Elbukja-e a Daimler a Renault-partnerséget is?

Két elvetélt szövetség után nem bukhatja el a Daimler a Renault-Nissannal kötött partnerséget is.

Dieter Zetsche, a Daimler AG vezérigazgatója szükségét látta hangsúlyozni a Renault-val és a Nissannal kötött szövetség tegnapi bejelentése után, hogy személy szerint ő is tanult a német vállalat együttműködési kísérleteinek kudarcaiból – idézte a cégvezetőt a Bloomberg. A társaság a koreai Hyundaijal, a japán Mitsubishivel és legfőképpen az amerikai Chryslerrel kötött kudarcos szövetséget.

A Daimler korábbi vezére, Jürgen Schrempp irányításával 1998-ban fonódott össze a harmadik legnagyobb amerikai autógyártóval, amelyből 2007-ben piaci értékének 12,6 milliárd dolláros csökkenésével került ki. Ez alatt az idő alatt legnagyobb versenytársa, a BMW több mint kétszeresére emelte kapitalizációját.

Az 56 éves Zetsche, aki 2000-től 2006-ig a DaimlerChrysler amerikai részlegének vezetője volt, azt mondta az újságíróknak, hogy a német-amerikai szövetség a költségcsökkentés elmaradása miatt bukott meg. Az amerikai autósok nem voltak hajlandóak többet fizetni a Mercedes-alapokra épített, ám ezért drágább Chryslerekért.

Annak idején azt mondták, hogy a Daimler és a Chrysler házassága az égben köttetett – Zetsche hangsúlyozza, hogy a Renault-Nissannal két lábbal a földön állva kötöttek szerződést. Ez a megállapodás a költségcsökkentésekre és a fejlesztési projektekre koncentrál ahelyett, hogy a cégek az egymás feletti ellenőrzést próbálnák megszerezni.

Ezt nem árt hangsúlyozni annak tükrében, hogy a Hyundaijal 2004-ben a menedzsmentek közötti kibékíthetetlen nézeteltérések miatt szakítottak. A Mitsubishi-részesedést, amely elérte a 37 százalékot, azért adták el 2005-ben, mert a japán cég irányítói évekig eltitkoltak bizonyos hibákat, amelyek nyilvánosságra kerülése után 2004-en 215,4 milliárd jen (2,3 milliárd dollár) veszteséget szenvedett el a japán cég.

Szakértők ugyan szerencsésnek tartják, hogy a Renault-Nissan és a Mercedes termékpalettája és vevőköre kiegészíti egymást, ugyanakkor túlzottnak értékelik a szinergiák kihasználásától remélt négymilliárd eurós költségcsökkentést. Jürgen Pieper, a frankfurti Bankhaus Metzler elemzője szerint a Daimler legfeljebb 500 milliós megtakarítást érhet el a következő öt évben.

A Daimlernek nincs nyolc éve arra, hogy igazolja az új együttműködés hatékonyságát – a Renault-nak és a Nissannak ennyi időbe tellett, mire összeszoktak -, bizonyítania kell, hogy vállalati kultúrája megváltozott, immáron nyitott az autógyártó partnerekkel való együttműködésre.

A sietségre utal, hogy úgy írták alá az első közös projektekről szól megállapodást – köztük a Smart és a Twingo 2013-ban piacra kerülő új generációs típusának közös fejlesztéséről szóló egyezséget -, hogy nem tárták fel egymás előtt, milyen hasznot várnak ettől avagy hogyan osztanák el az együttműködéstől remélt költségcsökkentést.

Mint Ghosn tegnap elmondta: Nem tudom, milyen szinergiák jelentkezhetnek a Daimlernél – ők nem mutatták meg nekünk a könyveiket, mint ahogy mi sem nekik a mieinket.

A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes