A légiipar fekete bárányai – őket tiltották ki az EU-ból

Összesen tizenkilenc ország csaknem 300 légitársasága szerepel azon az uniós listán, amely a közösség területéről kitiltott légiipari cégeket tartalmazza. Újdonság, hogy az afgán légitársaságokat teljes egészében száműzték az EU-ból, európai vállalat viszont már nincs a "fekete bárányok" között. Mfor.hu háttér.

A világ legjobb légitársaságai 2010-ben

Ma publikálta az Európai Bizottság azt a frissített listát, amely az Európai Unió területéről kitiltott légitársaságokat veszi számba. A dokumentum szerint összesen 19 ország 274 légitársasága érintett – csaknem mindannyian afrikai, illetve ázsiai országokban bejegyzett cégek.
Száműzték az afgánokat

A lista egyik újdonsága, hogy a Bizottság az összes afgán légitársaságra repülési tilalmat vetett ki a közösség területén belül. (Legutóbb még csak egy ottani légicéget érintett a szankció – a szerk.) Ennek oka, hogy a háború sújtotta ázsiai ország eddig az EU felszólítása ellenére sem tudott létrehozni olyan nemzeti repülésbiztonsági szervezetet, amely előírásaiknak megfelelően lett volna képes működni.

A Bizottság november 24-i hatállyal száműzi az afgánokat ez EU légteréből – a tiltás egészen addig érvényes, amíg az ottani kormány eleget nem tesz az uniós kívánalmaknak.

Szintén újdonság, hogy az összes mauritániai, valamint az újonnan alapított gaboni és kirgiz légitársaságok is felkerültek a listára. Emellett Angola, Benin, Kongó, Djibuti, Egyenlítői Guinea, Gabon (három cég kivételével), Indonézia (hat cég kivételével), Kazahsztán (az Air Astana kivételével), a Kirgíz Köztársaság, Libéria, Mauritánia, a Fülöp-szigetek, Sierra Leone Sao Tome és Prince, Szudán, Szváziföld és Zambia légicégei nem kaphatnak leszállási engedélyt az EU-n belül.
"A légibiztonság területén nem köthetünk kompromisszumokat. Ha bizonyítékunk van arra, hogy egy légitársaság nem teljesíti a biztonsági előírásokat, vagy pedig a nemzeti hatóságok nem képesek azok betartatására, azonnal lépünk” – idézi az uniós közlemény  Siim Kallast, az Európai Bizottság alelnökét.
Megmenekültek az ukránok

Érdekesség, hogy a lista egyetlen európai céget sem tartalmaz – 2009 nyarán még négy ukrán légitársaság volt a kitiltottak között. Igaz, utóbbiak továbbra is szem előtt vannak – az Ukrainian Mediterranean Airlines például azon tíz légitársaság egyike, amelyek csak komoly korlátozásokkal üzemelhetnek az EU-ban. Ebbe a kategóriába sorolták egyébként az Iran Airt és az észak-koreai Air Koryot is.

A feketelistáról természetesen le lehet kerülni, amennyiben a légitársaságok ténylegesen végrehajtják a szükséges változtatásokat és ezáltal megfelelnek az összes biztonsági előírásnak. A tiltás megszüntetésére vonatkozó igényt a légitársaságnak kell jeleznie közvetlenül az Európai Bizottságnál vagy az illetékes nemzeti repülésügyi hatóságnál.    

Eleinte egyébként csak egyes országok vontak meg leszállási jogokat bizonyos légicégektől, az egységes lista igénye csak későbbfogalmazódott meg. Azt 2006-ban állította össze először az Unió, amelyet azóta rendszeres időközönként felülvizsgál és frissít.   

Az EU már a kezdetekben kiemelte, hogy a lista nem a büntetést, hanem a légi katasztrófák  megelőzését szolgálja.

W. B.

forrás: mfor.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes