Egyablakos vámügyintézés megvalósítása

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK) vezetésével megvalósult az „Egyablakos vámügyintézés megvalósítása" című kiemelt projekt. A Támogatási Szerződés aláírására 2008. július 9-én került sor, a projekt közel két év után, 2010. június 15-én zárult. A támogatás összege 2,4 milliárd forint.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg. A megvalósítás feladata a PMISZK által vezetett konzorcium tagjaira hárult:

§   a Vám- és Pénzügyőrség (VP),
§   az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH),
§   a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KvVM),
§   a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH),
§   a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH),
§   a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (MgSZH),
§   a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH),
§   a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH),
§   az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI).

A felsorolt hatóságok szervezetein belül több szakterület is érintett. A projekt keretében egyes hatóságok létrehozták vagy korszerűsítették az engedélyek kiadását támogató informatikai rendszerüket, valamint elektronikus ügyfélkapcsolatot valósítottak meg az engedélyezési eljárásban.
Az engedélyek, igazolások kiadását továbbra is a jelenleg érvényes jogszabályok által kijelölt hatóságok fogják végezni, de a hatóságok az engedély-adatokat elektronikusan bocsátják a VP rendelkezésére és a VP is elektronikusan közli a hatóságokkal az engedélyek felhasználási adatait. Az engedélyokmányok elektronikus úton történő kiadásával, nyilvántartásával és kommunikációjával jelentősen javulhat az engedélyekhez kapcsolódó ellenőrzési eljárások hatékonysága, felgyorsíthatók a vámügyintézéshez kapcsolódó információs folyamatok.
Az egyablakos vámügyintézés megvalósításának eredményeként a vámeljáráshoz és árumozgáshoz kapcsolódó résztevékenységek jelentős része egy csatornában elintézhető:

§   az ügyfelek a vámhatósággal, mint központi egyablakos hatósággal kerülnek közvetlenül kapcsolatba;
§   az ügyfelek a vámeljárásban érintett többi hatóságnál is használhatnak – a hagyományos papír alapú mellett – elektronikus nyomtatványokat is;
§   a vámeljárásokban érintett hatóságok közötti adatforgalom egységes elektronikus csatornába szervezetten zajlik;
§   a vámeljárásban érintett többi hatóság és a vámhatóság közötti adatkommunikációban az ügyfélnek nem kell részt vennie.

A projekttől várható további eredmények:

§   az ügyfelek számára a vámeljárás és az ahhoz kapcsolódó ügyintézés egyszerűsödik, az ügyintézés komfortja nő;
§   a vámeljárásban érintett hatóságok és a vámhatóság közötti információáramlás jelentősen felgyorsul, a kicserélt információk pontossága nő;
§   az export-import engedélyezési eljárás és a kapcsolódó egyéb hatósági eljárások korszerűbbé válnak a most bevezetett informatikai megoldások, nyilvántartó rendszerek és digitális kommunikáció révén.

A projekt tehát összességében gyorsabb és kisebb költséggel működtethető vámügyintézést eredményez. A vámeljáráshoz és árumozgáshoz kapcsolódó egyablakos eljárás közösségi szintű teljes regionális működésének bevezetését az Európai Bizottság a 2011-2013 közötti időszakra tűzte ki. A magyar egyablakos vámügyintézés – eddig példa nélkül állóan nagyszámú hatóság együttműködésével – ezt megelőzően valósult meg.  

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes