Fellegekben jár a Malév vesztesége

Térdre rogyaszthatja a légitársaságot egy elhúzódó sztrájk

A Malév végét is jelentheti, ha a dolgozók a kollektív szerződés felmondására sztrájkkal válaszolnak. A munkabeszüntetéssel járó veszteségeket már nem tudná kiheverni a társaság. Tetézi a gondokat, hogy a tavalyi mérleg szerinti veszteség előzetes adatok szerint meghaladta a 25 milliárd forintot.

Minden korábbinál és a 2009-es terveknél is jóval nagyobb veszteséget termelt tavaly a Malév: üzemi szinten 14 milliárdot, mérleg szerint pedig 25 milliárdot is meghaladó lett a veszteség – értesült lapunk több forrásból. Egyikük egyenesen 28-30 milliárdra becsülte a mérleg szerinti mínuszt. Lapunk kérdésére Kamarás Zoltán, a Malév igazgatóságának elnöke elmondta, hogy elszámolási késedelmek miatt egyelőre nem véglegesek az adatok, ugyanakkor a 25 milliárd körüli mértéket megerősítette. A cég mérlegét egy várhatóan májusban megtartandó közgyűlés fogadja majd el.

Alighanem lesz oka magyarázkodni Martin Gauss vezérigazgatónak és Karim Makhlouf kereskedelmi vezérigazgató-helyettesnek a gigantikus mínuszok miatt. A tulajdonosok köré ben többen az elhibázott kereskedelmi politikát teszik felelőssé a hatalmas veszteségért. Kamarás Zoltán óva intett ettől, szerinte az egész ágazatot sújtó válság miatt ezt kijelenteni csak megfelelő elemzések után lehet. Tavaly a légitársaságok globálisan 9,4 milliárd dolláros veszteséget halmoztak fel, míg 2010-re most 2,8 milliárd dolláros veszteséget vár a nemzetközi szakszövetség (IATA). A Malév kereskedelmi politikájában kulcsszerepet játszott, hogy ne veszítsen piacot, s ezt sikerült: 3,3 millióra nőtt az utasszám, miközben a legtöbb riválisnak csökkent a forgalma. A Malév vezetése azzal számol, hogy a légitársaság 2012-re – egy sikeres átalakítást követően – nyereségessé válik – jelezte lapunknak Hegedűs Ádám kommunikációs vezető.

Egyesek szerint 10-12 milliárd körül alakult volna a veszteség, ha nem törekednek az utasszám bármi áron történő megtartására. Vagyis a jelek szerint az utasszám-növekedésért túl nagy árat fizettek. A jelenlegi és a volt tulajdonosok körében is akadnak, akik irreálisnak minősítik ezt. Egyikük úgy fogalmaz: a cég jelenlegi akciós jegyáraival 10-15 ezer forinttal támogatja az utasait, s ennél nagyobb probléma, hogy az utasok hatvan százaléka átszálló, azaz nem magyar. Ezt kritizálják a Malév konkurensei is, mondván, az árversenyt állami pénzből finanszírozza a vállalat. Mások szerint az alacsony jegyárakkal érte el a cég, hogy a téli időszakban legyen elegendő pénz a repülésre. Ezt cáfolják a korábbi tulajdonos AirBridge-hez közel álló informátoraink, akik szerint a Vnyesekonombank tavaly 50 millió euró hitellel segítette a céget, így összesen 130 millió euró hitele van a Malévnél.

A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes