A vasút versenyképességét javítaná az elektronikus útdíj

Az elektronikus útdíj bevezetésével lehetne versenybe hozni a vasúti áruszállítást a közútival szemben – erről Kovács Imre, a Rail Cargo Hungária Zrt. igazgatóságának elnöke beszélt a Gazdasági Rádió Nap Vendége műsorában.

Miközben a kamionok nem minden út használatáért fizetnek, addig a vasúttársaságok minden méterért pályahasználati díjat fizetnek a pálya üzemeltetőjének. A vasúti és a közúti fuvarozás versenyképessége csak akkor lesz azonos, ha a kamionosok is hozzájárulnak az útfenntartás költségeihez – vallja a vasúti árufuvarozó vállalat elnöke.

A pályahasználati díjat elég szigorú uniós szabályok is előírják, de az, hogy ki fizeti meg ennek a költségét, az nagyon különböző. Hollandiában például a költség csaknem 100 százalékát az állam fizeti meg, mert ott az az érdek, hogy a hajón bejövő áru azt követően vasúton hagyja el az országot. Ausztriában ez az arány 60-70 százalék, Magyarországon viszont legfeljebb 25-30 százalékot fizet az állam a költségekből, és ezzel párhuzamosan egyre nagyobb teher rakódik a vasúti szállítmányozókra.

A problémát az állami költségvetés állapota, teherbíró képessége okozza, mert csak ott tudnak környezeti szempontokra figyelni, ahol van elég pénz. Éppen ezért lenne megoldás az elektronikus útdíj bevezetése, mert az bevételt jelentene a büdzsének. Csak a Rail Cargo évi 15-20 milliárd forintot fizet a pályahasználatért.

Forrás: magyarkozlekedes.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes