Bontóba küldték a HungaroLadát

Tavaly már csak négyen dolgoztak a nagy múltú társaságnál

Bezárja európai képviseleteit az orosz autóóriás, így megszűnik a magyar HungaroLada is. A márka nem szűnik meg, de több piacon már nem az AvtoVAZ értékesíti a volgai gyár termékeit, többek között a Lada Priorát és Nívát.

Eltűnik a hazai autókereskedelmi piacról a HungaroLada (HL). A gyári érdekeltségű HL felszámolását már jóval a válság előtt is fontolgatták az orosz tulajdonosok, mert Európa-szerte zuhantak az eladások. A JATO adatai szerint Ladákból például a magyar piacon 2008-ban mind össze nyolcvanat, tavaly pedig csupán harminchármat, az idei első negyedévben hetet helyeztek forgalomba. Fénykorában a márkának 32 százalékos részesedése volt, ami mára nullára zsugorodott. Az első törést az jelentette, hogy az elszámolás alapját rubelről dollárra helyezték át, a nagy csapást azonban a nyugati márkák tömeges megjelenése, majd az 1995-ös áremelés okozta. Az igazi lecsúszás egy évre rá indult meg, 1996-ban még hatvannyolcan, tavaly már csak négyen dolgoztak a cégnél. 1998 októberében az importőr vállalat tulajdonosa elindította a HungaroLada végelszámolását, amit 1999-ben felfüggesztetett, mert az új modelleknek, a 110-es típuscsaládnak és a terepjárók között éveken át listavezetőnek számító Nívának köszönhetően nőttek az eladások, ám a piaci részesedés így sem érte el a fél százalékot.

Az 1990 decemberében alakult szovjet–magyar vegyes vállalat és az 1992 januárjától működő HungaroLada összesen 59 464 autót értékesített a magyar piacon, ennek 95 százaléka az első tíz évben kelt el. 1994-ben 17,5 ezer darabbal még a magyar piac vezetője volt a Lada. A húsz kereskedés sokáig kitartott a márka mellett, de a családi vállalkozások az utóbbi időben már a szervizből éltek, ezek sorsa is bizonytalan lett, bezárásuk pedig további munkahelyek megszűnését jelentheti.

A világválság aztán végképp padlóra küldte a márkát a magyar piacon. Horányi Ervin, a HungaroLada korábbi ügyvezető igazgatója, jelenleg a cég végelszámolója lapunknak elmondta, hogy többek között a lassú modellváltásokban és a nem éppen versenyképes árakban látja a bukás okait. Az utolsó három év mélyrepülés volt, mégsem ilyen véget reméltek a dolgozók. Európában és itthon a típusváltás tempója már régen rontotta a márka helyzetét, miközben az orosz piacon továbbra is a legnépszerűbb márka a Lada és a legkeresettebb modell a Priora. Az már kérdés, hogy meddig, hiszen hazájában hamarosan leelőzheti az ugyancsak orosz gyártású Renault és Ford. A HunagroLada jogutód nélkül szűnik meg, de ahogy Horányi Ervin lapunknak elmondta, a gyárnak a továbbiakban is vállalnia kell a garanciális kötelezettségeit és biztosítania az alkatrészellátást is, erről egyelőre nincs több információja.

A cikk részletei->

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes