A halálos balesetek 89 százaléka elkerülhető lenne

Magyarországon évente átlagosan 1000 halálos kimenetelű közúti baleset történik, amelyben az áldozatok fele vétlen. A balesetek kiváltó oka túlnyomó részben valamely közlekedési szabály megszegése, leggyakrabban a gyorshajtás. Ez ellen tenne közösen a Levegő Munkacsoport és a XVI. kerület polgármestere – tájékoztatott a Levegő Munkacsoport.

A budapestiek 80 százaléka hétköznap nem használja gépkocsiját, ennek ellenére nap mint nap 500 ezer személygépjármű közlekedik Budapesten. Míg 1960-ban egy autóra átlagosan 165 négyzetméter útfelület jutott, addig mára ez a szám alig éri el a 25 négyzetmétert autónként. 1996-ban még 35,5 km/h átlagsebességet érhetett el egy budapesti, csúcsforgalomban autózó, 2010-ben már csak kevesebb, mint 20 km/h-t, mely alacsonyabb egy kerékpáros sebességénél. A következményeket mindenki saját bőrén érezheti: állandósuló dugók, a mellékutcákban is jelentősen megnövekedett forgalom, rendkívüli módon szennyezett levegő, zaj és stressz. A megoldás világos és egyértelmű, de legtöbben csak homokba dugják a fejüket, és érveket, kibúvókat gyártanak.

Horváth Zsolt, a Levegő Munkacsoport igazgatója egy külvárosi mellékutcát zárt le, hogy bebizonyítsa nem csak a főutakon jelent problémát a mindent elárasztó autóforgalom Elmondása szerint, ha más nyugat-európai városok példáját követve minden mellékutcánkat 30 km/h-s övezetté minősítenénk, azzal 72 százalékkal csökkenthetnénk a súlyos kimenetelű, 89 százalékkal pedig a halálos kimenetelű balesetek számát, valamint jelentősen mérséklődik a zaj- és légszennyezés.
Elmondta, hogy a 30 km/h-s átlagsebesség elérése lenne a kívánatos cél, melyet csak a dugók felszámolásával és a forgalom folyamatossá tételével oldhatunk meg. Mindezt egy módon érhetjük el, ha legalább 100 ezer autót kiveszünk a napi forgalomból.

Horváth Zsolt arra is felhívta a figyelmet, hogy a forgalom korlátozása nem tűr halasztást, hiszen a légszennyezés miatti életvesztések számát tekintve Magyarország az első a 38 európai ország közül. Évente 16 ezer emberéletet – egy Pomáz nagyságú városét – követel a légszennyezés hazánkban. A közlekedők és az egészség- valamint életvédelem céljai ezen a ponton találkoznak, hiszen mindenki szeretne egészséges és jóléti társadalomban élni. E kettő könnyen megfér egymás mellett, de csak akkor, ha jogkövető módon betartjuk a szabályokat, és tetteinket nem az önzés és kifogáskeresés, hanem a fenntartható életvitel irányítja.

Kovács Péter Budapest XVI. kerületi polgármestere egyetértett Horváth Zsolttal és elmondta, hogy nem lehet cél Budapest további terhelése. Kovács Péter hibás koncepciónak tartja, hogy a városban, a lakó-pihenő övezetekben hoznak létre P+R parkolókat, azokat elmondása szerint a város szélén kell létesíteni. A XVI. kerület példát mutatott abban is, hogy a kerület útjainak 78 százaléka már most is fekvőrendőrrel védett 30 km/h-s övezet.

Forrás: integratorforum.hu

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Rólunk | Médiaajánlat | ÁFF | Lapszemle feliratkozás | RSS
Powered by WordPress | Designed by: All Premium Themes Online. | Thanks to Top Bank Free Premium WordPress Themes, wordpress themes 2012 and Premium Themes