EUromatrica irányelv: a szennyezésért is fizethetnek majd a kamionok

Az úthasználat mellett a jövőben a levegő és zajszennyezésért is fizettethetnek a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekkel az elektronikus úthasználati díjat alkalmazó uniós tagállamok. Ha a közlekedési miniszterek pénteken megállapodásra jutnak az Euromatrica irányelv módosításáról, az eddigi európai úthálózat dupláján kilométerenként átlagosan 3-5 centtel drágább lehet a közúti áruszállítás – tájékoztatott a bruxinfo.hu.

Fontos mérföldkőhöz érkeznek pénteken az Euromatricáról szóló irányelv módosításáról folyó tárgyalások, amikor az EU27-ek közlekedési miniszterei politikai megállapodásra próbálnak majd jutni a közúti teherfuvarozást érintő kérdésben. Ha a kormányok rábólintanak a  bizottság és a belga EU-elnökség által készített tervezetre, mintegy 30 ezer kilométernyi európai útszakaszon „a szennyező fizet elv" jogerőre emelkedhet.

Ez lényeges változást jelent a jelenlegi helyzethez képest, amelyben kizárólag az úthasználatért kötelesek fizetni a páneurópai közlekedési útvonalakat igénybe vevő, 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművek, a levegő szennyezésért, a zajártalomért vagy a forgalmi dugókért azonban már nem. A közlekedési miniszterek elé kerülő javaslat értelmében az elektronikus útdíjhasználati rendszereket üzemeltető uniós tagállamok a jövőben ezeket a „külső költségeket" is felszámolhatják majd, bár erre továbbra sem kötelezik őket.

Siim Kallas közlekedési biztos szóvivője szerint a bizottság az irányelv módosításával világosabb árjelzést kíván adni az utakat használóknak, hogy eddigi magatartásukon változtatva kevésbé szennyező járműveket alkalmazzanak és csúcsforgalom idején lehetőleg kerüljék el a legforgalmasabb útszakaszokat. Brüsszel még 2008-ban a közlekedés kizöldítéséről szóló zöld könyvvel egy időben tette közzé javaslatait az 1999-es Euromatrica irányelv módosításáról. Az Európai Parlament első olvasatban már tavaly elfogadta a jogszabályt, ám a tagállamok eddig nem tudtak dűlőre jutni a kérdésben.

Illetékesek szerint a még mindig nyitott kérdések egyike az, hogy a külső költségek között dugódíjat is felszámolhatnak-e majd azok a tagállamok, amelyek ilyen elektronikus díjrendszereket üzemeltetnek. A belga elnökség javaslata annyiban eltér a bizottságétól, hogy külön dugódíjat nem engedne hozzáadni a költségekhez. További vitatott téma, hogy mire használhassák fel a bevételeket. A bizottság álláspontja szerint a bevételeket a környezetbarát közlekedési infrastruktúra fejlesztésére kellene fordítani, valamint kibocsátás szempontjából semleges járművek kutatására és fejlesztésére. Az irányelv hatóköre is kibővül és a transz-európai hálózathoz tartozó útvonalakon túl a jövőben valamennyi autóútra kiterjed majd. Ezzel szakértők szerint a jelenlegi 15 ezer kilométerről a duplájára, 30 ezer kilométerre nő majd az irányelv által lefedett útvonal hossza.

A jogszabály módosításával az úthasználati díjakat is differenciáltabban lehet majd alkalmazni, mégpedig úgy, hogy csúcsidőben magasabb, a kevésbé forgalmas éjszakai órákban alacsonyabb lesz a díjszabás.

bizottsági becslések szerint az ilyen díjrendszereket alkalmazó országokban teherautónként és kilométerenként átlagosan 3-5 centtel emelkedhet majd a díjszabás. Ettől természetesen felfelé és lefelé is eltérések lehetnek attól függően, hogy mennyi szennyezőanyagot bocsát ki a jármű, vagyis mennyire modern, alacsony kibocsátású járművekkel fuvaroznak. Ma a nehézgépjárművek által kilométerenként fizetett úthasználati díj 15-25 cent, az új direktíva feljogosítja majd az érintett tagállamokat, hogy 20-30 százalékkal magasabb díjat számoljanak fel.

Az elektronikus úthasználati díjat jelenleg úgy állapítják meg, hogy a kamionokra egy speciális dobozt szerelnek fel, az autópályán pedig 50 kilométerenként elektronikus leolvasókat helyeznek el, amelyek segítségével megállapítják a díjat. Ennek a rendszernek tehát nincs köze a néhány országban működő fizetős kapukhoz, amelyeket alapjában véve személyautókra alkalmaznak. A jogszabály az autópálya matricát alkalmazó országokra sem vonatkozik, ahol tehát továbbra sem lesz lehetőség a levegőszennyezés és a zajártalom felszámítására.

A bizottság szerint jelenleg 11 uniós tagállam alkalmaz ilyen elektronikus díjszabást, közülük tízen terhelik meg az úthasználatot. Két további tagállam – Magyarország és Lengyelország – hasonló rendszer bevezetésére készül.

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes