Biztonságban Magyarország tavain (2. rész)

A Rendőrség feladatai tavaink biztonságának fokozásáért, a vízi balesetek statisztikája 2010-ben

 

A négy magyarországi tavon tavaly kilencen vesztették életüket fulladás következtében. Rendőrség célja a vízbefulladások számának csökkentése, és a vízi-közlekedési balesetek megelőzése – mondta el Óberling József, rendőr ezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke a „Biztonságban Magyarország tavain" elnevezésű konferencián.

A Rendőrség feladatai:

– a vízi közlekedés rendjének biztosítása, fenntartása,
- a közrend, közbiztonság fenntartása,
- a bűncselekmények és a szabálysértések megelőzése, megszakítása, felderítése,
- az illegális migráció és az illegális munkavállalás elleni küzdelem,
- a halászatra, horgászatra vonatkozó jogszabályi rendelkezések teljesítésének ellenőrzése,
- a vízhasználatokkal és vízi munkákkal kapcsolatos vízjogi engedélyek meglétének és az abban foglaltak betartásának ellenőrzése,
- nemzetközi hajóforgalom ellenőrzése,
- vízi rendezvények engedélyezése, szakhatósági tevékenység,
- a szabad vizekben való fürdés és azok jegén való tartózkodás szabályainak betartatása,
- a környezetvédelemre (vízminőség, állatvilág, természetvédelem) vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzése,
- baleset-megelőzési tevékenység kifejtése,
- a vízből történő életmentések végrehajtása.
Rendőrség célja a vízbefulladások számának csökkentése, és a víziközlekedési balesetek megelőzése.
Befolyásoló tényezők a baleseteknél:
- időjárási körülmények,
- vizek hőmérséklete,
- emberi tényezők
- figyelmetlenség,
- alkoholfogyasztás,
- fizikai tényezők (pl.: rosszullét).
Megelőzési tevékenység:
- figyelemfelhívó, tájékoztató anyagok kiadása,
- folyamatos médiamegjelenések,
- információk közzététele a Rendőrség, az ORFK-OBB, valamint a területi rendőri szervek balesetmegelőzési honlapjain.

Tavaink biztonsága
Balaton

-Közép-Európa legnagyobb állóvize, vízterülete: 593 km2,
-102 hatóságilag engedélyezett kikötő,
-150 hatóságilag kijelölt fürdőhely,
- a tavon üzemeltetett vízijárművek száma több mint 10.000, döntő többségük vitorlás,
- jelentős turizmus: kb. 2.5 millió fő évente,
- nagyszámú vízirendezvény.

Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság (BVRK) vízirendészeti rendőrőrsei: Siófok, Balatonföldvár, Balatonfüred, Fonyód, Keszthely, Balatonkenese, összesen 70 fővel.
A vízijárművek száma: 19 db kisgéphajó (átlagéletkor: 15 év)
Vízbefulladások száma: – 2008-ban 7 fő,
- 2009-ben 9 fő, Három év alatt összesen 21 fő
- 2010-ben 5 fő.
Életmentések száma: – 2008-ban 319 fő,
- 2009-ben 346 fő, Három év alatt összesen 881 fő
- 2010-ben 216 fő.
Hajózási balesetek száma: – 2008-ban 1 eset,
- 2009-ben 1 eset,
- 2010-ben nem történt!
- 29 db vihar-előjelző berendezés, 7 db meteorológiai mérőállomás, melyek adatai közvetlenül jutnak el a BVRK-hoz! A 1817-es, éjjel nappal ingyen hívható vízi segélyhívó telefonszámra érkező hívások a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság ügyeletére futnak be. 2010. nyarán a segélyhívó létezéséről 1000 db matricát ossztottak ki a vízijárművek üzemeltetői részére
Egy projekt! „Legyen a Balaton Európa legbiztonságosabb tava", melyet 2006-ban dolgoztak ki a BVRK kezdeményezésére. Sikeres pályázatok benyújtása a Balaton Fejlesztési Tanácshoz 2008. és 2009-ben. Jelenleg ezek a források biztosítják a vízirendészeti tevékenység fejlesztését, és a jövő vízimentési rendszereinek kidolgozását.
A projekt keretében beszerzett, a 2010. év hajózási újdonsága az új Zodiac Pro 20 Man típusú mentőhajó, amely a legmodernebb felszereltséggel rendelkezik a jelenlegi hajóflottában. Főbb adatai: 8,5 méter hosszú, 300 Le teljesítményű, gumi oldalfalú merevaljú motoros, amelyen radart, GPS navigációt és nagyon modern medervizsgáló szonár berendezést telepítettek.

Tisza-tó

Tiszai Vízirendészeti Rendőrkapitányság (TVRK) rendőrőrsei: Vásárosnamény, Tokaj, Kisköre, Szolnok, Szeged, összesen 58 fővel. Vízijárművek száma: 20 db kisgéphajó, ebből 5 db a Tisza-tavon, 11 motoros csónak, ebből 2 db a Tisza-tavon + 1 db jet-sky. Vízbefulladások száma: 2009-ben 1 fő (1 fő kifogott holttest), 2010-ben 1 fő (2 kifogott holttest). Életmentések száma: 2009-ben 34 fő, 2010-ben 3 fő. Hajózási balesetek száma: 2009-ben és 2010-ben 1-1 eset, 2010-ben 1 eset.
Megelőzés:
előadások,
szóróanyagok kiadása,
rendezvényeken való részvétel,
Tourist Police – program,
Viharjelző berendezések 2010-től: Poroszló, Abádszalóki öbölben. Illetékes területi rendőri szerv: Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság. Vízbefulladások száma: 2009-ben 2 fő, 2010-ben 2 fő. Életmentések száma: 2009-ben 59 fő, 2010-ben 41 fő.

Velencei-tó

A tavon hajózási útvonal nincs, kizárólag a turisztikai idényben van személyforgalom az Agárdi kikötő és a Szúnyog sziget között. A Velencei-tónál működő viharjelző berendezéseket is a siófoki meteorológia állomásról kapcsolják. A jelzés megegyezik a Balatonnál érvényben lévő jelzéssel. A közeledő viharokról a BVRK-tól kap értesítést a Gárdonyi Rendőrkapitányság ügyelete. 2 db kisgéphajó + 5 fő lát el szolgálatot a tavon.

Fertő-tó

Illetékes területi rendőri szerv: Győr-Moson-Sopron Megyei Rendőr-főkapitányság. Jellemzői: Közép-Európa harmadik legnagyobb állóvize, vízfelülete: 309 km2, a tó felületének több mint fele nádas, jelentős turisztikai célpont, mintegy 10 kikötő (Magyarországon: Fertőrákosi kikötő), csaknem 2.000 db vitorlás. Vízbefulladás a 2010-ben 1 esetben történt, hajózási baleset viszont nem következett be.
Fertő-tavi projekt: 9 viharjelző állomás felújítása (osztrák oldalon),1-1 új állomás létesítése a tavalyi évben (a magyar oldalon Fertőrákosnál).

Együttműködés

- Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület (RSOE)
- a Dunán, a Tiszán és a Balatonon információs és segélyhívó rendszer üzemeltetése,
- az Országos Meteorológiai Szolgálattal és a katasztrófavédelemmel együttműködésben viharjelzők üzemeltetése.
- Katasztrófavédelem,
- Nemzeti Adó- és Vámhivatal,
- Tisza-tavi Fejlesztési Tanács,
- Balatoni Fejlesztési Tanács,
- Egyéb együttműködők: víziéletmentő egyesületek, horgászszövetségek, horgászegyesületek, önkormányzatok, kikötők üzemeltetői, biztonsági szolgálatok, polgárőrség.

Előretekintés

Mind a tavak, mind a folyók biztonságának növelése, járműfejlesztés, járműfelújítás szükséges: elöregedett hajóállomány a Balatonon és a Dunán, balesetmegelőzési tevékenység folytatása, hatékony kommunkiáció, különös figyelem a nyári idegenforgalmi időszakra, korábbi tapasztalatok figyelembe vétele: baleseti okok, vízbefulladások kiváltó okai.

A vizet érintő EU elnökséggel kapcsolatos feladatok végrehajtása (elsősorban a Dunán), „Legyen a Balaton Európa legbiztonságosabb tava" – projekt folytatása, nemzetközi akciókhoz csatlakozás (AQUAPOL, Operation Danubius).
A már lezajlott akció: „Operation Danubius" 2011. március 28. április 3. között. Fontos feladatnak nevezte az állomány képzését, továbbképzését, amelynek fokmérője a minden évben megrendezendő vízi-rendészeti járőrverseny.

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes