Fénysebesség a sztrádán: informatika milliárdokért

Fejlődnek az autópályák: a sávok felett és mellett egymás után jelennek meg az elektronikus tájékoztató táblák, a sztrádák informatikai gerinchálózata olyan gyors, hogy az információ a legelvetemültebb gyorshajtókat is állva hagyja. A közlekedők életének megkönnyítéséhez mégis több kellene

Múzeumi tárgy a segélykérő telefon a magyar autópályákon: a korábban a modern sztráda elmaradhatatlan tartozékának tartott berendezéseket a mobiltelefonok korában egyre ritkábban használják. Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. informatikai rendszereiben kamerák százai kísérik figyelemmel a forgalmat. Az elhaladó gépkocsik számáról, a burkolat hőmérsékletéről, a szél irányáról érzékelők tucatjai „jelentenek”. A diszpécserek nem maguknak gyűjtögetik a közlekedést befolyásoló információkat – amit tudnak, cégük Forgalomirányító Rendszerén (FIR) megosztanak az utazókkal is. Mindez azonban gyakran nem elég.

Torlódás, stau, queue – olvashatják nap mint nap az autósok az autópályák fővárosi bevezető szakaszai felett elhelyezett világító mátrixtáblákon. Az M1-M7 közös szakaszán azonban a háromnyelvű figyelmeztetés elkésett, a közlekedő itt már, ha próbálja sem tudja elkerülni az idegőrlő reggeli, vagy délutáni araszolást. Azt, hogy merre menekülhetne, a változó jelzésképű táblák, rövid nevükön VJT-k nem „mondják meg” – egyetlen néhány ezer forintért kapható GPS alapú fedélzeti navigáció nagyobb segítség. Az ÁAK-nál úgy tartják: változást idővel a sztrádák informatikai rendszereinek teljessé válása hozhatja majd el. Ehhez azonban még fejlesztésék sorára lesz szükség.

 

A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes