A Rail Cargonál bíznak a megegyezésben

A Rail Cargo Hungaria bízik az Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal (NFM) és a MÁV-val folytatandó tárgyalások sikerében, miután a társaság tulajdonosa, az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) pénteken bejelentette, hogy ésszerűsíteni szeretnék a magyar teherszállító leányvállalatának működését.

Az osztrák állami holding egészének féléves eredményét ismertetve Christian Kern vezérigazgató kijelentette, hogy az ÖBB komoly gondokkal küzd, átalakításra és szemléletváltozásra van szükség. A vezérigazgató nem nevezett meg számokat, a Format című osztrák gazdasági napilap pénteki száma azonban meg nem nevezett forrásokra hivatkozva 700-1000 fős magyarországi létszámcsökkentésről szóló elképzelésről írt.
A vezérigazgató a keretfeltételek többszöri módosítását rótta fel a magyar félnek, és erre hivatkozva takarékossági intézkedések és létszámleépítés szükségességét helyezte kilátásba. Az ÖBB vezérigazgatója pénteken Bécsben közölte, hogy az osztrák vasút számottevő leépítést készít elő magyar teherszállító leányvállalatánál, a Rail Cargo Hungariánál, és tárgyalni akar a magyar kormánnyal a pályahasználati díjakról.
Völner Pál, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken az MTI-nek azt mondta: a magyar kormány és a MÁV mindenben teljesítette a MÁV Cargo privatizációs szerződésében foglalt vállalásait. Szerinte az osztrák cég alaptalanul hivatkozik a keretfeltételek többszöri módosítására. Közölte: az összes pályahasználati díj alapját még az idei évben is a 2004-es bázison kalkulált költségek képezik, a díjak tehát hat éve gyakorlatilag változatlanok.

A Rail Cargo Hungaria közleményében kifejti: 2008 óta a külső működési feltételek folyamatosan romlottak. A Rail Cargo Hungaria legfőbb költségtényezői, a pályahasználati és a tolatási díjak többször és jelentős mértékben emelkedtek. Tovább ront a helyzeten, hogy az előző kormány tavalyi év végi intézkedésével módosította a Hálózati Üzemeltetési Szabályzatot (HÜSZ), amely a kiszolgáló tolatási tevékenységet kizárta az állami támogatásból, ezért annak díját a MÁV 2011. januári hatállyal lényegesen megnövelte.

A díjemelés éves szinten 6,5 milliárd forint többletkiadást jelent a Rail Cargo Hungaria számára. Ez a változás a többi között elkerülhetetlenné teszi a fuvardíjak emelését, amely a vállalat ügyfelei közül sokakat a közúti szállítás választására kényszeríthet. Ennek következtében a Rail Cargo Hungaria várhatóan kevesebb alkalommal veszi majd igénybe a vasúti pályát, lényegesen kevesebb tolatási és más kiegészítő szolgáltatást rendel a MÁV-tól, így mind a MÁV, mind közvetve az állam pályahasználatból és vasúti szolgáltatásokból származó bevételei drasztikus mértékben csökkennének, illetve jelentős mértékben romlana az országos területi lefedettség is.

A vállalat működését, finanszírozását tulajdonosa, az osztrák Rail Cargo Austria (RCA) teszi lehetővé. Az RCA a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségeinek eleget téve milliárdos beruházásokat hajtott végre például a magyar leányvállalat mozdonyainak beszerzésében, a kocsifelújítási program végrehajtásában, az európai igények alapján fejlesztett, a működést hatékonyan támogató informatikai rendszer kiépítésében, a folyamatok optimalizálásában. A tulajdonos intézkedései változatlan szabályozási környezetben 2012-re megteremtették volna a pénzügyi egyensúlyt a Rail Cargo Hungaria közleménye szerint.

Mint fogalmaznak, "nincs olyan tulajdonos, amely a végtelenségig hajlandó fedezni leányvállalata költségeit". Az ÖBB szeptember 10-i bécsi sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy mivel a magyar kormány, a HÜSZ alakításával a Rail Cargo Hungaria gazdasági keretfeltételeit jelentősen megváltoztatta, a helyzet további fennállása esetén az ÖBB-nek nem marad más választása, mint hogy előkészítse magyar leányvállalata jelentős átalakítását. Azonban arról, hogy ez milyen konkrét változtatásokat hoz magával, még nem született döntés.
A közlemény szerint tárgyalásokat folytatnak a MÁV-val és az illetékes minisztériummal, és a Rail Cargo Hungaria a helyzet megnyugtató megoldásában bízik. A vállalat folytatja átfogó korszerűsítési programját és az átalakítás mértékét a tárgyalások sikerétől teszi függővé.

 

Forrás: mfor.hu

 

A MÁV vezérei az ezredforduló óta:

Szarvas Ferenc – 2010. augusztus 1. került a vasúttársaság élére.

Andrási Miklós – 2009. júliusában lett a MÁV elnök-vezérigazgatója. A cég élén alig egy évet töltött.

Heinczinger István – Viszonylag hosszú idő adatott meg Heinczinger Istvánnak, ám érdemleges eredményt nem tudott elérni. 2006. novembertől – 2009 júliusig vezette a magyar vasúttársaságot.

Gaál Gyula – 2005 elején előbb elnök volt az SZDSZ prominense, majd szeptemberben már teljes egészében Gaál Gyulára bízták a társaság operatív irányítását. Az egykori államtitkár azonban csak a korábbi adóssághegyet tudta növelni.

Mándoki Zoltán – Csillag István, a Medgyessy-kormány gazdasági és közlekedési minisztere 2002 júliusában nevezte ki Mándoki Zoltánt. Az általa kezdeményezett reformok sem vittek előre, a MÁV masszívan veszteséges maradt: 2004-es mérleg szerinti eredménye 49,4 milliárd forint veszteséget mutatott, ami évtizedes rekordot jelentett. 2005 szeptemberében váltak meg tőle végérvényesen.

Kukely Márton – 1999-ben, azaz a Fidesz hatalomra jutását követő évben került a MÁV vezérigazgatói székébe. Regnálása azonban a párt választási veresége után nem sokkal véget is ért.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes