Elindultak a hajók

Európa novemberi éghajlata – a csapadékot illetően – sivatagira hasonlított, az aszályt a Duna és a dunai hajózás is megsínylette.

Egymást követő frontok (meleg és hideg) érték el Európát december legelején, kevés, de annál hasznosabb esőt hozva. A Duna vízszintje lassan ugyan, de emelkedni kezdett, a veszteglésre kényszerült hajók némelyike is elindulhatott a szerb szakaszról. Bezdan és Apatin kikötőiben több mint száz teherhajó vesztegelt, várva a Duna áradását. A hajók személyzetét hazaengedték, csak az ügyeletesek maradtak a fedélzeten, ők jobb esetben horgászással ütötték el az időt.

A veszteglő hajók közül december közepén csak a kisebb merülésűek indulhattak el, az akadálytalan hajózáshoz elvárt 250 centiméteres merülési mélység még várat magára. Mindenképp megemlítendő, hogy uniós ajánlások és a Duna Bizottság, valamint a hazai minisztérium rendeletei alapján az év 330 napján kellene a hajózhatóság feltételeit megteremteni, a Duna hazai szakaszán ez újabb vízlépcsők építésével járna. A rövid távú előrejelzés apadást mutat a Duna felső szakaszán, a meteorológiai jelentések alapján viszont néhány napon belül újabb csapadékra lehet számítani a vízgyűjtő területen.

IHO.hu kérdéseire válaszolva Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke elmondta, hogy a Duna „szűk keresztmetszete” a mostani vízállásnál a dunaföldvári gázló. A két méternél mélyebb merülésű hajókat a (viszonylag) közeli Apatinból nem érné meg elindítani, így marad a várakozás az újabb árhullámra, amely előreláthatólag karácsony környékén éri el az említett folyószakaszt.

A szárazföldi szállításnál késés esetén megszokott kötbérezés az Európai Unió vízi útjain nem általános. A Rajnán például a kisvízi pótlékot is hozzáteszik a fuvarozási díjhoz, a Dunán ez nem bevett szokás. A mostanihoz hasonló vízállás esetén (ami a Dunán utoljára 2003-ban, nyolc éve fordult elő) a hajóstársaságok két lehetőség közül választhatnak. A hajók vagy kivárják a következő áradást, ez természetesen az állandó napi költségek gyarapodását eredményezi, vagy kisebb merülésű hajókba rakodnak át, ez az úszódaru vagy a kikötő költségein túl a könnyítő hajó fuvarköltségét is hozzácsapja a végső árhoz. Érkezési garanciát folyamhajózásban igen ritkán vállalnak a vízi szállítmányozók, és biztosítás is csak extra prémiumért köthető rá.

Forrás: IHO.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes