A Toyotától tanulnak még a szoftverfejlesztő cégek is

Az Egyesült Államokbeli Menlo Innovations szoftverfejlesztő cégnél a munkafolyamatok támogatására számos olyan lean elvet alkalmaznak, melyeket az ezen a területen úttörő Toyotától vettek át – az ezek által kialakuló, jóval nagyobb eredményességet garantáló munkakörülmények pedig önmagukban is felhívják a figyelmet a megoldások hatékonyságára.

Amerikában a legtöbb íróasztal mögül végezhető munkára támaszkodó cégnél bevett gyakorlat irodai fülkékkel (cubicle) biztosítani a munkakörülményeket az alkalmazottak számára, akiknek napi 4-8 órában a lehető legnagyobb csendben kell dolgozniuk, hogy ne zavarják egymás munkáját. Ezzel szembemegy a Menlo Innovations vállalat Ann Arbor-i irodája, ahol egy olyan, nagyméretű közös térben dolgoznak az alkalmazottak, ami a hangviszonyokat tekintve jobban hasonlít egy gyártócsarnokra, mint egy csendes irodára.

„Sokan úgy gondolják, hogy szoftvereket fejleszteni egyedül könyvtári csöndben lehet – az én 12 évnyi munkatapasztalatom azonban azt mutatja, hogy ez egyáltalán nem igaz” – nyilatkozta Rich Sheridan ügyvezető igazgató a munkaviszonyokról. Sheridan és cégalapító társai úgy tervezték meg a Menlo Innovations belső munkahelyi kultúráját, hogy az a lehető legnagyobb mértékben háttérbe szorítsa a kényelmetlen munkakörülmények miatt kialakuló frusztrációt vagy szorongást. „Itt nincsenek szabályok arra vonatkozóan, hogy hogyan alakíthatják az alkalmazottak a rendelkezésre álló teret” – mondta el Sheridan. A hálózati és elektromos kábeleket például a plafonról lehet lehúzni ahelyett, hogy a falakon vezetnék körbe őket, ezáltal pedig könnyen áthelyezhetők a kifejezetten ezt a célt szolgáló könnyített asztalok is, legyen szó több asztal összetolásáról, vagy pedig szeparált munkaterületek megteremtéséről. Érdekes módon az ügyvezető és a menedzserek munkaterülete is a hasznosság és a hatékonyság szem előtt tartásával kerülnek meghatározásra akár projektenként is, ahelyett, hogy például egy statikus szobát tartanának fent ezeknek egy-egy kieső sarokban – de különféle sztenderdizált munkafolyamatokat is kifejlesztettek, melyeket a szoftverfejlesztési munkák során univerzálisan képesek alkalmazni.

Úgy tűnik, hogy a Menlo Innovations által alkalmazott megoldások kifizetődőek, ugyanis a cég fejlődése és bevételei is a 2001-es alapítás óta folyamatos növekedést mutatnak, legutóbb pedig felkerült a vállalat az „Inc.” magazin leggyorsabban növekvő magáncégeinek listájára.
Hogy mi teszi a céget ennyire hatékonnyá, arra az alábbiakban olvasható néhány kézzelfogható példa.

A munkafelosztás
A Menlo Innovations programozói egy-egy megbízás előtt készítenek egy becslést a teljes projekt időtartamára vonatkozóan, majd ez alapján mérföldköveket határoznak meg, melyekhez munkaidőt is hozzárendelnek. Ezáltal fel tudják osztani a projektet napokra és órára bontva is egymás között, így nem lesznek üres órák, mindenki tisztában lesz a feladatával.

Az áttekinthetőség
Az előzetesen felosztott feladatokat az iroda egyik vizuál tábláján színes kártyákkal jelölik meg, a kapcsolódó műveleteket pedig fonalakkal kötik össze. A feladatok a sikerességüktől függően zöld vagy piros jelzést kapnak nap végén (a piros jelzéssel ellátott feladatok visszakerülnek másnap a programozók elé), ez által pedig napról napra követni lehet, hogy melyik részfeladattal vannak elmaradva az alkalmazottak, illetve, hogy egészét tekintve pontosan hol áll az adott projekt.

Az ügyfelek megfigyelése
A Menlo Innovations nagy figyelmet fordít az általuk készített szoftverek későbbi használóira is, ezért minden esetben felkeresik a megbízók irodáját, hogy megfigyelhessék az ott dolgozók munkafolyamatait és a vállalat belső kultúráját – ezáltal pedig képessé válnak olyan szoftverek fejlesztésére, melyek teljes mértékben illeszkednek a megbízókhoz.
Ez szintén ismerős lehet a Toyota révén, hiszen ott például még az új mérnökök és tervezők számára is háromhónapnyi kötelező autóértékesítési munka van meghatározva annak érdekében, hogy jobban megértsék a vevők igényeit és elvárásait később, az autók tervezésekor.

A folyamatos tanulás képessége
Minden alkalmazott párban dolgozik a Menlo Innovations-nél – a legszemléletesebb példa erre az, hogy két programozó oszt meg egy számítógépet: ezáltal nem csak, hogy két elme fog egy probléma megoldásán dolgozni, de elkerülhetővé válik az is, hogy csak egy-egy alkalmazott tudja azt, hogy hol áll egy feladat, mi a következő teendő, hogyan kell megoldani egy problémát, stb.. A programozók minden héten párt cserélnek, ezáltal pedig folyamatosan képesek lesznek újabb tudást szerezni amellett, hogy így bátran kivehetnek akár hosszabb szabadságot is úgy, hogy a megbízásokat változatlan lendülettel képesek teljesíteni a kollégái a hiányzó programozó nélkül is.

A Menlo Innovations munkakörülményeire (sikeressége miatt) fokozott érdeklődés mutatkozik más cégek részéről is – csak a tavalyi évben több mint 100 alkalommal tartottak munkahelyi bejárásokat az érdeklődők számára, és ez a szám idén is hasonlóképpen fog alakulni. „Meglátásom szerint, ami a leginkább hiányzott a bennünket felkereső cégekben, az a vállalati kultúra és az alkalmazottak fejlesztésének képessége volt, melyek nálunk éppen, hogy a sikert garantálják.” – zárta szavait Sheidan.

Forrás: Fortune
Fordította és beküldte: BME Lean LOGISZTIKA

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes