Adósságledolgozás a BKV-nál is

A társaság óriási belső adóssága csökkenhet egy huszáros lépéssel: jelenleg 720 milliárdra rugó összeget csökkentheti több mint százzal. Félreértés ne essék, ez nem bankokkal vagy más pénzügyi szereplőkkel szemben fennálló adósság, hanem az évek során elmaradt fejlesztések összege. A négyes metró segített.

00

A projekt gyors és pontos munkát igényel. Nincs idő többszöri tenderkiírásra, mert akkor a pénznek búcsút inthetünk. A forrás a négyes metró projektből származik: a szabálytalan közbeszűrések miatt Brüsszel az első szakaszra előirányzott 224 milliárd forintnyi euróból csak 181 milliárdnyit tartott támogathatónak. A magyar fél sikere ugyanakkor, hogy ezt a pénzt nem vonták el, hanem tárgyalások alapján más közösségi közlekedési beruházást lehet belőle megvalósítani. Azaz adott 43 milliárd forint. További forrás fekszik a kohéziós alapokban, amelyeket még nem ítéltek oda. A Budapesti Közösségi Közlekedési Központ két forgatókönyvet dolgozott ki: az egyik esetben további 14 milliárdnyit vesznek igénybe ebből a forrásból, míg a másik esetben 71 milliárdnyit. Kulcskérdés ugyanakkor, hogy ezek a források csak akkor elérhetőek, amennyiben a főváros melléjük tud állítani önrészt, ami komoly kihívás a jelen költségvetési helyzet mellett. A lehetőség viszont adott, hogy minimális teherrel maximális hasznot lehessen elérni: a BKV éves költségvetésének nagyságrendjébe eső fejlesztést. Sürgős a tenderkiírás, hiszen a döntésnek 2013-ig meg kell születnie, mert eddig tart a jelen, 2007-ben kezdődött uniós költségvetési ciklus. Sőt: nem lehet kiskapacitású gyártót sem kiválasztani, mert a járművek leszállításával 2015-ig kell végezni.

pesa1
Csárdásozik-e a főváros? Szegedre ez a tipus érkezik az ősz folyamán a Pesa lengyel gyárából
(fotó: Pesa)

03
Vagy olaszra esküszik? Az AnsaldoBreda egy miskolci tender során igénybe vette volna a BKV VJSZ közreműködését. Sajnos a haramdik számú magyarországi városban még mindig csak a pályaépítés a biztos
(fotó: Hörcher Dániel)

A projekt kötött és kötetlen pályás járművek beszerzésére született: villamosokra és trolikra. A súlyos problémákkal küszködő autóbusz-ágazatot nem ebben a körben fogják feljavítani. Vitézy Dávid BKK vezérigazgató ismertetett tervei szerint a buszok flottacseréjét nem közpénzekből kell megfinanszírozni, hanem ha vannak olyan magáncégek, amelyek hajlandóak beszállni a főváros közösségi közlekedésébe, akkor igénybe kell venni őket is. Fontos kitétel a projekt során, hogy csak és kizárólag az esélyegyenlőséget szem előtt tartó alacsonypadlós járművek jöhetnek a főváros útjaira és sínjeire. A villamosok kétféle kivitelben jöhetnek: egyrészt az egyes villamos nagykapacitású vonalán egy tucatnyi Combino-hosszúságú szerelvény válthatja ki a hármas Tátrák majd felét.  A kedvezőbb forgatókönyv esetén pedig további nyolcvannégy villamos gördülhet Budapestre egyenként 35 méteres hosszal. A villamosok hat vonal között lesznek szétosztva, növelve az alacsonypadlós szolgáltatás elérhetőségét Budapesten.

05Vagy egy másik lengyel gyártóhoz fordul, amely a buszgyártásban mutatott be villámkarriert

stadler
A hazánkban gyárral is rendelkező Stadler is szóba jöhet: kár, hogy járművei a többiekhez képest aranyáron kaphatóak
(fotó: Stadler)

A troliknál pedig a Ziuk kerülhetnének oda, ahova már sok utas kívánja őket: roncstelepre. Követhetné őket a Ganz villamossággal ellátott Ikarusok nagy része is. Korábbi projekt részeképpen tizenöt alacsonypadlós troli érkezik Eberswaldeból, illetve egyre több Ikarus 435-ös támad fel tetszhalott állapotából.  Új beszerzés lenne a héten bejelentett projekt keretében 57 új csuklós és 37 szóló trolibusz, persze a kedvezőbb forgatókönyv megvalósulása esetén.

06Szegedi Budapesten: magyar érték magyar munkával az alacsonypadlós csuklósok között
(fotó: Kemsei Zoltán)

2010_trollino_18_6_mid
Vagy a szólók mellé csuklóst is ugyanattól a gyártól? Meggyőző a salzburgi Trollino
(fotó: Solaris Bus&Coach)

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes