Döntött a Közgyűlés: szétválik a BKV

Elfogadta a Fővárosi Közgyűlés szerdán azt a szakmai előterjesztést, melynek értelmében átalakulna a BKV működése.
Tekintettel arra, hogy a szakmai irányítási feladatokat és minden olyan jellegű feladatot, mely az utasok egységes színvonalú kiszolgálásához szükséges (egységes jegyrendszer, menetrendek, utastájékoztatás, stb.) a BKK átvett májusban a BKV-tól, az üzemeltetés átalakítása következik. A Fővárosi Közgyűlésre a BKK előkészítése nyomán Dr. Bagdy Gábor és Dr. György István főpolgármester-helyettesek által benyújtott előterjesztés szerint a BKV autóbusz-üzemeltetési ágazata és a kötöttpályás ágazatok két külön, a korábbinál kisebb és hatékonyabban működtethető üzemeltető társaságban működnének tovább. A végleges cégjogi döntésekre 2012 őszén kerülhet sor.
A 2012 májusa óta működő új közszolgáltatási rendszer alapján a BKV jelenleg kizárólag üzemeltetői feladatokat lát el, a közösségi közlekedéssel kapcsolatos szervezői feladatokat a BKK végzi, így a forgalomfelügyelet, az utastájékoztatás, a menetrendtervezés, valamint a jegy- és bérletrendszer továbbra is egységes marad Budapesten. Az üzemeltetés két különálló rendszer szerint működik: a kötöttpályás ágazatokban a BKV nincs versenyhelyzetben, míg az autóbusz-ágazatban más vállalkozók is megjelentek és az új buszüzemeltetési modell bevezetésével bővülni is fog a versenyeztetett vonalak száma.
A megrendelői és közlekedésszervezői funkciók BKK-hoz kerülésével megszűntek a BKV-ban korábban ezen funkciókból adódó szinergiák, amelyek a kötöttpályás és az autóbuszos ágazat egy társaságban tartását indokolták. Mindezek alapján célszerűvé és indokolttá vált a kétfajta üzemeltetési modell és közlekedési alágazat cégjogi szétválasztása, az autóbuszos és kötöttpályás üzletágat pedig egymástól független, önálló jogi személyiségű társaságok keretei között lenne célszerű működtetni.
Az ágazatok szétválasztása többek között lehetővé tenné a transzparencia jelentős növelését mind a szervezeti működés, mind a gazdálkodás, a működési költségek alakulása tekintetében. Az átláthatóság növekedése hatékonyabbá és eredményesebbé tehetné a társaságok feletti tulajdonosi joggyakorlást, nyomon követhetőbb lesz az egyes ágazatok valós költsége, a BKV 22 éve halogatott teljes körű átalakítása és az adminisztrációs szintek egyszerűsítése megtörténhet.
Az önkormányzati tulajdonban maradó autóbuszos operátor társaság részére fizetendő szolgáltatási díj teljesen összehasonlíthatóvá válna más, külső vállalkozók áraival, valamint lehetőség adódna a szolgáltatási díjak piaci benchmark alapján történő értékelésére. Az összehasonlítás alapján hozott tulajdonosi intézkedések révén hatékonyabbá és költségtakarékosabbá válhatna a belső szolgáltató buszos társaság. Mindez az üzemeltetési költségeket, és így a megrendelő BKK és a Főváros finanszírozási terheit közép- és hosszútávon csökkenthetné.
A szétválasztással megszüntethető lenne az ágazatok keresztfinanszírozásának lehetősége. Nem lenne a jövőben lehetőség arra, hogy a versenyhelyzetbe kerülő autóbuszos ágazat a nem versenyző más ágazatok rovására finanszírozódjon, amit egyébként az uniós szabályozások is tiltanak.
Az önálló buszágazat a kisebb üzemméretből adódóan hatékonyabb és rugalmasabb működésre lehetne képes, amely a külsős vállalkozókkal szemben nagyobb versenyképességet eredményezhetne.
Az önálló autóbuszos társaság működési és beruházási finanszírozása várhatóan lényegesen kedvezőbb feltételekkel és rugalmasabban lenne megoldható. A buszos társaság hitelképessége kedvezőbben alakulhatna a BKV jelenlegi banki megítéléséhez képest, szélesebb lehetőség nyílna a járművek eszközalapú finanszírozásának (lízing) alkalmazására.
A Fővárosi Közgyűlés ülésén Bolla Tibor BKV-vezérigazgató kiemelte: az intézményrendszeri átalakítást folytatni kell, a BKV szétválása és kisebb operátorcégek létrehozása logikus és szükségszerű lépés. A Közgyűlésen a BKK vezetője, Vitézy Dávid a képviselők kérdéseire válaszolva kiemelte: a szétválástól azt várják, hogy a továbbra is városi tulajdonban maradó buszszolgáltató is versenyképes legyen, képes legyen új buszokat beszerezni és a BKV megmaradó buszágazata is képes legyen megújulni. Ehhez azonban önálló és versenyképes szolgáltatóvá kell válnia.
A szétválasztás két módon mehet végbe. A buszágazat BKV-ból történő kiválásával, ebben az esetben a BKV a kötöttpályás ágazatok üzemeltetésére cégjogi értelemben fennmaradna, míg a buszágazat üzemeltetése a BKV jogutódjaként új társaságba kerülne. Másik lehetséges megoldás lenne a BKV szétválása, ebben az esetben két új társaság jönne létre a BKV jogutódaként, a jelenlegi BKV pedig megszűnne. A pontos cégjogi forgatókönyvet a BKK és a BKV közösen dolgozzák ki 2012 őszére. Az átalakítás nem érintené sem a BKV jelenlegi kötelezettségállományának, sem vagyonának a mértékét, mert a jogutódok válnának tulajdonossá. A létrejövő vállalat vagy vállalatok pedig szintén fővárosi tulajdonban lennének, a vagyonkezelő a Budapesti Közlekedési Központ lenne.
Az előterjesztés keretében döntés született arról is, hogy a Főváros vállalja a BKV hiteleihez a készfizető kezességet, mellyel a 2003 és 2009 között a közfinanszírozás hiánya miatt a BKV által felvett mintegy 62 milliárd forint lejárt adósságállományt sikerült refinanszírozni és így 2015-ig a hitelek visszafizetésére való képtelenség miatti összeomlástól sikerrel mentettük meg a BKV-t, mely a ma eldöntött átalakítások nyomán addigra transzparens és karcsúsított, hatékony üzemeltető cégekké válhat szét.

Forrás: Magyarközlekedés

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes