Az EU új közlekedési stratégiája: pénzt a szennyezésért

Az Európai Bizottság azt szeretné, ha a közlekedésben résztvevők a jövőben fizetnének a gázkibocsátásokért, zajszennyezésért és egyéb kellemetlenségek okozásáért.

Az EurActiv.com-hoz eljuttatott közlekedésről szóló Fehér Könyv-tervezet lefekteti a Bizottság következő évtizedre vonatkozó terveit és 2020-ra egy radikálisan új közlekedési rendszert képzel el egységes európai közlekedési térséggel, nyílt piacokkal, zöldebb infrastruktúrával és alacsonyabb széndioxid-kibocsátású technológiákkal. „A közlekedés gazdasági költségei feltehetőleg emelkedni fognak a drága olaj, a zsúfoltság, a képzett munkaerő hiánya és az infrastruktúra használatban „a felhasználó fizet" alapelv szélesebb alkalmazása miatt" – mondja ki a decemberben megjelenő javaslat.

A Bizottság becslése szerint a közlekedés által okozott széndioxid-kibocsátás 1990 és 2008 között 24 százalékkal nőtt, ami az unió összes üvegházhatást okozó gáz-kibocsátásának 19,5 százalékát adta. A dokumentum érvelése szerint így a közlekedési szektor széndioxid-kibocsátásait az 1990-es szintnek legalább 45-60 százaléka alá kell csökkenteni, ha az EU tartani szeretné a 2050-re kitűzött klímaváltozási céljait.
„Figyelembe véve, hogy a mai [közlekedés] majdnem teljes mértékben az olajon alapszik, egyértelmű, hogy a jövő közlekedési rendszerének tervezésében a széndioxid-kibocsátás csökkentési kényszer lesz a fő tényező." – érvelt a dokumentum. Az autók jelentik a fő problémát, amelyek a közúti gázkibocsátás kétharmadáért felelnek. A jövőben azonban egy másik kihívással kell megküzdeni: a légi és a tengeri közlekedés gázkibocsátásának növekedése jócskán felülmúlja a közúti gázkibocsátások mértékét – teszi hozzá a dokumentum.

Piaci eszközökkel a gázkibocsátás és zajszennyezés ellen

A dokumentum javaslata szerint az egyik megoldás az lehet, ha piac-alapú eszközöket segítségével bírnák rá a közlekedést használókat, hogy fizessenek a gázkibocsátások, légköri szennyezések, zajok és egyéb külső károk okozásáért. „Ez különféle piac-alapú eszközökkel történhet, főként üzemanyag-adókon, kilométer alapú úthasználati díjakon és kibocsátás-kereskedelmi (úgynevezett cap-and-trade) rendszeren keresztül"- állítja a tervezet.
A közúti közlekedéssel kapcsolatban a dokumentum az uniós energiaadóról szóló irányelv átdolgozását javasolja úgy, hogy egy minimális adót vezetne be az üzemanyag elégése során keletkező széndioxidra vonatkozóan, ami – a dokumentum érvelése szerint – „egy láthatóbb, fogyasztói árban megjelenő jelzés" lenne az autósok felé. Algirdas Šemeta, az Unió adózási ügyekkel foglalkozó biztosának javaslatát, amely az üzemanyag-adó bevezetéséről szól, félretették, mert a szkeptikus tagállamok további vizsgálatot szeretnének annak lehetséges gazdasági hatásairól.

A dokumentum megemlít egy másik alternatívát is: a kibocsátás-kereskedelem lehetővé tenné, hogy fizetni kelljen a közúti szennyezésért. Ez egy lépcsőfok lehet egy széleskörű, az egész gazdaságot érintő emisszió kereskedelmi rendszerhez (ETS), amely összhangban van a rendszerben résztvevő többi közlekedési móddal. A légi közlekedést 2012-re valóban része lesz az unió emisszió-kereskedelmi rendszerének. A Bizottság elmondása alapján 2013-ban ezt a tengeri közlekedésre is alkalmazni fogják, ha a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet 2011-ben nem jut megállapodásra globális intézkedésekről.

A javaslat további lehetőségeket kísérel meg biztosítani a tagállamok számára, hogy a forgalmi torlódás, a zaj és a szennyezés okozta költségek fedezése céljából kiterjesszék a közúti díjszedést. A javasat hangsúlyozza, hogy az Eurovignette irányelv, amely lehetővé teszi, hogy az uniós országok díjat szedjenek a nagy teljesítményű teherautóktól az európai autópályák használatáért, nem fogja lefedni az összes úthálózatot. 2013-ban a Bizottság „fontolóra veszi egy internalizációs rendszer fokozatos, 2020-ig törénő bevezetését a kereskedelmi járművekre vonatkozóan az egész városközi hálózatban, vagy legalább a főbb transz-európai folyosókon." Ez a tagállamokat is arra fogja bátorítani, hogy hasonló intézkedést vezessenek be a magántulajdonban lévő járművekre és a hálózat további részeire is.

Infrastruktúra a fenntartható mobilitásért

A tervezet az infrastruktúrára is úgy tekint, mint a közlekedés fenntarthatóbbá tételének elősegítőjére. A transz-európai közlekedési hálózat (TEN-T) felülvizsgálatának részeként a Bizottság egy „mag-hálózat" fejlesztését javasolja, amely lefedi az alapvető közlekedési hálózatokat és magába foglalja a csomópontokat és stratégiai kapcsolódási pontokat is. „Az európai integrált közlekedési hálózat gerince" segíthet a TEN-T tervezés nehezen feloldható problémáinak megoldásában is.
A Bizottság ezért fontolóra veszi személyszállítási csomópontok kifejlesztését, ahol a különböző közlekedési típusok közötti váltás hatékony, továbbá bátorítja a kevésbé szennyező közlekedési formákat. Hasonló tervek körvonalazódnak a teherszállítással kapcsolatban, amely a különböző közlekedési módozatok közötti váltásra (intermodális) létrehozott terminálokat intelligens logisztikai megoldásokkal szerelné fel. A tervezet szerint ezek a maghálózat stratégiai pontjain és a városok közelében helyezkednének el, hogy környezetbarátabb legyen az áruszállítás.

A Bizottság arra is keresi a lehetőséget, hogy a fő transz-európai infrastrukturális projektek kivitelezését kikényszerítse. A késedelem oka nagyrészt az, hogy a tagállamok főként a nemzeti infrastruktúrájuk fejlesztésére koncentrálnak. Ooktóber 27-én az EU közlekedésügyekért felelős biztosa Siim Kallas bemutta a transz-európai közlekedési projekt első félidei felülvizsgálatát. A 2007-2013 közötti TEN-T költségvetés 8 milliárd eurójából 5,3 milliárd eurót kitevő projektek csupán fele (48) készül el a 2014-es határidőre.

A helyzet előmozdítása érdekében a Bizottság lebegteti azt az elképzelést, hogy a TEN-T infrastruktúra finanszírozására célszámokat vezet be közlekedési bevételekre. A lehetőség már létezik, a tagállamok azonban jellemzően nem használják ki azt. A Bizottság gazdasági és pénzügyi igazgatósága kérelmezte ez utóbbi pont törlését a tervezetből, amely miatt a tagországok valószínűleg magyarázatot követelnek majd.

forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes