Eco-marathon

Idén rekordszámú magyar csapat vesz részt a 2011 május 26. és 28. között a németországi EuroSpeedway Lausitzban megrendezésre kerülő Shell Eco-marathon Europe versenyen.

Magyar csapatok is keresik a leghatékonyabb üzemanyag-felhasználási módszert

Idén rekordszámú magyar csapat a 2011-es Shell Eco-marathon Europe versenyen

Európa-szerte több mint 3000 diák és tanár számos középiskolából, egyetemről és főiskoláról már hónapok óta dolgozik egyedülálló, futurisztikus autókon. A csapatok céljai megegyeznek: minél nagyobb távot megtenni a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával. Ezeknek a fiatal műszaki szakembereknek megadatott a lehetőség, hogy május 26. és 28. között a németországi EuroSpeedway Lausitz pályán teszteljék járműveik üzemanyag-hatékonyságát a 27. Shell Eco-marathon Europe versenyen.

Idén öt magyar csapat indul a megmérettetésen, a versenyre rekordmennyiségű jelentkezés érkezett. A mérnöki munka iránti szenvedély és a leghatékonyabb üzemanyag-felhasználás elérése iránti vágy azonban közös.

Nagyobb táv. Kevesebb üzemanyag.
A Shell Eco-marathon története 27 évvel ezelőtt kezdődött. A program célja a kezdetek óta olyan járművek tervezése és megépítése, amelyek a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával a lehető legnagyobb távolságot képesek megtenni. A csapatok két kategóriában nevezhetnek a versenyre: Prototípus kategóriában, ahol a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozására és a hatékonyság maximalizálására összpontosul a futurisztikus autók esetén; a másik kategória az UrbanConcept, ahol az autók megjelenésükben is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre. Idén 168 Prototípus és 54 UrbanConcept jármű versenyez: 222 csapat 26 országból.

Több fontos mérföldkő is volt a Shell Eco-marathon hosszú története során. A 2010-es európai eseményen megdőlt az egyetlen liter üzemanyaggal megtett távolság rekordja, az első helyezett 4896,1 kilométert tett meg.

Újdonság 2011-ben: felvillanyozó teljesítmény…
A csapatok hagyományos és alternatív üzemanyagok közül választhatnak. A belső égésű motorokkal rendelkező járművek használhatnak benzint, dízelt, GTL-t (Gas to Liquid), biodízelt (FAME) vagy etanolt. Az elektromos motorral rendelkező autók hidrogén, napelemes, vagy „plug-in” (villamos hálózatról tölthető) akkumulátoros technológiát használhatnak. A „Plug-in” kategóriát 2010-ben sikeresen tesztelték a versenyen, az idei évtől különálló kategóriaként szerepel 29 induló csapattal, 12 országból.

Több hónapnyi felkészülés
A technikai és tudományos kihívások mellett a Shell Eco-marathon program elősegíti a csapatmunkát, kreativitást és kitartást a tanulók körében. A verseny során a diákok és tanárok megoszthatják egymással tapasztalataikat, ötleteiket, mindezt úgy, hogy közben jól érzik magukat. Azonban a három versenynap csupán a jéghegy csúcsa: ez a csúcspontja a több hónapnyi tervezésnek, építésnek, tesztelésnek és finomhangolásnak.

Peter Voser, a Royal Dutch Shell vezérigazgatója a Shell Eco-marathonnal kapcsolatban elmondta: „A Shell számára az új generációs mobilitás azt jelenti, hogy ügyfeleinknek segítünk a lehető legmegfelelőbb módon elérni az üzemanyag-hatékonyságot, illetve a jövőre nézve új megoldásokat keresünk a tisztább közlekedés biztosítására. A Shell Eco-marathon versenynek kiemelkedően fontos szerepe van, hiszen inspirálja a fiatalabb mérnök- és tudósgenerációkat, hogy kreatívan gondolkodjanak az üzemanyag-hatékonyságról, és új ötleteket ültessenek át a gyakorlatba. Sok sikert kívánok mindenkinek a felkészülésben!”

A 2011-es Shell Eco-marathon Europe verseny magyar résztvevői idén rekordszámban jelentkeztek, 5 induló csapatunk:

Prototípus kategória:

  • Team Orca, Pécsi Tudományegyetem, Pollack Mihály Műszaki Kar- az idei év egyik új csapata, fő céljuk, hogy sikeresen teljesítsék a versenyt. Autójuk kevesebb, mint 35 kg, saját fejlesztésű etanolos motorral és önhordó karbonszálas karosszériával.
  • Az Electric Kandó csapat a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola növendékeiből áll, ez Kecskemétről az első hazai középiskolás csapat, amely benevezett a versenyre. Céljuk, hogy első évükben bizonyítsák, technikus csapatuk is megállja helyét az esetleg már több éves tapasztalattal rendelkező egyetemi csapatok mellett a „Plug-in” kategóriában. Szorosan együttműködnek a GAMF csapattal – az idei versenyszezonra a Kecskeméti Főiskola csapata felajánlotta tavalyi járművének karosszériáját a középiskolásoknak.
  • A JFSZ Racing Team az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar szervezésében már veteránnak számít; idén több kar diákja is csatlakozott a csapathoz, ami megkönnyíti a munkát. Már negyedszerre szállnak harcba egy teljesen megújult autóval, amely kifejezetten a versenyre készült és a pilóta köré lett építve.
  • A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a tavalyi év egyik meglepetése volt: ők ugyanis az új magyar Shell Eco-marathon Europe rekorderek 1588 kilométerrel – később egy másik versenyen ezt is sikerült túlszárnyalni, 1941 km-t tettek meg – idén a cél, hogy 17 kg alatt maradjon az autó súlya, ami remélhetőleg elősegíti a még nagyobb táv megtételét.

UrbanConcept kategória:

  • A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata idén új, nagyobb hatékonyságú napelemeket alkalmaz annak érdekében, hogy megvédje bajnoki címét Solar kategóriában. A napelemes autóval induló csapat idén tovább szeretne javítani pozitív energiamérlegén.

forrás: zoldtech,hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes