 6,3 milliárdért

A vasutasok emlékezete szerint nem küzdöttek még egyszerre annyi helyen viharkárokkal a MÁV szakemberei, mint az idén nyáron. Az állami vasút hálózatát április óta az ország szinte minden területén megrongálta az időjárás. A károk együttes értéke július végére elérte a 6,3 milliárd forintot. Ami meglehetősen vaskos számla. Különösen, ha összevetjük a MÁV korábbi, hasonló kárainak értékével.

Négy évvel ezelőtti árvizek után például a vasútnál „rekord költségű" pálya helyreállítási munkákat emlegettek: a társaság akkor mintegy 860 millió forintot fordított az elmosott vasútvonalak javítására. Vagyis nagyságrendileg kevesebbet a most felmért károk felszámolásának áránál. De a régóta dolgozó szakemberek szerint a sok csapadék, és a viharok a hetvenes években sem rongálták meg annyira a vasutat, mint az elmúlt néhány hónap időjárása.

Akárhogy is, az idén keletkezett károk elhárításának tervezett költségéből a MÁV hozzávetőleg egymilliárd forintot Balatonakarattyán költ majd el. A tó keleti végében fekvő település területén ugyanis az esőzések használhatatlanná tették a vasúti pályát. Az itt futó egyetlen vágány alatt a rézsű mintegy nyolcvan méter hosszon összeroskadt – azaz a sínpár alól eltűnt a föld, és az alépítmény kő ágyazata. A sínek egyes szakaszokon két és fél, máshol nyolcvan centiméter magasan lógtak a levegőben.

A megrongált pályát a vonatok nem használhatták, az utasokat autóbuszok szállították. A MÁV járatai csak a rézsűroskadás ideiglenes megállítása után állhattak ismét szolgálatba. Igaz, a szerelvények legfeljebb óránként tíz kilométeres sebességgel haladhattak. Ez sem tartott azonban sokáig – az újabb esőzések miatt a talaj ismét megmozdult, így a forgalmat 72 órára megint leállították. A vágányzár ideje alatt a MÁV két ideiglenes hidat épített, amelyen a vonatok egyelőre közlekedhetnek.

Forrás: nol.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes