EU közúti áldozatok: 100.000 megmentett élet 2001. óta

Nyolc tagállamnak sikerült teljesítenie az EU Fehér Könyv célkitűzését. Ezekben az országokban 2001. és 2010. között több mint felével csökkent a közlekedési balesetben meghaltak száma – tette közzé az ETSC (Európai Közúti Biztonsági Tanács), az „5th Road Safety PIN Report" című jelentésében.

A sorban immár ötödik „PIN Report" (az ETSC 2006-ban kezdte meg az éves értékelő jelentések elkészítését) egyrészt a 2010. évi folyamatokat ismerteti, másrészt az unió közúti közlekedésbiztonságának alakulását elemzi a 2001. évhez, azaz az EU „Fehér Könyv" kiadásának bázisévéhez képest.
Az Európai Bizottság által 2001. szeptember 12-én kiadott „Fehér Könyv" azt a célt fogalmazta meg, hogy az évtized során – azaz 2001. január 1. és 2010. december 31. között – 50 %-kal csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak a száma az Európai Uniót képező tagállamok területén.

Az ETSC legfrissebb értékelése megállapítja, hogy 2010-ben mintegy 31.815 ember vesztette életét közúti balesetben az Európai Unió közútjain, s mintegy 300.000-en szenvedtek súlyos sérüléseket. A könnyebben sérült személyek száma ennél jóval magasabb.

A 2010. év egy újabb rekordesztendőnek számít a Fehér Könyv és az európai közlekedésbiztonság történetében, hiszen egyetlen év alatt – azaz 2009-hoz képest – 11 %-kal csökkent a közutakon meghaltak száma a közösség országaiban. Ilyen mértékű csökkenés az elmúlt két évtizedben mindössze egyetlen alkalommal történt (2009-ben). Az elmúlt évi eredményekben kimagasló szerepet játszott Luxemburg, Málta, Észtország, Svédország, Szlovénia és Lettország, hiszen 2009. és 2010. között ezekben az országokban csökkent legnagyobb mértékben a közúti áldozatok száma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ábra: A halálos áldozatok számának alakulása országonként 2009-2010. között (forrás: ETSC)

Az elmúlt évi átlagos áldozatszám csökkenés a közösség viszonylatában 11 % volt, így Magyarország a 10 %-os csökkenéssel megközelítette az EU tagállamok átlagát. A „Fehér Könyv" teljes időszakának értékelése, azaz a 2001. és a 2010. évi adatok összevetése alapján nyolc tagállamnak sikerült teljesíteni a közösségi célkitűzést, a közúti balesetben meghalt személyek számának felére csökkentését. A dicső sorrend az alábbi: Lettország (61 %), Észtország (61 %), Litvánia (58 %), Spanyolország (55 %), Luxemburg (54 %), Franciaország (51 %), Szlovénia és Svédország (egyaránt 50 %).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ábra: A halálos áldozatok számának alakulása országonként 2001-2010. között (forrás: ETSC)

A 2001. és 2010. közötti áldozatszám csökkenés uniós átlaga 43 %, ezt 15 tagállamnak sikerült elérni, vagy túlszárnyalni. Magyarország 40 %-os eredménnyel az átlagot közelítő tagállamok közé tartozik.

Érdemes megfigyelni a kedvező folyamatban a balti államok előre törését. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy ezekben az országokban a közúti közlekedésbiztonság helyzete az évtized elején még jóval alatta volt az Európai Unió átlagának, tehát „volt miből" javulni. Erre jó példa a listavezető Lettország, ahol az elért sikerek ellenére az egymillió lakosra jutó halálesetek száma 2010-ben még mindig másfélszerese az EU átlagának (61 helyett 97 halott/millió lakos), s több mint háromszorosa a Svédországban regisztráltnak (ott 28 ez az érték).

Az egyes uniós tagállamokban tapasztalható, a közutak biztonságával kapcsolatos állapotok országonként jelentős eltérést mutatnak. Általánosságban igaz, hogy a régebbi EU tagállamok útjain biztonságosabban lehet autózni, mint a 2004. óta csatlakozott országokban. Ezt támasztja alá a következő összeállítás is, mely az egymillió lakosra vetített közúti halottak számát mutatja be meghatározott EU csoportonként, ill. egyes tagállamonként.

Az egymillió lakosra jutó közúti áldozatok számának uniós átlaga 2010-ben a már említettek szerint 61 fő/millió lakos volt a 27 tagállam (EU 27-ek) vonatkozásában, míg a régebbi tagállamok (EU 15-ök) esetében mindössze 53 fő/millió lakos volt.

Az egymillió lakosra jutó baleseti áldozatszám tekintetében 28 fő közúti halott/millió lakos értékkel Svédország számít a legbiztonságosabb uniós országnak – ezzel a svédek az „Európai Közúti Biztonsági Liga" vezetői) az Egyesült Királyság (31 fő), Málta (36 fő) és Hollandia előtt (39 fő), míg Görögországban (113 fő) és a szomszédos Romániában (111 fő) a legnagyobb az esélye annak, hogy egy közlekedő közúti áldozattá válik. (Érdemes megfigyelni, hogy a görög érték négyszerese a Svédországban mértnek!)
A legjobban teljesítő tagállamok közül mindenképpen szükséges kiemelni Svédországot, Európa – és egyben a Föld – egyik legbiztonságosabb közúthálózattal rendelkező országát. Az adatok azt mutatják, hogy az egymillió lakosra, valamint az egymillió gépjárműre vetített halálos áldozatok tekintetében (utóbbi vonatkozásban csak a 2009. évi adatok érhetők el) egyaránt Svédországé a legkedvezőbb érték. Ez már önmagában is különösen nagy eredmény, mely értékét jelentősen megnöveli az a tény, hogy a svédek már az ezredforduló elején is élenjárói voltak a közlekedésbiztonsági folyamatoknak. S mint tudjuk: az egyébként is jó eredményt még tovább javítani az átlagosnál is nehezebb feladat.

Már nincs olyan tagállam, ahol 2001. óta a közúti balesetben meghalt személyek számát nem sikerült volna csökkenteni, hiszen 2010. végére az addig „pozitívumot" mutató Románia 3 %-os, Málta pedig 6 %-os csökkentést tudott eredményként felmutatni.

Összegzésképpen megállapítható, hogy a legfrissebb uniós baleseti statisztikai adatok alapján az EU „Fehér Könyv"-ében kitűzött célkitűzést – a halálos áldozatok számának felére csökkentését 2010. végéig – 8 tagállam érte el, közösségi szinten azonban a teljesítés elmaradt. Ugyanakkor a 43 %-os csökkenés is kimagasló eredménynek számít, hiszen ilyen mértékű sikert egyetlen évtized alatt eddig még soha nem sikerült elérni. A számadatok azt mutatják, hogy a különböző közösségi és nemzeti beavatkozások által az elmúlt évtizedben mintegy 100 000 fő életét sikerült megmenteni az EU-27-ek területén! Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az áldozatok száma csökkentésének pénzben kifejezhető becsült összege az évtized vonatkozásában mintegy 176 milliárd euróra tehető!

A 2010. végén küldetését betöltő „Fehér Könyv" mindenképpen példaértékűnek számít a közlekedésbiztonsági intézkedések sorában. Ennek oka, hogy a történelemben először valósult meg átfogó jellegű, országok egész sorát érintő közlekedésbiztonsági program, elsőként tűzött ki dokumentum olyan „mennyiségi" célokat, melyekhez a különböző közösségi és állami intézkedések, ill. beavatkozások könnyebben társíthatók, s vitathatatlan szerepe van abban is, hogy az uniós tagállamokat saját nemzeti közlekedésbiztonsági programjaik megalkotására ösztönözte, s azokhoz jelentős segítséget is nyújtott.

Végezetül a „Fehér Könyv" folyamatai szolgáltatták az alapot jelenlegi évtizedünk, a 2011. és 2020. közötti időszak közösségi közlekedésbiztonsági programjához, melyet az EU Bizottság 2010. júliusában fogadott el.

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes