Fokozódó hatósági ellenőrzés, a növekvő szabálytalanságok ellen

A Nemzeti Közlekedési Hatóság 2010. szeptember 07-08-09-én országos összehangolt közúti ellenőrzést végzett, mely kiterjedt a veszélyes áru szállításának, a gépjárművezetők vezetési és pihenőidejének, a menetíró készülékek használatának, a közúti közlekedési szolgáltatásnak, a rakomány elhelyezésének és rögzítésének, a jármű megengedett tengelysúlyának és össztömegének, a közúti közlekedésben résztvevő járművek műszaki-és környezetvédelmi állapotának, a járművek jogszerű üzemeltetésének valamint a díjfizetésre kötelezett út használatának vizsgálatára.

Az ellenőrzés során összesen 3571db gépjármű illetve járműszerelvény vizsgálatára került sor. (Belföldi személyszállító 115 db (86%), külföldi személyszállító 18 db (14%), belföldi áruszállító 2696 db (75%), külföldi áruszállító 742 db (21%).) Az elvégzett ellenőrzési műveletek száma 13705 db volt. Ez a magas szám a fentebb említett alapos és sok mindenre kiterjedő ellenőrzésnek tudható be. Növekvő tendenciát figyelhetünk meg e tekintetben, hiszen 2008. hasonló időszakában 3213, míg 2009-ben 9112db ilyen ellenőrzés történt.

Összesen 6287 db menetíró korongot vizsgáltak a szakemberek, melyből mindössze 7 esetben találtak szabálytalanságot a Hatóság munkatársai. A 2009. hasonló időszakában végzett ellenőrzés során még 27 volt a feltárt szabálytalanságok száma, tehát ebben a vonatkozásban pozitív változás figyelhető meg. Míg a belföldi áruszállítók korongjainak 11%-a bizonyult szabálytalannak, addig a külföldi áruszállítóknál ez csak 2% volt. A mobil vizsgálóállomással ellenőrzött 167 db jármű közül a belföldi személyszállítók 42%-ánál, míg az áruszállítók 37%-ánál találtak hiányosságokat. Az 5 külföldi áruszállító közül négynél találtak hiányosságot, míg a külföldi személyszállítóknál nem fedeztek fel hibát.

Összességében elmondható, hogy továbbra is súlyos probléma a hazai járművek alacsony karbantartottsági szintje. A környezetvédelmi vizsgálatok során (1528 db gépjármű ilyen típusú ellenőrzésére került sor) a belföldi gépjárművek esetében az előírásoknak nem megfelelő gépjárművek százalékos aránya a 2%-ot sem érte el. Az ugyanezen vizsgálatnak alávetett külföldi személy és áruszállító járművek esetében szabálytalanság nem volt tapasztalható.

Az ellenőrzés során született intézkedések száma jól mutatja, hogy a járművek műszaki-közlekedésbiztonsági állapota nem mutat javuló tendenciát, ezért a szállítók fokozottabb ellenőrzésére lehet számítani a jövőben. Az ellenőrzött gépjárművek közül 99-et rendeltek be a hatóság munkatársai műszaki vizsgára és ez a szám a tavalyinál hússzal, míg a 2008-asnál 43-mal több. A műszaki-közlekedésbiztonsági szempontok alapján vizsgálat alá vont mintegy négyezer tehergépkocsi és vontatmány (amely magában foglalja a személy és áruszállító járműveket egyaránt) 40%-ánál volt tapasztalható valamiféle műszaki hiányosság. Az ellenőrzések során mindössze három esetben került sor pihenőidő kikényszerítésére két belföldi és egy külföldi áruszállító esetében. Növekszik a jogsértések száma a veszélyes árut szállító járművek tekintetében, ezért a hatóságok részéről e területen nagyobb odafigyelés várható a jövőben. A mostani ellenőrzések alkalmával a 128 db veszélyes árut szállító jármű közül 7 belföldi és 1 külföldi fuvarozó ellen kellett eljárást kezdeményezni. Az elmúlt két esztendő hasonló időszakának statisztikáit nézve a két évben mindösszesen 1 db szabálytalanságot észleltek a hatóság szakemberei.

Összességében elmondható, hogy a tapasztalatok azt mutatják: növekszik a szabálytalanságok száma, ezért a mobil vizsgálóállomásokkal történő ellenőrzések gyakoriságát a jövőben valószínűleg növelni szükséges majd.

Forrás: magyarkozlekedes.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes