Autógyárak húzzák a gazdaságunkat

Az Audi nagyszabású, jelenleg zajló fejlesztése révén tízezerre bővül a foglalkoztatotti létszám a győri gyárban, emellett a német cég beruházása nemzetgazdasági szempontból is jelentős: ha az új vállalatrész révén a magyar export 1,8 milliárd euróval nő, akkor a GDP is 1,8 százalékkal bővül – jelentette ki a Magyar Hírlapnak adott interjúban Becsey Zsolt, a miniszterelnök külgazdasági megbízottja, aki Audi-ügyi biztosként foglalkozik a győri projekttel.

Holnap lesz a bokrétaavató ünnepség Győrött, az Audi-gyárban, ahol is a német tulajdonban lévő globális nagyvállalat teljes vertikumú gyárat alapít a jelenlegi összeszerelő üzemek mellé. Ön szerint mit jelent ez a fejlesztés nemzetgazdasági viszonylatban?

- Vegyük egyszerűen a példát: ha az új vállalatrész révén a magyar export 1,8 milliárd euróval nő, akkor a bruttó hazai termék, a GDP is 1,8 százalékkal bővül. Ennyivel nő a kibocsátáshoz köthető adóalap is. A nemzeti jövedelemre gyakorolt hatásának megbecsülése már nehezebb, mivel ez függ a gyárban elért magyar hozzáadott értéktől, vagyis a munkaerő mellett a beszállítók arányától is. Remélhetőleg ez meghaladja a profitot, vagyis a nemzeti jövedelemre gyakorolt hatása is pozitív lesz. Kiemelhető még az is, hogy a fejlesztés után csaknem tízezer fős Audi-város jön létre, amely már létszámánál fogva is minőségi ugrást jelent a másodlagos hatásokban: szolgáltatások – építőipartól kezdve a kiskereskedelmen és a vendéglátáson át az energiarendszerekig -, az iskolai és egyetemi fejlesztésekig, valamint azt innovációs kutatómunkáig.

- Ön időközben Audi-ügyi biztos is lett jelenlegi miniszterelnöki megbízotti mandátuma mellett. Miért kellett "specifikálni" a megbízatását?

- Az Audi-tárgyalások kormányzati koordinációját magam láttam el 2010 májusától – a földvásárlással akkor indult a nagy projekt. Mivel ez határidők által szorított beruházás, amelynek több bonyolult ága van, s a teljes gyáravatásig – ez a jövő év elején lesz – még sok munka van azzal, hogy megoldjuk a bürokratikus tehetetlenségből eredő gondokat. Emellett még több kiemelt relációval és nagy projekttel is kell foglalkoznom, nem ez az egyetlen területem, sok a teendőm.

- Született már döntés az Audi logisztikai parkjával kapcsolatban?
- Az Audi menedzsmentjének hatáskörébe tartozik a döntés. Mi a lehetséges egyik területet – a gönyűi ipari park – és a gyorsított engedélyeztetést adjuk, ha meglesz a győztes projekt, remélhetőleg egy hónap múlva.

- Mit lehet tudni az Opel szentgotthárdi beruházásáról, a menetrend szerint folynak kivitelezési munkálatok?

- Igen, az ősszel a beruházás már meglesz, és az év végén gőzerővel kezdik gyártani az új motorokat. Jövőre az értékesítés teljes üzemmódban lesz, nem is beszélve a több száz fő foglalkoztatásáról.

- Az Audi, az Opel és a Mercedes fejlesztései együttesen milyen hatást gyakorolnak a magyar gazdaságra?

- Az export és árbevétel magas, ezért a hozzá fűződő közbevétel is magas lesz – például a helyi adók -, de a legfontosabb a magyar versenyképesség, a direkt és indirekt foglalkoztatásnövelés. Továbbá ezek a megfelelő beszállítói kultúra révén hozzájárulhatnak versenyképes magyar vállalatok neveléséhez, erősítéséhez, a külső egyensúly és versenyképességünk hosszú távú megtartásához, amelyből manapság nagy hiány mutatkozik az unió perifériáján.

Forrás: Raktáram

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes