Csak két év múlva indul az első metró

A jelenleg is zajló karbantartások után hamarosan folytathatják útjukat a 4-es metró alagútépítő pajzsai, s nekikezdhetnek a Keleti pályaudvarig tartó utolsó, 450 méteres szakasz fúrásának.

A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a pajzsok körülbelül hat hét alatt teszik meg az említett szakaszt, s így, bár az alagútépítés ismert okokból késedelemben van, a tavaly őszi pesszimista prognózisok jelentősen javulnak – mondta lapunknak Pető Szabolcs, a DBR Metró Projekt Igazgatóság szóvivője.

Ha a fúrást végző Bamco konzorcium tartani tudja a jelenlegi ütemet, akkor június második felében már befejeződhet az alagútépítés a 4-es metró első szakaszán; korábban, a budai oldalon bekövetkezett csúszások miatt, ezt késő őszre várták. Az utolsó szakasz is komoly feladat elé állíthatja a szakembereket: a Keleti pályaudvar előtti részen ugyanis a pajzsok kiérnek majd a megszokott agyagos talajból és az utolsó 150 métert kavicsos rétegben teszik meg, ami speciális előkészítő munkákat és nagyobb odafigyelést igényel.

Amíg a pajzsok át nem haladtak egy-egy állomáson, addig nem láthatott hozzá a kivitelező a belső beépítéshez, de ma már a budai oldalon javában zajlik és hamarosan a pesti oldalon is elkezdődik ez a munkafázis. Utána a vágányok lefektetése következik, ami egyes szakaszokon már szintén elkezdődhetett. Amint befejezik az állomások építését, következhet a rendszerek, áramellátó berendezések elhelyezése és a felszínen is véget érhetnek a munkálatok, ezzel az autósok bosszúsága is megszűnhet. E téren egyébként már több helyen jelentősen előreléptek, a Gellért téren, illetve a Fővám téren ugyan még használják a rakpartot a metróépítők, de már itt is lényegesen jobb a közlekedés a korábbinál, miként a Kálvin téren vagy a Móricz Zsigmond körtéren is.

A Keleti pályaudvar környékén azonban még egy ideig számítani kell kisebb-nagyobb közlekedési nehézségekre. A projekt késedelme miatt 2012 őszéig az egész vonal munkaterület marad, de ahol a munkálatok előrehaladása lehetővé teszi, megpróbálják majd a metróépítők menet közben tovább szűkíteni a munkaterületeket, ami után mindenütt helyreállhat a felszíni közlekedés, és 2013-ban elkezdődhet a próbaüzem. Feltehetően addig az új Alstom-szerelvények is megérkeznek s megkapják a szükséges engedélyeket – az Etele téren mindenesetre már hozzáláttak a 11,5 milliárd forintos beruházást igénylő járműtelep kiépítéséhez.

Az csak a beruházás végén derülhet ki, hogy a megbízónak mekkora többletköltségekkel kell számolnia. Mint ismeretes, csak az alagútépítő Bamco az elmúlt években több mint kétszáz ilyen igényt jelzett, ám ennek többségét nem tudta műszaki tartalommal alátámasztani. Korábban arról szóltak a hírek, hogy a társaság 35 milliárd forintos igényt fogalmazott meg; a DBR Metró ennek töredékét tartja reálisnak, az álláspontok egyébként közeledtek az elmúlt időszakban. Az egyes esetekről egy háromfős, mindkét fél által delegált és közösen választott tagokból álló, ezáltal független bizottság dönt. A beruházás tervezett költsége 366 milliárd forint, aminek felét állja az Európai Unió.

Azt egyelőre nehéz megmondani, hogy a továbbiakban mikor és miként folytatódhat a beruházás. Egyes vélemények szerint az lenne célszerűbb, ha a második szakasz építését – amelynek becsült költsége hozzávetőleg 160 milliárd forint – a Bosnyák térről kezdenék el visszafelé, ez esetben ugyanis nem kellene még tovább lezárva tartani a Keleti pályaudvarnál lévő területet. A mostani fúrás után itt fogják őszig kiemelni a pajzsokat, és jó ütemben épül az úgynevezett kihúzó, illetve fordító alagút, biztosítva az ideiglenes végállomás jelleget.

Természetesen az lett volna a leginkább célravezető és költségkímélő, ha a két szakaszt egy ütemben fúrhatták volna a pajzsok, de pénz, illetve fővárosi döntés hiányában erre egyelőre nem kerülhet sor, és mindezek miatt feltehetően majd egy újabb közbeszerzési eljárást is le kell bonyolítani. Ezt elvileg az önkormányzat döntése után már bármelyik pillanatban elindíthatják, hiszen rendelkezésre áll a szükséges környezetvédelmi és vasúthatósági engedély, amelyek beszerzése éveket vett igénybe. Legalább egy-két évre lenne még szükség viszont ahhoz, hogy beszerezzék a Gazdagrét és a budaörsi virágpiac felé vezető harmadik szakasz engedélyeit is.

A vonal ez irányú meghosszabbításának lehetőségét többször megfogalmazták már fideszes politikusok – kérdés, hogy hatalomra kerülésük után kormányzati szintre emelik-e.

 

A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes