A teherautó és a közúti biztonság: adatok és tények az előítéletek felülvizsgálatához

A közvélemény tisztában van azzal, hogy a teherautók nélkülözhetetlenek a mindennapokban, mégis ujjal mutogatnak rájuk. Az egyik legmakacsabb sztereotípia, hogy a teherautók okozzák a legtöbb balesetet – tájékoztatott a Renault Trucks.

A közúti biztonság hete alkalmából ideje, hogy eloszlassuk ezt a tévhitet. A statisztikák szerint a teherautók a példás diákok közé tartoznak a közúti biztonság tekintetében. A járművek minőségének és megbízhatóságának folyamatos javítása céljából a Renault Trucks már a tervezésnél is csúcstechnikát jelentő biztonságnövelő megoldásokat alkalmaz. A francia teherautógyártó, aki évente átlagosan 80.000 járművet értékesít, tudatában van felelősségének, így a biztonságot prioritásnak tekinti. Ez az elsőbbség mind a fejlesztési fázisban, mind a kínálatban, mind az elérhető szolgáltatásokban tetten érhető.

A teherautó példás diák a közúti biztonság tekintetében – Számok Franciaországból

2008-ban a teherautók mindössze 7 százaléka szerepelt közúti balesetekben, és csupán 3,2 százaléka olyan balesetekben, amelyekben személyi sérülés is történt. (az összes balesetnél a személygépkocsik aránya 71 százalék!). 1997 és 2008 között közel 50 százalékkal csökkent azoknak a személyi sérüléssel járó baleseteknek a száma, amelyekben teherautó szerepelt. 1980 óta közel kilencszer kisebb a teherautók közúti balesetben való részvételének aránya a megtett kilométerekhez viszonyítva (balesetek száma millió kilométerenként), és arányaiban messze elmarad a személyautókétól (itt 6,1-szer kisebb). (Franciaországi adatok – Forrás: Union Routière de France)

Csúcstechnikát jelentő baleseti kutatások

A Renault Trucks Franciaországban az Európai Közlekedéstudományi- és Biztonsági Központtal (CEESAR) együttműködésben végzi a balesetek elemzését. A részletes baleseti elemzésekből és kutatásokból igen fontos információkat szűr le a gyártó, amelyekből megértheti a balesetek okait és következményeit, és ezek ismeretében kijelölheti a megelőzés és a következmények súlyosságának csökkentését célzó fejlesztések új irányait. Mindemellett a gyártó számára egyértelművé válik, hogy a leghatékonyabb védelem érdekében mely területeket kell fejleszteni a közúti biztonság hatékony növelése érdekében. Vizsgált főbb esetek: személygépkocsi és tehergépjármű ütközése, tehergépjármű és egyéb gépjármű ütközése, a tehergépjárműben utazók sérülései.

Az aktív biztonság

Az aktív biztonságot a balesetek elkerülését szolgáló felszerelések jelentik, mint a fékrendszer, az egyéb lassítási felszerelések és az iránytartást szolgáló eszközök. A Renault Trucks fejlesztései és kutatásai a járművek különböző biztonsági berendezéseire koncentrálnak. Mivel a teherautó tömege nagy, a hatékony lassítás jelentős biztonsági követelmény, főleg a kamionok esetében.

A gyártó a fékezési hatékonyságot folyamatosan javította a teljesítmény és a reakcióidő csökkentése tekintetében. Jelenleg a Renault Trucks által kifejlesztett Optibrake a legnagyobb teljesítményű lassítófék a piacon a 380 kW-os teljesítményével. A fékezési hatékonyságot tovább fokozza az elektronikus vezérlésű EBS, amellyel minden Renault teherutót felszerelnek. Ez a komplex rendszer az ABS-t olyan fékerőelosztóval társítja, amely a tapadási viszonyoktól függően szabályozza a fékerőt a kerekek között.

A stabilitásról ezen kívül a jármű dinamikus menetstabilizáló rendszere gondoskodik, amely többek között a borulás kivédését szolgálja. Összehangolt vezérlésükről az elektronikus ESP stabilitási program gondoskodik. A Renault Trucks biztonsági koncepciójában központi szerepet tölt be a járművezető. Ezért a gyártó különös figyelmet szentel neki, és különböző rendszereket kínál, amelyek segítik a sofőrt a folyamatos koncentráció fenntartásában. A cél az, hogy a járművezető a megfelelő információt a megfelelő pillanatban kapja meg.

A Renault Trucks egy saját fejlesztésű intelligens sebességtartó automatikát alkalmaz, amely egyetlen kiszolgáló egységben három funkciót egyesít. Az első a HMW (Headway Monitoring & Warning), vagyis a biztonságos követési távolság megtartása két jármű között. A rendszer automatikusan figyelmezteti a sofőrt, ha nem tart kellő távolságot az előtte haladó járműtől.

Az FCW (Forward Collision Warning) az ütközés veszélyére figyelmeztet. Ez a rendszer folyamatosan figyeli és elemzi a teherautó és az előtte haladó jármű közötti távolságot és a járművek sebességét. Amennyiben az elemzett adatok alapján ütközési veszélyt állapít meg, úgy a kalkulált ütközési időpont előtt 2,7 másodperccel figyelmeztetést ad a vezetőnek, ami elég ahhoz, hogy reagáljon és elkerülje a balesetet.

Végül az LDW (Lane Departure Warning) funkció abban az esetben jelez, amikor a jármű a haladási sávot nem megfelelően foglalja el, vagy záróvonalon vált sávot. Ez esetben hangjelet ad fél másodperccel azelőtt, hogy a teherautó átlépné az elválasztó vonalat bekapcsolt irányjelző nélkül. A rendszer abban segíti a vezetőt, hogy korrigálja a gépkocsi irányítását és egyben arra ösztönzi, hogy minden esetben kitegye az irányjelzőt. Ez a segédberendezés rendkívül hasznos rossz látási viszonyok között is. A kutatások egy része a jó láthatóság javítását segítő berendezések kifejlesztésére irányul. Ilyen például a beépített kamerával ellátott visszapillantók, a holttér érzékelők és a kamerák. A Renault Trucks kutatócsoportjai ezen kívül folyamatosan kísérleteznek olyan projektekkel, amelyekben a kommunikáció és az információcsere valós időben megtörténik a jármű és a közúti infrastruktúrák között.

A passzív biztonság

A passzív biztonságot azok az eszközök alkotják, amelyek a balesetek következményeinek csökkentését szolgálják. A Renault Trucks fejlesztései és kutatásai különböző segédberendezésekre irányulnak. Ezek közé tartoznak az aláfutásgátlók, és különösen az első aláfutásgátló. A 2003 óta kötelező felszerelés sok életet mentett meg. A Renault Trucks olyan rendszereken is dolgozik, amelyek fokozott energiaelnyelésre képesek, ami tovább növelheti a megmentett emberi életek számát. A biztonsági öv a legegyszerűbb és leghatékonyabb védelmi eszköz! De csak bekapcsolt állapotban. A használatát népszerűsítő számos kampány nagy visszhangra talált a professzionális közúti fuvarozók körében. Ma 60-70 százalékuk bekapcsolja biztonsági övét, míg néhány évvel ezelőtt csak elvétve tették ezt meg. Ez hatalmas előrelépés. Az ütközéskor deformálódó fülke nagymértékben csökkenti a károkat.

A Renault Trucks jelentősen növelte a vezetőfülke biztonságát. Már a tervezés fázisában meghatározzák, és csúcstechnikás anyagok felhasználásával alkotják meg azokat a részeket, amelyek sérülést okozhatnak a sofőrnek. Kiemelt terület a "sebezhető felhasználók" (gyalogosok és kétkerekű járműveken közlekedők) védelme városi környezetben. Jelenleg a "sebezhető felhasználók" körében elszenvedett balesetek következményeinek mérséklése az egyik legfontosabb terület, amelynek a gyártó kiemelt figyelmet szentel. Több projekt is folyik, amely arra irányul, hogy a teherautókat ezzel a céllal összhangban tervezzék meg.

Biztonság mindenkinek

A Renault Trucks különös figyelmet fordít azokra a megoldásokra, amelyek a jármű üzemeltetéséhez, illetve karbantartásához kapcsolódó munkabalesetek potenciális elszenvedőinek (tehát nem a járművezetők) biztonságát fokozzák. Ennek érdekében kifejlesztett egy olyan elektronikusan vezérelhető nyerget, amely teljes biztonságban teszi lehetővé pótkocsik kapcsolását. A karbantartó személyek biztonságát szolgálják a parkolófék reteszelésére figyelmeztető jelzések, valamint a plató és a fülke közötti védelmi eszközök.

A közúti biztonság, mindannyiunk ügye

A közlekedés zökkenőmentessé vált, aminek két fő oka, hogy az sofőrök bizonyítottan szigorúbban betartják a sebességkorlátozásokat, valamint jelentős előrelépés történt a teherautók műszaki megoldásai terén. A teherautók a korábbinál jobban felveszik a közlekedés ritmusát és úgy tűnik, elfogadottságuk is nagyobb a többi autós körében. A gyártók erőfeszítése azonban nem elég. A közúti biztonság valamennyi szereplőjének összehangolt együttműködésére, az infrastruktúrák és a közlekedési kultúra javítására, jobb képzésre és a közigazgatás hatékonyabb bevonására lenne szükség. Pontosan ez az iránya és az elfogadott menete azoknak a kutatási programoknak, amelyekben a Renault Trucks részt vesz a francia (PREDIT) és az európai (PCRD) programok keretében, valamint a versenyképességi póluson (LUTB) belül.

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes