A nagy buszteszt

A baranyai megyeszékhely nagyszabású tesztbe fogott: másfél hónap leforgása alatt az összes hazai gyártású autóbuszt ki szeretnék próbálni a városban. Ismerkedjünk meg a felhozatallal!

title

A pécsi buszcserét eddig jórészt a botrányok jellemezték: a fillérekért eladott, kiszervezett buszok miatt rendőrségi eljárás is folyik az illetékesek ellen, emellett a beszerezni kívánt járművek típusa is hetente változott: volt szó kínai összeszerelésű hazai buszról, hazai készítésű hazai buszról, valamint itthon gyártott távol-keleti járművekről is. Most egy nagyszabású teszt keretében minden magyarországi buszgyár lehetőséget kap, hogy a termékeit bemutassa.
Elsőként a tenderre eddig nagy esélyesként emlegetett debreceni MJT busza érkezett a városba. A budapesti buszkiállításon nemrég bemutatkozott Citycruiser 12 egy héten át közlekedett a városban. A korábban L23-02D típusszámon futott szóló háromajtós buszt 280 lóerős, EURO 5-ös minősítésű MAN gyártmányú motor hajtja, amelynek nyomatékát Voith váltó osztja szét. A jármű összességében pozitív benyomást keltett, bár a belső térben rengeteg illesztési hiba található, valamint az első és a második ajtó között nagyon szűk az utastér.

Másodikként az idei tököli buszfesztiválon bemutatkozott Credo EN 9,5 midibuszt tesztelhették az utasok. A jármű az MJT-nél jobb benyomást keltett, bár hasonlóan szűkös belső térrel rendelkezik, de az összeszerelés minősége a debreceni gyár felett áll. A sofőrök is elégedettek a busszal, mindössze az előrefelé szűkülő karosszériára panaszkodtak, ugyanis manőverezéskor ha valahol elfér az eleje, még nem biztos, hogy a hátulja is elmegy.

03

Credo EN 9,5 a Szabolcs Volántól érkezett a tesztre

04

A busz a szűk hegyi utcákon is kényelmesen elfért

(fotók: PK Zrt.)

Október végén, harmadikként mutatkozott be az Ikarus V187 a városban. A fővárosi busztesztrőlmár jól ismert csuklós busz jól vizsgázott Pécsett, egyedüli kifogás a járművel szemben a kevés állóhely volt. Egy esetleges pozitív döntés esetén az Ikarus hajlandó lenne a városban végösszeszerelő üzemet is létrehozni.

05

Ikarus V187 Uránváros végállomáson

Kakukktojásként a cseh SOR cég is elhozta a termékeit, a Credo buszok eredeti licenszét is adó gyártó egy alacsonypadlós szólót, egy csuklóst, valamint egy midibuszt hozott. Ugyan a licensz megvásárlása után a két cég külön utakon folytatta a fejlesztéseit, mégis a mai napig rengeteg hasonlóság található a két gyár buszain. Az NB 18-as típusú csuklós busz alacsony fogyasztása mellett igényes összeszerelésével hívta fel magára a figyelmet, érdekesség, hogy az első ajtónál itt is szűkös az utastér.

07

Az impozáns jármű az uránvárosi csuklós vonalakon teljesített szolgálatot

08

A SOR NB18 hátulról

A szóló NB 12-es busz, ahogy a neve is mutatja, 12 méter hosszú, csuklós társához hasonlóan középen dupla ajtóval rendelkezik. A midi kategóriás BN 9,5 alacsony belépésű busz (Low Entry – LE), vagyis a második ajtóig alacsonypadlós, a hátsó részt két lépcsőn lehet megközelíteni, emiatt a karosszériában is található egy törés, ami egyedi formát kölcsönöz a busznak.

09

A szóló busz a Főpályaudvar végállomáson

DSC04394

Az érdekes kinézetű BN 9,5-es
(forrás: PK Zrt.)

Ezt követően egy újabb magyar gyártó, a NABI nemrég bemutatkozott szóló busza közlekedett Pécsett. Az M.A.N. főegységekre épült Sirius az Amerikába több száz példányban eladott NABI BRT magyar változata. Az eddig legjobb minőséget képviselő kocsi nem teljesen alacsonypadlós, csupán alacsony belépésű (LE), így csak kisebb városokban futhat be komolyabb karriert, a nagyvárosokban ugyanis a teljes alacsonypadló a követelmény.

13

NABI Sirius a 33-as felső végállomásán, Tettyén

14

A busz hátulról
(a külön nem jelölt felvételeket Major András készítette)

Jövő héten a Credo Citadell szóló és csuklós változata is bemutatkozik a megyeszékhelyen, a szóló hétköznap főpályaudvari, hétvégén pedig uránvárosi járatokat visz, a csuklós társa pedig hét közben uránvárosi, hétvégén pedig kertvárosi vonalakat jár. A Credók tesztjével véget ér a nagyszabású buszteszt, az utasok és a sofőrök véleményének összesítése után az önkormányzat remélhetőleg minél hamarabb új buszok beszerzése mellett dönt, jelenleg ugyanis óriási buszhiány van Pécsett, amin még a tesztbuszok sem tudtak segíteni.

Istvánfi Péter

forrás: iho.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes