Csökkenteni kell a vasúti áruszállítás pályahasználati díját

Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a vasúti pályahálózat fenntartásában és fejlesztésében komoly előrelépés lenne a teherforgalom bővülése.

Az áruszállító társaságok így összességében ugyanazon a hálózaton lényegesen több használati díjat fizetnének, mint jelenleg. Közúton ugyanakkor lényegesen olcsóbb szállítani, nem utolsósorban azért, mert például a tranzitforgalomban részt vevők naponta 2760 forintért használhatják az ország úthálózatát, s ez a vasúton elképzelhetetlen. Fónagy János ezzel kapcsolatban közölte, hogy legkésőbb 2012-ben szeretnék bevezetni a használattal arányos útdíjat a közutakon.
A MÁV vezetője furcsának tartja, hogy a közbeszerzési tendereken kevés, rendszerint egy-két beszállító jelentkezik, pedig ez egy olyan méretű piac, amelyen a jelenleginél jóval több vállalkozás megmérettethetné magát.

A MÁV költségeit ugyanakkor kedvezőtlenül befolyásolja, hogy nem tud homogén járműparkot fenntartani. Az európai uniós és a közbeszerzési szabályok és nem utolsósorban a MÁV anyagi helyzete miatt egy-egy tender alkalmával kevés járművet tudnak beszerezni, és azokat is különböző gyártóktól. Ha a szomszédos országokban olcsóbb a vasúti áruszállítás pályahasználati díja (PHD), akkor természetesen inkább arra szállítják az árukat, kikerülve Magyarországot, illetve az ország területén a tranzitforgalom az amúgy is olcsóbb közúti fuvarozást választja, nagyobb környezeti, és infrastrukturális kárt okozva – közölte a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés EU és Kiemelt Ügyek Bizottsága pénteken az MTI-vel.

A szlovákok és az osztrákok már léptek és csökkentették a vasúti pályahasználati díjat. Ausztriában 36, míg Szlovákiában 25 százalékkal olcsóbb a pályahasználati díj, mint Magyarországon. Ha nem akarjuk elveszíteni a térségben a tranzitforgalmat, akkor követnünk kell a piacot – áll a közleményben.
Horváth László, a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés EU és Kiemelt Ügyek Bizottságának elnöke levélben arra kérte Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési minisztert: biztosítsa, hogy a szaktárca eleget tegyen a jogszabályban rögzített feladatnak és a kiegyenlítő juttatások forrása megteremtődjön. A vasúti hálózathozzáférési díjak versenyképesek legyenek a közúti közlekedéssel és a szomszédos országok díjaival egyaránt.

Nem támogatja ugyanakkor az egyesülés a széles nyomtávú hálózat fejlesztését (Záhony – Dunaújváros – Győr-Gönyű között). A projekt megtérülése a optimista becslések esetében is 50-60 évre tehető.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár a Krónikának azt mondta, úgynevezett pályahasználati szerződést fognak kötni a pályaelosztó szervezettel, amely több évre szóló, és ezalatt az uniós irányelveknek megfelelően a pályahasználati díjakból nem fedezett költségeiket az állam fogja kiegyenlíteni. Ennek a mértéke, a szerződés időtartama jelenleg egyeztetés alatt áll.

forrás: magyarkozlekedes.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes