Használatarányos útdíj bevezetésének hatása a logisztikai piac szereplőire

Felerősödhet a Ro-La szerepe?

A tervek szerint 2013. július 1-jétől Magyarországon is bevezetésre kerül a használatarányos elektronikus útdíj, melyet a gyorsforgalmi utakon és főúti szakaszokon kívánnak alkalmazni. Melyek a főbb hatásai és következményei a használatarányos útdíj bevezetésének és ebből adódóan, milyen alternatív lehetőségek nyílnak a logisztikai piac szereplői számára?

Karmazin György, a BI-KA Logisztika Kft. tulajdonos-ügyvezető igazgatóját kérdeztük a használat arányos útdíj várható bevezetésével kapcsolatban. A következő összeállításunkban az ő meglátásait foglaltuk össze.

A Széll Kálmán Terv 2.0-ban, 150 milliárdos összegnél is többet vár a kormány az elektronikus, használat arányos útdíj bevezetésétől. A következő évekre is várható költségvetési hiány, a rendszer kiépítésének költsége (50 milliárd HUF) és a hosszú távú fenntartás és üzemeltetés szándéka miatt, az éves összeg nagysága nem fog csökkenni. Ennek köszönhetően a hazai utakon a belföldi és nemzetközi fuvarozók a jelenlegi 7-8 Ft/km-es díj akár tízszeresére is tartósan számíthatnak. Úgy érzem, hogy a fokozatos díjnövekedés lehetősége most egy kicsit háttérbe szorult, talán egy átmeneti lépcső elképzelhető még jövőre (pl. 45 HUF/km nagy kamionok esetén), de azt követően biztos, hogy elérjük az Európai Unióban alkalmazott díjszintet. A tervek szerint fél évvel az e-útdíj bevezetése után maximum 13%-os mértékű, gyakori használói kedvezményrendszert léptetnek életbe, a közúti fuvarozók növekvő terheinek kompenzációja érdekében. Nem jó hír, hogy az NFM, a nemzetgazdasági tárca és a szakmai szervezetek közötti – a hazai fuvarozók terheinek szinten tartását célzó – kompenzációs egyeztetések szünetelnek.

clip_image002A hirtelen megugró útdíj költségét a fuvarozó, szállítmányozó, logisztikai szolgáltatók kénytelenek lesznek beépíteni az áruk helyváltoztatásával kapcsolatos, közúton bonyolított szolgáltatások díjába, mely ennek köszönhetően – közvetve – a szállított termékek árában fog megmutatkozni, ami inflációnövekedést von maga után. Ezt tompíthatja a logisztikai szolgáltató központok még szorosabb együttműködése (például a nagyobb áruvolumenek központok közötti átszállításával), más közlekedési módok alkalmazása, illetve a gyűjtő és terítő járatok átszervezése és újragondolása.

clip_image004A használatarányos útdíj mértékeinek meghatározásakor mindenképpen érdemes lenne a logisztikai szakma főbb képviselőit, szervezeteit (NiT Hungary – Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, MKFE – Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, LEF – Logisztikai Egyeztető Fórum) bevonni a társadalmi egyeztetésbe, illetve a döntések előkészítésébe.

A gazdasági válság után talpon maradt kisebb fuvarozóknak lassan nem marad más választása, mint az önállóságukat feladva, nagyobb szállítmányozó és logisztikai cégekkel való partneri együttműködés és az érdekképviseletek által nyújtott „beszerzési klubokhoz” való szorosabb kapcsolódás kialakítása, a kompenzációs csomag maximális kihasználása. A romló külső gazdasági tényezők (mint pl. emelkedő üzemanyagárak, autópályadíjak) negatív hatásai arra ösztönzik a logisztikai piac szereplőit, hogy még jobban figyelembe vegyék az alternatív vagy kombinált fuvarozási módok adta lehetőségeket.

clip_image006Az elmúlt években a közúti fuvarozás nagy piacokat hódított el a vasúttól, mert megbízóbarát, rugalmas az árszabás terén, illetve a kötött pályás vasúttal ellentétben háztól-házig viszi az árut. A vasúti fuvarozás azonban nagyobb távolságokon gazdaságosabb, megbízóik felé egyre kiszámíthatóbb és környezetbarát. A „Ro-La”-val a fenti fuvarozási formák negatívumai kiküszöbölhetők, kedvezőbb (támogatott) díj esetén a megoldás versenyképessége (csak közúttal szemben) nő.

A jelenlegi viszonyok szerint, minden társadalmi és nemzetgazdasági előnye ellenére, költséghatékonysági szempontból nem éri meg a fuvarozó, szállítmányozó cégek számára a kamionok vasúton történő továbbítása, ugyanis az ezzel járó költségek átlagosan 25%-kal magasabbak annál, mintha ugyanaz a kamion a közúton haladna. A közúton alkalmazott átalánydíjas útdíj-fizetés jelenleg olcsóbb megoldást jelent, mintha a közúti szerelvények speciális vonaton utaznának. A megtett úttal arányos útdíj bevezetésével azonban szolgáltatásarányossá válnak a közúthasználat költségei, így felerősödhet a Ro-La szerepe, megszűnhet a (csak) közúti pályán fuvarozás versenyelőnye.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes