Az elektronikus útdíj külön tétel lehetne a fuvarszámlán?

A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary számításai szerint az elektronikus útdíj bevezetése után egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében az eddig 1–2 százalékot kitevő úthasználati díj az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz.

A megtett úttal arányos elektronikus útdíj júliusra tervezett bevezetése a fuvarozói szakma eddigi legjelentősebb kihívása – mondta lapunknak Dittel Gábot, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Ráadásul nem fokozatosan növeli a kiadásokat, mint például az üzemanyag árának emelkedése, hanem egyik napról a másikra jelentkezik. Szerinte a vállalkozások talpon maradása érdekében, a költségek optimalizálásán túl, nem kerülhető el a megnövekedett terheknek a megrendelőkre való részbeni áthárítása sem. Az előbbire az érdekképviseletnek megvannak a válaszai. Más szervezetetekkel együtt azon dolgozik, hogy a jogszabályi környezet változásainak előmozdításával levegye a terhek egy részét a fuvarozókról. A kormánnyal folytatott tárgyalássorozatban javasolt kompenzációs csomag hatásait vizsgálva az ipartestület kimutatta, hogy a teljes megvalósulása esetén – az útdíjból elvárt – nettó 150 milliárd forintos éves bevétel mintegy 18 százaléka a fuvarozó vállalkozóknál maradhatna. Ez is azonban még csak a töredéke annak a többlettehernek, amely az ágazatot súlytani fogja.

A kompenzációs csomagban a következő tételek szerepelnek: a gépjárműadó uniós minimumszintre mérséklése a légrugós járművek esetén, a szerelvény- adóztatás bevezetése; az iparűzési adó – gépjárműadóval és útdíjjal való – csökkentésének lehetősége, az adómentes napidíj bevezetése a belföldi fuvarfeladatot ellátó gépkocsivezetők részére, a visszterhes vagyonátruházási illeték és a rehabilitációs járulék eltörlése az alágazatban, képzési csomag kidolgozása az alágazat munkaerő- gondjainak megoldására, vagy a környezetvédelmi fejlesztési támogatás a gépjárműpark korszerűsítésére. Az ipartestület is fontosnak tartja a forgóeszköz-finanszírozási kérdések rendezését. Ezért azt szorgalmazza, dolgozzanak ki egy államilag támogatott folyószámla- hitel konstrukciót az útdíj finanszírozására. Elvárják továbbá a fordított áfa bevezetését az alágazatban, illetve a pénzforgalmi szemléletű áfa értékhatárának felemelését, valamitn a jövedéki adó havi visszaigénylésének bevezetését. Szeretnék továbbrá elérni egy szankciórendszer bevezetését a kötelező 30 napos fizetési határidőkkel kapcsolatban.

A NiT Hungary szerint az ED rendszert fokozatosan kell bevezetni, mind a járműkategóriák meghatározása, mind az úthálózati lefedettség, mind pedig a díjszintek meghatározásánál. A nagyfelhasználók esetében – az Európai Unió által biztosított – 13 százalékos kedvezményt kellene érvényesíteni a bevezetéskor. Javasolják a kétoldalú megállapodásokon alapuló engedélyek ellenőrzésének szigorítását, valamint azt is, hogy az útdíj a fuvarszámlán külön tételként szerepeljen, megkönnyítve a költségek áthárítását. Bár egyértelműnek tűnik, mégis fontos kiemelni, hogy az útdíjból származó bevételeket a hazai infrastruktúra fenntartására kell fordítani – mondta Dittel Gábor. Az érdekképviselet szerint jó szabályozás csak akkor születhet, ha a döntéshozók ismerik a fuvarozók álláspontját.

Ezért az elmúlt ősszel az e-útdíj témakörében szervezte meg regionális tagi találkozóit, ahová az egyes térségek országgyűlési képviselőit is meghívta. Az ügyvezető főtitkár emlékeztetett arra, hogy a jelenleg ismert kormányhatározatok szerint az e-útdíjat júliustól vezetik be, és egyelőre csak a 3,5 tonna feletti, közúti árufuvarozásban résztvevő járművek után kell megfizetni. Azaz az autóbuszok és a 3,5 tonna alatti gépkocsik egyelőre maradnak az időalapú, matricás rendszerben. Fontos változás még, hogy a fizetős szakaszok hossza 1700 kilométerről mintegy 6500-ra nő, és a díj mértéke függ a használt út típusától, a tengelyszámtól valamint a jármű környezetvédelmi besorolásától. A díjtételeket alapesetben egy EURO II besorolású járműre határozták meg, az ennél korszerűbb gépkocsik kedvezőbb, az alacsonyabb besorolásúak pedig magasabb díjtétellel számolhatnak.

A NiT Hungary előbbiekre alapozott számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics viszonylatban, ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer a fizetős szakasz, egy EURO II besorolású, öt tengelyes szerelvénnyel és a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva az e-útdíj második félévtől tervezett bevezetése után 43500 forintért lehet majd eljutni. Ez 16,4-szeres növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest. A díjtételek azonban módosulhatnak a szabályozás tényleges bevezetéséig. A modellben szereplő árak pedig a vállalkozók tényleges költségeit adó nettó összegek, így a költségek rövid távú tervezésekor figyelembe kell venni az áfa terhet is.

forrás: logisztika.com

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes