Az uniós közlekedési kulcsberuházásoknak csak a fele halad az eredeti tervek szerint

A kilencvenkét kiemelt európai uniós közlekedési beruházás közül 48 halad az eredeti terveknek megfelelően, további 39 határidejét meghosszabbították, öt esetében pedig részben vagy teljesen megvonták az uniós finanszírozást a projektek most befejeződött félidős felülvizsgálata során – tájékoztatott Európai Bizottság.

A 92 projekt összesen 32,647 milliárd euró beruházást jelent, ebből az unió hozzájárulása 5,3 milliárd eurót tesz ki. Siim Kallas, az Európai Bizottság közlekedési felelőse a felülvizsgálat eredményeit ismertetve hangoztatta, hogy "a nehéz gazdasági körülmények ellenére számos tagállam a helyes döntést hozta, és beruház az európai fellendülés szempontjából kritikus fontosságú gazdasági infrastruktúrába".

A felülvizsgálat a 2007-2013 közötti nyolcmilliárd eurós, úgynevezett TEN-T költségvetés háromnegyedét kitevő projektekre vonatkozott. Az ellenőrzés a bizottság fogalmazása szerint részletes "pillanatfelvételt" ad a fő infrastrukturális projektek állapotáról a finanszírozás és a készültségi fok szempontjából. A vizsgálat célja, hogy a finanszírozási folyamatba nagyobb mértékű elszámoltathatóságot vezessenek be, és biztosítsák az uniós pénzek hatékony felhasználását.

A vizsgált magyar programok esetében a bizottság úgy ítélte meg, hogy időre (legkésőbb 2013 végére) elkészülnek a Budapest-Nyíregyháza vasútvonal és a Biatorbágy-Tata vonalszakasz átépítésével, illetve a dunai hajózás javításával kapcsolatos tanulmányok. A hiteles, de a gazdasági válság miatt nehézségekkel küzdő projektek legfeljebb kétéves hosszabbítást kapnak befejezésük érdekében. Azoktól a projektektől pedig, amelyek a félidős értékelés során már nem minősültek hitelesnek, megvonták a finanszírozást, amit más beruházásokra csoportosítanak át.

Összesen 29 beruházás minősült strukturális és finanszírozási értelemben hitelesnek, amelyeket 2015-ig be lehet fejezni. Tíz projekt feltételes hosszabbítást kapott 2015-ig, de az uniós finanszírozást már ezeknél is csökkentették. Az átcsoportosítással összesen 311 millió euró szabadul fel, és kerül más felhasználásra. Kallas a döntéseket az Európai Parlament közlekedési és idegenforgalmi bizottságának mutatta be. A szakbizottság kétnapos ülésén részt vettek a kiemelt nagyberuházások koordinálásával megbízott neves szakértők is.

Gurmai Zita EP-képviselő (MSZP) az eszmecseréről kiadott közleményében emlékeztetett arra, hogy a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) közúti, vasúti, légi és vízi közlekedési útvonalaknak az Európai Unió egész területét átfogó hálózatai, amelyek keretében 30 kiemelt projektet jelöltek ki. Ezek közül a Lyon-Trieszt-Divaca/Koper-Divaca-Ljubljana-Budapest-ukrán határ gyorsvasút, az Igumenitsza/Patrasz-Athén-Szófia-Budapest autópálya, a Rajna/Majna-Duna folyami hajózási útvonal, valamint az Athén-Szófia-Budapest-Bécs-Prága-Nürnberg/Drezda vasútvonal fejlesztése érinti Magyarországot.

A közlemény szerint a szerdai ülésen felszólaló koordinátorok közül a dunai hajózás gazdasági-ökológiai fejlesztéséért felelős Karla Peijs elmarasztalta Magyarországot. Kollégája, Gilles Savary az Athén-Szófia-Budapest-Bécs-Prága-Nürnberg/Drezda vasútvonal kapcsán megjegyezte, hogy "Magyarországon és a régió környező országaiban a pénzügyi problémák szervezési hiányosságokkal párosulnak". Gurmai Zita a közlemény szerint mindezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy remélhetőleg Magyarország fel tud nőni a soros elnökség feladataihoz.

forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes