Győr, a magyar vasúti közlekedés fővárosa

Két napig legalábbis, ugyanis itt rendezik a XI. Vasútgépész napokat, amelynek első napján érdekes előadások során lehetett hallani a Budapest–Párizs gyorsvasútról, a Komárom–Pusztaszabolcs–Lakitelek–Szolnok elkerülő vonalról, a V43-asok öt-tíz éven belüli kiváltásáról és még sok más témáról.

kiskep

 

A keddi nap összefoglalóját olvashatják az alábbiakban, a szerdai előadásokról a holnap esti órákban számolunk be.

A konferencia résztvevőit a házigazda, Győr megyei jogú város képviseletében Simon Róbert alpolgármester köszöntötte, aki a város által tervezett nagyvonalú közlekedési infrastruktúra-fejlesztéseket vázolt fel, többek között a kötöttpályás győri elővárosi közlekedés megteremtését, ezzel összhangban a győri körvasút kiépítését és a celldömölki vonal (régóta halogatott) villamosítását, sőt, már számolnak az új nyomvonalon kiépítendő, s a várostól délre elhaladó Párizs–Budapest gyorsvasút állomásának terveivel is (s akkor még meg sem említettük az újra meg újra felmerülő villamosterveket).

Győr közlekedési csomóponti helyzetét a GySEV is kihasználja, s Dávid Ilona vezérigazgató szerint újabb, komolyabb fejlesztésekre lehet számítani: a Sopronig vezető 8-as vonal kétvágányúsításáról már folynak a tárgyalások, s a motorvonatoknak is nagyobb szerepet szánnak – a jövőben velük kívánják felvenni a forgalmat a szóban forgó vonalon. Szó esett a Szilik öt-tíz éves távlatban történő kiváltásáról, s a növekvő igényeknek megfelelve a 17 IC-kocsi cseréjéről is: ezekhez ugyanakkor konkrét dátumot nem rendelt a vezérigazgató asszony. A GySEV kezelésében lévő vonalszakaszok hosszának növekedése miatt többletjárművek forgalomba állítására van igény, így 4+4 motorvonat beszerzésére írtak ki pályázatot, s a minél nagyobb önállóság eléréséhez további mozdonyokra is szükség lesz. Megemlítette, hogy a cég készíttette el hazánk első rádió-távirányítású mozdonyát és az első három felmatricázott mozdonyt, a Haydn, Széchenyi és Liszt lokomotívokat.

01

Akcióban a MÁV – a mikrofonnál Peter Amman, a Bombardier elnökhelyettese
(a szerző felvételei)

A „szomszédvár” MÁV vezérigazgatója is bemutatta terveit, amelyekről már az elején bevallotta, még nincsenek teljesen kidolgozva, azok végleges formájukat nagyjából egy hónap múlva nyerik majd el – amikor is ezeket a nyilvánossággal is ismertetni fogja. Szarvas Ferenc ismét kiemelte a kormány készséges hozzáállását, s a vasútgerincű közösségi közlekedés stratégiáját (azaz a vasút prioritását a közúttal szemben), amely tehát sokkal nagyobb mozgásteret, sokkal több lehetőséget ad, mint az korábban megszokott volt. Ezzel véget ér az eddigi rivalizálásra alapuló gyakorlat, amelyben a Volánok egymással, a MÁV-val és a BKV-val is versengtek az utasokért. Kiemelte a széleskörű és több cikluson átívelő, tervezett és tervezhető reformot, amely során a nemzetgazdasági hatásokat is tudatosan kezelik, biztosítják a vasúttársaság versenyképességét és a finanszírozás tarthatóságát (itt, a 2014 és 2020 között esedékes fejlesztések apropóján esett szó többek között a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrűről, amely az ötös, a 44-es, 42-es, volt 151-es, 152-es, és a 145-os vonalakon haladna, Fülöpszállás és a Duna-part között új nyomvonalon).

Egy gyors bepillantást nyerhettünk a Bombardier MÁV Kft., azaz a dunakeszi járműjavító működésébe, megbízásainak mibenlétébe, s kiderült, hogy milyen Európa-szerte elismert szakmai háttérrel dolgoznak, hiszen gyártottak már Svájcba motorvonatba köztes kocsit, s most épp egy norvég személykocsi-felújítási projekten dolgoznak. Számítanak azonban magyar megrendelésekre is, így az első tíz után további harmadik generációs IC-kocsik építésére, sőt, elkészítették a sorozatba illeszkedő vezérlőkocsi és a hazánkban egyelőre ismeretlen, de külföldön több helyen alkalmazott családbarát kocsi terveit is (utóbbiban a gyermekek játszhatnak az utazás alatt biztonságos környezetben). Ezenkívül felmerült egy Oroszország irányába használható nyomtávváltós forgóváz kifejlesztése is – remélhetőleg a magyar vasút részéről lesz érdeklődés a fejlesztések iránt.

02

A nap végén a Traxx volt a desszert – a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt

A nap talán leginkább várt pontja azonban a délutáni Traxx-bemutató volt, amely alkalomból Győr első vágányára látogatott a nem régóta hazánkban tartózkodó mozdony. Itt a Bombardier Transportation elnökhelyettese, Peter Amman mondott köszöntőt, kiemelve, hogy a mozdony „magyar lábakon áll”, azaz a forgóvázakat – mint ahogy minden Traxx mozdonyhoz – a mátranováki üzemben gyártották. A koccintás és a mozdonytorta szervírozása után lehetővé vált a mozdonnyal való közelebbi megismerkedés, ugyanis a konferencia vendégei belül is végigjárhatták a vadonatúj masinát.

A napot kulturális program, a pannonhalmi apátság meglátogatása zárta, de holnap folytatódnak az előadások, amelyekről az esti órákban olvashatnak majd.

03

A háttérben a 035-ös Gigant, amit szépen kismúzoltak a protokolleseményekre. A Traxx még nem közlekedhet egyedül, így továbbítása az ő feladata marad. Az új mozdonyok menetrend szerinti forgalomba állása jövő év nyarára várható.

Mózes Krisztián

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes