A logisztikai szolgáltatások piac(ra jutás)áról. VII.

A know-how átvitele központi eredményességi tényező a költségcsökkentésnél, a folyamatok minőségénél és megbízhatóságánál. A megoldás a know-how-k egyesítése a globális támogató és kompetenciacentrumok berendezésével. Ezáltal lehetővé válik a különböző munkatársak tudásának összpontosítása.

/befejező rész/
A KNOW-HOW és a technológiák átvitele
A know-how átvitele központi eredményességi tényező a költségcsökkentésnél, a folyamatok minőségénél és megbízhatóságánál. A megoldás a know-how-k egyesítése a globális támogató és kompetenciacentrumok berendezésével. Ezáltal lehetővé válik a különböző munkatársak tudásának összpontosítása.
- Szempontok: Ágazat specifikus logisztikai követelmények ismerete,
- folyamati know-how a tervezés, raktározás, szállítás területén,
- know-how a valamennyi projektfázisban alkalmazandó eljárásról:
üzletszerzés,
megvalósítás,
üzemelés,
továbbfejlesztés,
összehangolás.
- a regionális sajátságok, rendelkezések stb. átfogó ismerete (vámok, stb.)
Az IT-költségek csökkentése
A költségeknek ezt a szegmensét a tendereken gyakorta külön tüntetik fel, így a potenciális vevő-megbízó könnyedén összehasonlíthatja a többi ajánlattevőjével; ártárgyalások kedvenc témája ez. Előnyben van az a logisztikai szolgáltató, amely alacsony IT-költségekkel indul.
A folyamat minősége és megbízhatósága
A logisztikai szolgáltatók IT-kompetenciájának vizsgálatakor egy külső és belső megközelítést, szempontot szoktak felvázolni: A külső távlat mindazokat az összetevőket tartalmazza, amelyek egy lehetséges vevő részére közvetlenül láthatók, érzékelhetők, és emiatt (is) a szolgáltató kiválasztásakor döntő és meghatározó szerephez jutnak. A "külső" perspektívából a "belső" perspektívába való átmenetet a folyamat minősége és megbízhatósága jelzi. A folyamatok nagy értékű és megbízható támogatása különösen a raktározásban, de a szállítás tervezésében is lényeges. Belső távlatból tekintve a folyamat minőségét és megbízhatóságát a "BEST-IN-CLASS" folyamat feltételezése – ezáltal a művelet hatékony kialakítása – jelzi. Ami a logisztikai szolgáltató elemi anyagi érdeke. A belső perspektíva szempontjából az IT-kiválóságának két szintje különböztethető meg: stratégiai és operatív.
A megvalósítási fázisban a rugalmasság, a gyorsaság, és az integrációs-készség jelenti a döntő sikertényezőt:
- a rugalmasság megmutatja a lehető legtöbb alkalmazást és szabadon választható komplexitási fokot kínáló IT-rendszert,
- egy új vevői igény teljesítésének sebessége is hozzájárul a költségek csökkentéséhez,
- az integrációs készség jelenti a vevők heterogén IT-területeihez való alkalmazkodást, és különböző technológiai összetevők (adatgyűjtés stb.) bekapcsolását.
Az üzemeltetési fázisban a következő stratégiai ismertetőjeleket tekinthetjük egy raktározási IT-rendszer döntő sikertényezőinek:
- szinergiák az alábbi területeken:
- folyamati kompetencia,
- ösztönzés,
- oktatás és iskoláztatás,
- a szoftver továbbfejlesztése.
- hozzáadott értéket jelentő szolgáltatások,
- folyamati költségelemző funkciók,
- a rendszer megbízhatósága,
- a vevői igények és megbízások on-line feldolgozása,
- többnyelvű dokumentáció, listák, címkék, stb. folyamatos karbantartás, frissítés, javítás.
Ezek az ismertetőjegyek jellemzik egy rendszer stratégiai képességeit, amelyek a belső perspektívából nézve lényeges mértékben hozzájárulnak egy logisztikai szolgáltató ún. IT-kiválóságához. Hangsúlyozzuk, hogy ezek a követelmények (gazdasági) ágazattól függetlenkövetelmények egy adott IT-rendszerrel szemben.
Operatív folyamati követelmények.
Az elmondottakból következik, hogy az IT-kiválóság az egyes operatív folyamat(ok) kialakításában is megmutatkozik. Ha rendelkezésre áll egy folyamati profil, második lépésben bevezethető egy követelmény-profil. Ez lényegében azoktól az ágazatoktól, illetve igényeitől függ, amelyekre a logisztikai szolgáltató összpontosít (pl. visszaszállítás követhetősége) függ azonban a beruházási készségtől és a stratégiai felkészültségtől. Itt a specifikus ágazati know-how-ra van szükség, tehát annak ismeretére, hogy mely ágazatban, melyek az alapvető kritériumok, és milyen "folyamati képesség" az, amelyik jó, ha rendelkezésre áll…
Belátható, hogy egy logisztikai szolgáltató IT-rendszerével szemben támasztott követelmények igen szerteágazóak. Tulajdonképpen az IT-kompetencia fogalmán a folyamati kompetencia egy integráns elemét kell értenünk. Az is nyilvánvaló, hogy minél inkább erősödik a logisztikai szolgáltatás nemzetközi jellege (SC) – és a szolgáltató minél több ügyfélnek dolgozik, annál több kritériumnak kell(ene) megfelelnie.
Az eligazodást azért egyre több megoldás (cég)biztosítja. A bonyolult kérdéskörben segítségünkre lehet(nek) tanácsadó cég(ek), amelyek a logisztikai szolgáltatók szükségleteihez igazított ún. IT-auditot fejlesztett(ek)ki; segítségükkel megtalálhatók "azok a gyenge pontok", és ki lehet dolgozni az igényelt fejlesztéseket. Ez a metodika független a terméktől, számos, megvalósított, sikeres projekten alapul, és lehetővé teszi a logisztikai szolgáltató részére, hogy IT-rendszerét ellenőrizze, és a soron következő IT-beruházási döntés előtt biztos alapra építkezhessen.

Kunvári Antal

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes