Elszállnak az árak a légiiparban

Rohamosan növekvő kereslet, megugró árak, lassan nyereségessé váló működés – röviden ez jellemezte a légiszállítási szektor idei évét a 2009-es esztendő mélyrepülése után. Bár a második félévben már némileg alábbhagyott a szárnyalás, szakértők továbbra is jelentős áremelkedéssel és enyhén bővülő forgalommal számolnak – hogy ebből mi válik valóra, az már a világgazdasági folyamatok függvénye. Mfor.hu háttér.

Légi szállítás

Az első félévet jellemző kiugró bővülés után némileg szelídült a növekedés üteme a légiszállítás piacán – legalábbis ez derül ki a legfrissebb hazai és nemzetközi statisztikákból.

Feleződött a bővülés üteme

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) november végi közleménye szerint októberben 14,4 százalékos pluszt produkált a piac árutonna kilométerben mérve 2009 októberéhez képest – ez a szeptemberi 15,5 és az augusztusi 19,6 százalékos pluszhoz képest enyhe lassulást, a tavaszi 26-28 százalékos növekedéshez képest pedig már a növekedés ütemének feleződését jelzi.

Októberben egyébként csupán a közel-keleti és az ázsiai-óceániai régió volt képes az iparági átlag feletti  teljesíteni (22,7, illetve 14.9 százalék), Európának és Észak-Amerikának be kellett érnie 12 százalék körüli plusszal. 

A bővülés lassulását jelzik a Budapest Airport számai is. Ferihegyen az első háromnegyed évben összesen 48,3 ezer tonna árut kezeltek, ami 25 százalékkal magasabb 2009 hasonló időszakának értékénél – az első hat hónapban még 29 százalékos növekedést jegyeztek fel.

Megteltek a raktárak

A növekedés ütemének egyértelmű mérséklődése többek között arra vezethető vissza, hogy a tavalyi krízisévben kiürült raktárak nagy részét az év első felében sikerült feltölteni. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy a válság mélypontján, 2009 elején rendkívül alacsony volt a forgalom, tehát ahhoz képest nem volt nehéz komoly növekedést elérni, mondta el az mfor.hu-nak Kasznár Péter, a DHL Global Forwarding légi szállítmányozási igazgatója.
Giovanni Bisignani, az IATA vezetője szerint 2009 az iparág történetének legrosszabb éve volt. Globális szinten az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmény tíz százalékkal esett 2008-hoz képest, Ferihegyen pedig 13 százalékkal 54 ezer tonnára zuhant a postai küldemények forgalma.
Ehhez képest biztató, hogy a keresletnek mostanra sikerült elérnie a válság előtti, 2008 eleji szintet, ami a világgazdaság újbóli fellendülésének, a legnagyobb ügyfélnek számító nagy ipari cégek termékei iránti kereslet növekedésének köszönhető. "Sokkal jobb állapotban vagyunk most, mint voltunk egy éve” – összegezte a helyzetet november végén az IATA főnöke.

Elszálltak az árak

A dinamikusan bővülő kereslet miatt a légi fuvardíjak is megugrottak: a DHL szakembere szerint júliusban például átlagban több mint húsz százalékkal voltak magasabbak 2009 hasonló időszakához képest, a január-júliusi időszakban pedig 17 százalékkal drágultak a tarifák.

A nagymértékű áremelés miatt olykor feszültség alakult ki a szállítók és az ügyfelek között, és megnőtt az üzletvesztés kockázata is, tette hozzá Kasznár Péter. Pozitívum viszont, hogy a szállítmányozóknak sikerült csökkenteni veszteségeiket, a légitársaságok pedig – a tavalyi nyolcmilliárd dollárt meghaladó mínusz után – összességében már csaknem kilencmilliárd dolláros profittal zárják 2010-et az IATA legutóbbi előrejelzése szerint.

Még fenyeget a W

A jövő évvel kapcsolatban egyelőre óvatosan fogalmaznak a szakemberek. "A világgazdasági folyamatok függvénye, hogy a mostani szintről milyen irányba mozdulunk el. Az Egyesült Államok egyre több pénzt mozgósít gazdasága fellendítésére, Ázsia – Japán kivételével – gyors növekedést vár, Európa viszont szorosabbra húzza a nadrágszíjat az euró krízisének folytatódásával” – mondta Bisignani.
Az IATA főnöke szerint a szektorbeli kilátások mindennek nevezhetőek, csak éppen tisztának nem – ezzel együtt úgy véli, hogy erősödnek majd a pozitív folyamatok.                      

A DHL szakembere szerint a piac, a múltban megszokottól eltérően, rendkívül hektikusan váltakozhat – a "W" alakú recesszió veszélye még 2011 első felében is fennáll az iparágban.

A cégek a nyereségesség elérése, illetve fenntartása érdekében csak óvatosan bővítik majd kapacitásaikat, valamint tovább emelik díjaikat – Kasznár Péter úgy véli, további mintegy tíz-húsz százalékos drágulásra kell felkészülni.

W. B.

forrás: mfor.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes