Európa élmezőnyébe kíván betörni a török légitársaság

Európa harmadik legnagyobb légi fuvarozójává akar válni a török légitársaság (THY), amely a belföldi piac dinamikus bővülésével párhuzamosan Kelet-Európa felé is terjeszkedik.

2005 óta, amikor Temel Kotil került a Türk Hava Yollari főnöki székébe, a cég csaknem megnégyszerezte utasai számát. Még a gazdasági válság mélypontjának számító 2009. évben is mintegy 43 millió euró nyereséget termelt a THY, miközben a Lufthansa 112, a British Airways pedig 640 millió euró veszteséget volt kénytelen elkönyvelni – emlékezetett szerdai írásában a Handelsblatt.

Kotil a német lapnak elmondta, igazi "global playert" akar csinálni a társaságból. "A jövőben olyan cégekkel fogunk versenyezni, mint a Lufthansa vagy az Air France-KLM; be akarunk törni az európai élmezőnybe" – mondta.

A fejlődés egyik kulcsát – a belföldi utasforgalom dinamikus növelése mellett – a külföldi terjeszkedésben látja Kotil. Célja évente tíz új járat beindítása. A vállalat, amelyben a török államnak 49 százalékos részesedése van, 37 törökországi és 121 külföldi célállomásra szállítja utasait.

A külföldi terjeszkedés egyik látványos mozzanata volt, amikor a THY 2008-ban 49 százalékos részesedést szerzett a boszniai B&H légitársaságban. Még ugyanabban az évben viszont hoppon maradt az osztrák AUA felvásárlásáért vívott versenyben – a török ajánlat állítólag késve érkezett meg Bécsbe.

Kotilnak azonban ez nem szegte a kedvét: "bevásárlócédulájának" első helyein ma a szerb, a horvát és a lengyel társaság szerepel. A LOT – amely a THY-hez hasonlóan tagja a Star Alliance-nak – éppen szanálás alatt áll, privatizálása jövőre várható. Ha a "bevásárlás" sikerül, Kotil nemzetközi légiforgalmi csomóponttá akarja fölfejleszteni Varsót.

További célja a balkáni terjeszkedés folytatása, a boszniai után a horvát (Croatian Airlines) és a szerb (JAT) légitársaság megszerzése. Jugoszlávia széthullása után az utódállamok kínosan ügyeltek arra, hogy megőrizzék saját légitársaságaikat. Ám a gazdasági válság következtében ezen állami cégek veszteségei óriásira nőttek, a konszolidálás elkerülhetetlenné vált. További potenciális "bevásárlási" célpont Kotil szemében a cseh és a magyar légitársaság. Tavaly mind a CSA, mind a Malév veszteséges volt. Előbbinél 150, utóbbinál 80 millió eurót tett ki a deficit.

Forrás: MTI/Menedzsment Fórum

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes