Füst az áramszedő mögött

Sokféle megközelítés létezik a hibridmozdony fogalmára, a legelterjedtebb, hogy az ilyen járművek dízel és villamos üzemben is képesek haladni. Egy ilyen újdonsággal rukkolt ki a müncheni Transport Logistic vásárra a Bombardier.

 

Az új jármű egy ráncfelvarrott TRAXX AC alapjaira épült, kiegészítve egy dízelmotorral, lehetővé téve ezáltal a rugalmasabb közlekedést, akár a felsővezeték feszültségmentesítése, akár az infrastruktúra hiánya miatt egyébként körülményesebb vonattovábbítás esetén is.

LMD_TrLog_iho
Bemutatkozik a Last Mile Diesel

A mozdony fantázianeve Last Mile Diesel, utalva a kikötők sínpárjának utolsó néhány méterére, amely szakaszok rendszerint már nincsenek ellátva felsővezetékkel. Az első öt példányt még tavaly év évégén megvásárolta a Railpool, ebből háromra már van is bérleti szerződés: az üzemeltető a svájci BSL Cargo lesz. A járművek szállításának határideje még nem ismert.

A fejlesztést a hasonló kialakítású ALP 45 észak-amerikai modellnél szerzett tapasztalatok is segítették, és itt még nem ér véget a történet: a TRAXX DC sorozatból is terveznek hibridet a kanadaiak. A Last Mile Diesel robbanómotorjáról egyelőre nem közöltek műszaki információkat, de a szeptemberben debütált ALP 45 alapján elmondhatjuk, ha ugyanaz a Caterpillar blokk került bele, akkor nem sokkal marad majd el a dízel vonóerő az elektromos verziótól: az ALP 45 esetében a villanymotor 4000 kW, a dízelmotor 3134 kW teljesítményre képes.

ALP45DP_iho
A fejlesztés alapját adó ALP 45 Dual Power mozdonyok New York és Montréal elővárosi forgalmában dolgoznak
(Képek: © Bombardier)

A két modell fő eltérése abban rejlik, hogy míg az amerikai verziót a villamosítatlan és villamosított elővárosi vonalak bejárhatóságára, elsősorban ingavonatok vontatására tervezték, addig a most bemutatott verzió főként a teherforgalomban hivatott a nem villamosított, eddig tolatómozdonyokkal kiszolgált rövid szakaszok mozdonycsere nélküli kiszolgálására kikötőkben, rendező-pályaudvarokon és olyan állomásokon, ahol több áramnem találkozik.

Molnár András

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes