Az arany KÖZOP utak

Egy tegnapi hír szerint az Európai Bizottság leállította a KÖZOP, a Közlekedési Operatív Program kifizetéseit. Cikkünkben annak jártunk utána, hogy pontosan mi is az a KÖZOP, hogy miért történhetett mindez, s hogy mik a lehetséges következmények.

kiskep

A KÖZOP egy 2007-ben létrehozott, s a 2013-ig terjedő időszak átfogó közlekedésfejlesztését koordináló program, amelyet a 2004-es EU-csatlakozás és a program 2007-es beindulása közti időszak tanulságai alapján hoztak létre. A program tehát az Európai Unió által közlekedésfejlesztésre szánt összegek elosztására jött létre, s támogatásokat az alábbi hat prioritási tengely mentén szerveződő beruházásoknak folyósít: 1. az ország és a régióközpontok nemzetközi közúti elérhetőségének javítása; 2. az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti/vízi elérhetőségének javítása; 3. térségi elérhetőség javítása; 4. közlekedési módok összekapcsolása (intermodalitás fejlesztése); 5. városi és elővárosi közlekedés fejlesztése; 6. technikai segítségnyújtás.

A hét év alatt felhasználható pénzösszeg elsőre elképesztően nagynak tűnhet, több mint 1 900 milliárd forint, de ha csak a négyes metró 400 milliárd körüli beruházását tekintjük (ami pedig az ország többségének életét nem fogja megkönnyíteni), máris érezzük, hogy – bár továbbra is igen jelentős összegről van szó – elköltésével nem jön el a tejjel-mézzel folyó Kánaán. Hiánya azonban az évtizedes lemaradásban levő magyarországi közlekedési infrastruktúra számára a kegyelemdöfés lenne. Tekintsük át, milyen fejlesztések valósultak, valósulnak meg ebből a pénzből!

A beruházások a kerékpárutaktól az autópályán át a vasútvonalak építéséig terjednek, így például az M7-es Nagykanizsától délre futó szakasza, a lőkösházi, a bajánsenyei, a székesfehérvári, a szentgotthárdi, a pápai vasútvonalak fejlesztése is a KÖZOP keretében történik. A hármas számú prioritás, a térségi eljutást segítő, kisebb horderejű projektek is helyt kaptak benne, így a 47-es, 51-es, 61-es számú főutak bizonyos szakaszának négysávúsítása, Nagykanizsa, Enese és Kisújszállás elkerülő útjának megépítése. Az intermodalitás jegyében kapott támogatást a záhonyi átrakóközpont felújítása, a városi és elővárosi közlekedésben pedig a szegedi, miskolci és debreceni villamosprojektek, a fővárosi négyes metró és az esztergomi vasútvonal érintett.

01

A magyar vasúthálózat talán legfontosabb jelenleg futó rekonstrukciója a székesfehérvári vonalé. Ez is leállhat?

Ezen fejlesztések munkálatai legnagyobb részt még tartanak, ha egyáltalán elkezdődtek már. A hivatalos tervek szerint a keret 2013-ig szól, de a kivitelezést 2015-ig kell befejezni, így – s a hazai bürokrácia sebességét ismerve – sok terv még csak az előkészítés fázisában van, amelyek közül többet már eleve fenyeget a határidőből való kicsúszás veszélye, ekképp azonban – ha így maradnak a dolgok – keresztet vethetünk a jó pár korszerűsítésre. De vajon így maradnak-e a dolgok?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tegnapi közleménye szerint az Európai Bizottság szeptember 13-án kelt levelében tájékoztatta a kormányt arról, hogy a KÖZOP kifizetéseit felfüggeszti. A kommüniké tájékoztatása alapján a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy a kifizetések ne álljanak le, Fellegi Tamás miniszter is Brüsszelbe utazott tárgyalni, aki emellett felgyorsította a visszaéléseket feltáró belső vizsgálatát, amelyet a kormányváltás után kezdtek. Az európai uniós jelentés szerint ugyanis 2007. január 1. és 2009. szeptember 15. között összesen 53 közbeszerzés esetében merült föl szabálytalanság gyanúja, több helyen jogtalan kifizetésről lehet szó. Tizenöt esetben már maga az indított eljárás is jogsértő volt, így nem csoda, hogy az EU nem látta biztosítottnak, hogy a program kerete jó helyre kerül, s leállította a közbenső kifizetéseket.

Az ötvenhárom közbeszerzés, amellyel kapcsolatban aggályok merültek fel, a VEKE tájékoztatása szerint mind a négyes metróhoz köthetőek. Így a metróberuházás nem csupán a keret aránytalanul nagy részét, de a program, sőt, az ország hitelességét is elviheti. Sőt, emiatt állhatnak le egyébként szabályosan működő projektjeink is – például a vidéki városok villamoshálózat-bővítései és járműbeszerzései.

Hogy az Európai Bizottság szigora meddig tart, nem tudni, de azért valószínűsíthető, hogy, látva a kormányzat szabálytalanságok felszámolására irányában mutatott elszántságát, a brüsszeli eurokraták is megenyhülnek, s némi megrovás után valószínűleg folytatják a folyósítást. A hosszabb távú következmények közt ugyanakkor számolni kell a vitás kifizetések EU-nak történő visszatérítéséről, s az egész ügy által okozott hitelvesztéssel, és rá kell döbbenni, hiába jár hazánk élen az EU-nak benyújtott és elfogadott nagyprojektek számát tekintve – ahogy az a KÖZOP dicsőségtablóján is szerepel – mindez mit sem ér, ha jó részét vissza kell fizetni. Arról az eshetőségről nem is beszélve, az milyen következményekkel járna, ha a szigor nem enyhülne, s a tervezések-kivitelezések leállnának: elbúcsúzhatnánk a már így is több sebből vérző metróprojekttől, de gyakorlatilag minden jelentősebb, közlekedési infrastruktúrát érintő beruházás leállna, és végleg szertefoszolhatnának álmaink, amelyeket az EU közlekedési színvonalának beéréséről szőttünk.

02

Az ukki beruházás (a bajánsenyei és zalalövői vonal villamosítása, korszerűsítése) is a KÖZOP által jöhetett létre. Már biztonságban van, elkészült

Mózes Krisztián

Forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes