Dömperdömping a Margit hídon – teljes blokád lesz hétvégén

Újabb jelentős szakaszához érkezett a Margit híd felújítása, amelynek hétvégén tartják a próbaterhelését – ez idő alatt teljes egészében szünetel majd a forgalom. A mintegy 20 milliárd forintból felújított átkelőt november közepétől használhatják az autósok – ez mintegy három hónapos csúszást jelent az eredeti tervekhez képest. Mfor.hu háttér.

Ilyen volt és ilyen lesz a Margit-híd

A villamosok és a nappali autóbuszjáratok sem haladhatnak át a Margit-hídon szombaton üzemkezdettől vasárnap 21 óráig, mivel ekkor tartják a híd terhelési próbáját, derül ki a BKV közleményéből.

Majdnem mindent kitiltanak

 

Ilyen volt és ilyen lesz a Margit-híd

Ez idő alatt a 4-es és a 6-os villamosok a korábbi, megosztott rendszerben járnak, a Fehérvári úttól, illetve a Móricz Zsigmond körtértől a Jászai Mari térig, valamint a Margit híd budai hídfőjétől a Moszkva térig. A híd lezárása miatt a Nyugati pályaudvar és Margit híd budai hídfő közötti villamospótló autóbusz a Lánchídon át jár majd a hétvégén.
A tesztelés ideje alatt a gyalogosforgalom is csak a Margitszigetig lehetséges: szombaton várhatóan délután négy óráig csak Buda felől, vasárnap délután három óráig pedig csak Pest felől érhető el gyalogosan a Margitsziget.
A felújítást végző MH 2009 konzorcium korábbi közlése szerint a tilalom a megkülönböztető jelzést használó járművekre is vonatkozik, azaz a mentők, a tűzoltók és a rendőrök sem hajthatnak át a hídon.

Dömperdömping a hídon  

A terheléses próbát két részben végzik majd el: előbb a pesti, majd a budai hídrészen – a híd ugyanis két, szerkezetileg szinte független részből áll össze.

 

Így rohad szét a Margit-híd

A teszt során 24 darab, egyenként 30 tonna tömegű dömpert vezetnek a hídra, ahol azok több mint 10 órán keresztül fognak állni. Először azt mérik, milyen változást idéz elő a hosszú ideig tartó, nyugalmi helyzetben lévő terhelés. Miután levonulnak a dömperek, a szakemberek a korábban felhelyezett, úgynevezett nyúlásmérő bélyegek segítségével elemzik az adatokat.

A körúti villamosok hétfőn üzemkezdettől járnak majd a végleges, középre helyezett síneken – igaz, a margitszigeti megállónál még nem állnak meg. Az autósok legkésőbb november közepétől használhatják a hidat, mondta Tóth Kata, az Mh 2009 konzorcium szóvivője az MTI-nek.

Három hónapot csúsznak

A konzorcium augusztus végén még azt közölte, hogy csak decemberben hajthatnak rá az autósok az átkelőre. Az utóbbi hónapokban azonban a kivitelező felgyorsította a munkálatokat, az időjárás is kedvező volt, ezért hozhatták előre november közepére az átadást.

Igaz, még ez is mintegy három hónapos csúszást jelent az eredeti tervekhez képest – a szerződés szerint ugyanis augusztus 23-án kellett volna átadni a hidat a forgalomnak. 

Egymásra mutogatnak

A késést a kivitelező azzal indokolta, hogy állítása szerint a főváros három hónapos csúszással adta át a rekonstrukció engedélyeit, emiatt számos munkafázist kellett vagy kellett volna kora ősz helyett télen elvégezni. Erre gyakran technológiai okokból sem volt lehetőség; a rendkívüli hideg, a hóviharok és az elhúzódó tél miatt további huszonöt napon át vált lehetetlenné a munkavégzés a mederhídon, érvelt a szóvivő.
Mivel a projektben feszesek voltak a határidők, a késés csökkentésére felgyorsított munkatempóban sem volt mód, tette hozzá.

Bár a Főpolgármesteri Hivatal korábban elismerte, hogy valóban későn kapta meg a konzorcium a kiviteli terveket, szerinte a bontási engedély időben a rendelkezésre állt, ez alapján pedig elkezdhették volna az építést megelőző bontási és hídmegerősítési munkákat.

Összességében a Főpolgármesteri Hivatal a kivitelező által felhozott késedelmi okok csak egy részével ért egyet, ezért a csúszás miatt kötbért fognak követelni a konzorciumtól.

Tóth Kata ehhez annyit fűzött hozzá, hogy a főváros és a kivitelező közötti jogi vita nem befolyásolja a munkálatokat. Mint mondta, a fennálló jogi és pénzügyi kérdéseket a beruházó és a kivitelező is rendezni kívánja, de részleteket nem közölt.

Szintén mintegy három hónapos késedelmet szenved majd a híd végleges átadása: erre az eredetileg tervezett 2011. március végi időpont helyett csak jövő év nyarán kerülhet sor. Az addig hátralévő időben műemlékeket újítanak fel az átkelőn, emiatt még előfordulhatnak változások a forgalomban. 

tlen kezelés gyanújával nyomoznak

Mint ismert, a Margit-híd felújítását 2009. augusztus 21-én kezdték meg, miután a főváros aláírta a beruházásról szóló szerződést a kivitelezést végző Hídépítő, Strabag és Közgép Zrt. alkotta Mh 2009 konzorciummal. A munkálatokat áfa nélkül 20,8 milliárd forintba kerülnek, a projekt teljes kerete pedig – tervezéssel, lebonyolítással, műemléki alkotásokkal, szobrokkal és a tartalékkal együtt – mintegy 30 milliárd forintot tesz ki.

A költségeket korábban jóval alacsonyabbra becsülték: az anno a Fővárosi Közgyűlés elé  került előterjesztésben például 15 milliárd forint szerepelt "bruttó becslésként." Ezzel összefüggésben a Fővárosi Főügyészség tavaly decemberben nyomozást rendelt a Margit híd ügyében ismeretlen tettesek ellen vesztegetés és hűtlen kezelés gyanújával.

Az ügyben Karsai Péter független országgyűlési képviselő fordult az ügyészséghez, aki a legfőbb ügyésznek írt levelében "irreálisan drágának" nevezte a közpénzből megvalósuló két fővárosi nagyberuházást.

Berár Iván alezredes, a BRFK Gazdaságvédelmi Főosztályának megbízott vezetője az Indexnek október végén úgy nyilatkozott, hogy még tart a nyomozás. Utalt arra, hogy – több más fővárosi ügyhöz hasonlóan – ebben az esetben is a feltűnő ár-érték aránytalanság miatti hűtlen kezelés gyanújával indult nyomozás, emellett vizsgálják a hivatali visszaélés és a korrupciós magatartás lehetőségét is.

W. B.

forrás: mfor.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes